Súčasťou overovania základnou finančnou kontrolou je aj oblasť právnych úkonov majetkovej povahy, medzi ktoré patria spravidla uzatvorené zmluvy, dodatky k zmluvám, ale aj dohody a dodatky k dohodám. Príspevok sa bližšie venuje práve dohodám ako právnym úkonom medzi zmluvnými stranami vzhľadom na ustanovenia § 7 zákona č. 357/2015 Z.z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "zákon o finančnej kontrole a audite"). Bližšie je objasnený pohľad autora na oblasť overovania dohôd, prehľadu častých dohôd v praxi v nadväznosti na správnosť, úplnosť a zákonnosť výkonu základnej finančnej kontroly v roku 2020. Príspevok tiež obsahuje vzorové dva prípady dohôd s ich overením základnou finančnou kontrolou s použitím do aplikačnej praxe subjektu územnej samosprávy.
Dohody a ich overenie základnou finančnou kontrolou
Vydáno:
11 minút čítania
Dohody ako dvojstranné a viacstranné právne úkony medzi právnickými či fyzickými osobami sú späté s formálnou správnosťou (rovnako ako v prípade zmluvného zabezpečenia) a podliehajú overeniu základnou finančnou kontrolou. Viaceré z nich (mimo dohôd uzatvorených mimo pracovného pomeru podľa ustanovení zákona č. 311/2001 Z.z. Zákonník práce v z. n. p.) sa povinne zverejňujú na webových sídlach subjektov územnej samosprávy (t.j. prostredníctvom internetovej stránky obce, mesta, vyššieho územného celku, či zriadenej rozpočtovej alebo príspevkovej organizácie).
V praxi overujú základnou finančnou kontrolou spracované dohody zamestnanci zodpovední za ich zostavenie (pozn. autora: následná kontrola preveruje spravidla i to, či zamestnanec podpísaný pri výkone základnej finančnej kontroly má v náplni práce/opise pracovného pomeru aj oblasť spracovania, či zostavenia právnych úkonov). V praxi platí, že základnú finančnú kontrolu vykonávajú iba zamestnanci.
Upozornenie:
Ak sú dohody spracované pre subjekt územnej samosprávy externou osobou alebo právnikom na základe dodávateľskej zmluvy o poskytovaní právnych služieb alebo osobou na základe Autorského či iného zákona, táto osoba nesmie vykonávať základnú finančnú kontrolu. To isté platí aj v prípade, že subjekt územnej samosprávy nemá dostatočný personálny aparát na predmetné overovanie.
V praxi
najmä menších obcí môže prísť k situácii, keď obec nemá dostatočný počet zamestnancov alebo zodpovedný zamestnanec je mimo pracoviska, čerpá dovolenku alebo je práceneschopný. Vtedy môže orgán obce (starosta obce) navrhnúť obecnému zastupiteľstvu prijať uznesenie, ktorým poverí inú fyzickú osobu (pozn. autora: tou osobou nemusí by