Som zástupca starostu, ktorý sa vzdal mandátu. Starosta so všetkými prestal komunikovať, len odkázal, že sa to rozhodne na najbližšom obecnom zastupiteľstve. Má starosta nejakú výpovednú lehotu? Odkedy preberiem zastupovanie? Kedy treba požiadať o doplňovacie voľby? Môže o to požiadať ešte on?
Keď sa ľudia ocitnú v situácii, že sa rozhodnú vzdať volenej funkcie, reagujú podľa toho, ako znášajú okolnosti, ktoré ich k tomuto rozhodnutiu priviedli. Ide vtedy o vážny vnútorný konflikt medzi ambíciou splniť si záväzky spred volieb a dôvodmi vzdania sa mandátu, ktoré sú spravidla veľmi závažné a veľmi osobné. Je zrejmé, že starosta je starostom až dovtedy, kým mandát aj skutočne nezanikne, takže nekomunikovať s okolím môže v niektorých prípadoch znamenať aj porušenie zákonných povinností plynúcich z tejto funkcie. Z hľadiska riešenia nadväzujúcej konfliktnej situácie (spomínaný vnútorný konflikt sa zmení na konflikty s osobami, ktoré so starostom potrebujú komunikovať) je možné odporučiť, aby zástupca starostu prejavil porozumenie pre zložitosť osobnej situácie a pokúsil sa komunikáciu nadviazať vychádzajúc zo spoločného záujmu na bezproblémovom vystriedaní, ktoré je nepochybne v záujme obce.
V otázke sa nachádza niekoľko nedorozumení, ktoré si zaslúžia postupné vysvetlenie.
Predovšetkým treba upozorniť, že obecné zastupiteľstvo nemá v takejto situácii čo rozhodovať. Vzdanie sa mandátu je jednostranný právny úkon starostu, ktorý má podľa § 13a zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení") za následok zánik mandátu.
Zákon o obecnom zriadení – výňatok
§ 13a
(1) Mandát starostu zaniká
...
c) vzdaním sa mandátu,...
(2) Vzdanie sa mandátu starostu sa musí urobiť písomne a jeho účinky nastávajú dňom uvedeným v tomto písomnom úkone, najskôr však dňom doručenia obecnému úradu. Vzdanie sa mandátu nemožno vziať späť.
Poznámka: Je užitočné pripomenúť rozdiel medzi vzdaním sa mandátu poslanca, ktorý je možné urobiť aj ústne do zápisnice (napríklad aj na zasadnutí obecného zastupiteľstva) a vzdaním sa mandátu starostu, ktorý sa musí urobiť písomne. V tomto kontexte nemá v otázke spomínaný odklad "rozhodnutia" na zasadnutie obecného zastupiteľstva opodstatnenie.
Z citovanej právnej úpravy vyplýva pre vzdanie sa mandátu starostu nasledujúci časový sled krokov:
-
starosta doručí obecnému úradu písomné vzdanie sa mandátu (akékoľvek ústne vyjadrené stanoviská v tomto zmysle nemajú v prípade starostu právny význam);
-
dátum doručenia obecnému úradu je najskorším možným momentom, kedy vzdanie sa mandátu nadobudne právne účinky (tzn. spôsobí zánik mandátu aj v právnom zmysle slova);
-
ak starosta v písomnom vzdaní sa mandátu uvedie neskorší dátum, ako je dátum doručenia tohto úkonu obecnému úradu, mandát zanikne dňom, ktorý je uvedený v tomto úkone (je teda možné napríklad doručiť vzdanie sa mandátu uprostred mesiaca s účinkami ku koncu kalendárneho mesiaca);
-
zánikom mandátu starostu nastupuje jeho zástupca
priamo zo zákona
do pozície s plným rozsahom práv a povinností starostu (výslovný argument je v § 13b ods. 4 zákona o obecnom zriadení); časť otázky o "výpovednej lehote" nemá žiadnu oporu v zákone;-
je nanajvýš užitočné, aby o zániku mandátu starostu bola informovaná verejnosť spolu s informáciou, že plný rozsah práv a povinností starostu má od tohto momentu jeho zástupca;