Zriaďovanie a zrušovanie škôl a školských zariadení

Vydáno: 19 minút čítania

Právny inštitút zriaďovania a zrušovania škôl a školských zariadení je medziodvetvovou kategóriou komunálneho práva a školského práva. Zároveň sa v ňom prelína oblasť samosprávnej pôsobnosti obcí a pôsobností preneseného výkonu štátnej správy na obce. Zriaďovanie a zrušovanie škôl a školských zariadení tak prináša mnoho zaujímavých interpretačných otázok. Cieľom článku je oboznámiť čitateľa so základnými nástrojmi obce vo vzťahu k zriaďovaniu a zrušovaniu škôl a školských zariadení, ako aj predostrieť názornú ukážku podoby zriaďovacej listiny a poukázať na vybrané aspekty rozhodovacej činnosti súdov.

 
Rozpočtové a príspevkové organizácie ako právnické osoby
Podľa § 4 ods. 3 písm. l) zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení")
"... Obec pri výkone samosprávy zakladá, zriaďuje, zrušuje a kontroluje podľa osobitných predpisov svoje rozpočtové a príspevkové organizácie, iné právnické osoby a zariadenia ..."
Zákonodarcom použitý pojem
"zriaďuje"
sa vzťahuje na rozpočtové a príspevkové organizácie obce. Definície, pravidlá zriaďovania a rušenia rozpočtových organizácií a príspevkových organizácii, ako aj ich hospodárenie a nakladanie s verejnými prostriedkami upravuje zákon č. 523/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.
Rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie obce možno zriadiť rozhodnutím obecného zastupiteľstva na plnenie úloh obce vyplývajúcich z osobitných predpisov. Rozpočtové a príspevkové organizácie ako právnické osoby môžu vo vlastnom mene nadobúdať práva a zaväzovať sa odo dňa svojho zriadenia. Zriaďovateľ môže zriadiť na plnenie svojich úloh v rozsahu svojej pôsobnosti rozpočtovú alebo príspevkovú organizáciu len s predchádzajúcim písomným súhlasom Ministerstva financií SR od prvého dňa nasledujúceho rozpočtového roka. V odôvodnených prípadoch môže minister financií povoliť iný termín.
Rozpočtová organizácia obce je
právnická osoba obce, ktorá je svojimi príjmami a výdavkami zapojená na rozpočet obce. Hospodári samostatne podľa schváleného rozpočtu s prostriedkami, ktoré jej určí zriaďovateľ v rámci svojho rozpočtu. Rozpočtová organizácia hospodári s rozpočtovými prostriedkami a s prostriedkami prijatými od iných subjektov. Rozpočtová organizácia zostavuje svoj rozpočet príjmov a výdavkov. Sústreďuje všetky príjmy svojho rozpočtu na svojom príjmovom rozpočtovom účte a realizuje všetky svoje výdavky zo svojho výdavkového rozpočtového účtu.
Rozpočtová organizácia môže sústreďovať svoje príjmy na iných účtoch a realizovať rozpočtové výdavky z iných účtov len v prípadoch ustanovených zákonom, alebo ak to vyplýva z právne záväzných aktov Európskych spoločenstiev a Európskej únie alebo z medzinárodnej zmluvy. Rozpočtovými organizáciami obcí sú najčastejšie školy a školské zariadenia v zriaďovacej pôsobnosti obce, t.j. základné školy, materské školy, základné umelecké školy, centrá voľného času, ale aj iné typy zariadení, napr. resocializačné zariadenia obcí, zariadenia pre seniorov atď.
Príspevková organizácia
obce je právnická osoba obce, ktorej menej ako 50 % výrobných nákladov je pokrytých tržbami, a ktorá je na rozpočet obce zapojená príspevkom.

Související dokumenty

Súvisiace články

Pozastavenie funkcie počas materskej dovolenky
Stravovanie zamestnancov školy nielen z pohľadu účtovníctva
Osobitosti sociálneho fondu na školách
Financovanie materskej školy bez právnej subjektivity
Oprávnenie poskytnúť pôžičku
Zásady účtovníctva a systém finančného riadenia pre vedúce školských jedální (II.)
Zásady účtovníctva a systém finančného riadenia pre vedúce školských jedální (I.)
Prideľovanie príspevku na dopravu žiakov v otázkach a odpovediach
Stravovanie základnej školy podľa aktuálneho zákona o  rozpočtových pravidlách
Neodôvodnené obohatenie sa
Účtovanie školskej jedálne v obci na samostatnom účte
Maximálny príspevok na stravovanie
Osobitosti rozpočtového hospodárenia a účtovania v školách a školských zariadeniach
Účtovanie v centrách voľného času
Zaúčtovanie novozisteného majetku
Príklad účtovania novozisteného dlhodobého majetku
Kontrolná právomoc obce vo vzťahu k školám a školským zariadeniam
Legislatívne predpoklady tvorby VZN o financovaní základných umeleckých škôl, materských škôl a školských zariadení
Hygiena v materskej škôlke

Súvisiace otázky a odpovede

Zákon o výkone práce vo verejnom záujme a zamestnanci súkromnej ZŠ
Poistenie ako daňový výdavok
Spotreba PHM
Zdanenie cestovných náhrad
Cestovné náhrady ako daňový výdavok stálej prevádzkarne
Cestovné náhrady, jazykový kurz komplementára
Použitie vlastného motorového vozidla SZČO
Výdavok za umytie automobilu a pokuta za prekročenie rýchlosti ako neuznaný výdavok
Vyúčtovanie nárokových a nenárokových výdavkov pri použití súkromného vozidla na pracovnú cestu
Očkovanie zamestnancov na zahraničnej pracovnej ceste
Daň z motorových vozidiel a cestovné náhrady
PHL v jednoduchom účtovníctve
Cestovné poistenie ako daňový výdavok
Cestovné náhrady a daňový výdavok
Pracovná cesta podnikateľa – FO a daňové výdavky
Nárok spoločníka a konateľa v jednej osobe na cestovné náhrady a stravné
Nárok na stravné a cestovné náhrady SZČO
Náklady pri pracovnej ceste
Cestovné náhrady asistenta ako daňový náklad záujmového združenia PO.
Automobil nezaradený v obchodnom majetku SZČO

Súvisiace predpisy

369/1990 Zb. o obecnom zriadení
523/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov
138/1991 Zb. o majetku obcí
596/2003 Z.z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov