V aplikačnej praxi sa často vyskytujú opakujúce sa chyby, ktoré pramenia z neznalosti právnych predpisov, pričom najčastejšie pri činnosti orgánov samosprávy dochádza k rozdielnemu pochopeniu základných kompetencií týchto orgánov. Poslanci obecných zastupiteľstiev formou uznesení ukladajú povinnosti riadiacim zamestnancom obecných úradov (prednostom, vedúcim oddelení) a tiež ostatným zamestnancom úradu, čo ale nie je v súlade s platnou právnou úpravou. Cieľom nasledujúceho článku je bližšie objasniť túto problematiku.
Objasnenie základných kompetencií a právomocí rozdelených medzi dva volené orgány samosprávy a vyjasnenie si možných trecích plôch, t. j. presné definovanie kompetencií starostu a obecného zastupiteľstva najmä vo vzťahu k riadeniu obecného úradu a obsadzovaniu pracovných pozícií na úrade je nutné ozrejmiť najmä z dôvodu, aby bolo možné predchádzať vzniku kolíznych situácií. Tieto situácie môžu prameniť z neznalosti aktuálnej právnej úpravy, ktorá jasne upravuje rozdelenie kompetencií a právomocí medzi orgány samosprávy.
S účinnosťou tzv. veľkej novely zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení"), t. j. zákonom č. 102/2010 Z. z. došlo k 1. aprílu 2010 k zmene kompetencie orgánov obce vo vzťahu k právomoci vydávať organizačný poriadok obecného úradu. Dovtedajšia právomoc obecného zastupiteľstva bola zverená do výlučnej právomoci starostu obce.
V § 13 ods. 4 písm. d) zákona o obecnom zriadení sa uvádza:
„Starosta vydáva pracovný poriadok, organizačný poriadok obecného úradu a poriadok odmeňovania zamestnancov obce; informuje obecné zastupiteľstvo o vydaní a zmenách organizačného poriadku obecného úradu.“
Podľa § 16 ods. 5 zákona o obecnom zriadení:
„Organizáciu obecného úradu, počet zamestnancov a ich pracovné činnosti ustanovuje organizačný poriadok obecného úradu.“
Zo v súčasnosti účinného znenia