Prenájom obecných priestorov štátu

Vydáno: 11 minút čítania

Vo väčších samosprávach pomerne často užívajú štátne orgány nebytové priestory obce. Ide najmä o prípady, keď štát nemá na území obce (najčastejšie mesta) dostatočné administratívne nebytové priestory pre umiestnenie svojich štátnych orgánov. V praxi často nie je vzťah medzi obcou ako vlastníkom nehnuteľností a štátom ako nájomcom bezproblémový. Vznikajú sporové situácie. Príspevok analyzuje základný verejnoprávny rámec nájomného vzťahu medzi obcou a štátom. Verejnoprávnu úpravu dopĺňa súkromnoprávna úprava obsiahnutá v zákone č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v z. n. p.

 
Súčinnosť obce štátu
Obciam sa už od roku 1991 ukladá povinnosť poskytnúť súčinnosť štátnym orgánom v materiálno-technickej oblasti. Súčinnostný záväzok obce voči štátu je formulovaný pomerne konkrétne. Podľa § 5 ods. 8 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení"):
"Obec poskytuje súčinnosť pri zabezpečovaní kancelárskych priestorov a iných nebytových priestorov pre štátny orgán, ktorý má na jej území sídlo alebo pracovisko."
Obec poskytuje súčinnosť pri zabezpečovaní kancelárskych priestorov a iných nebytových priestorov pre štátny orgán, ktorý má na jej území sídlo alebo pracovisko. Táto zákonná norma sa uplatňuje najmä vo väčších samosprávach, na území ktorých majú sídlo alebo aspoň pracovisko orgány štátu. Ide o situá­cie, keď štát nemá na území obce (najčastejšie mesta) dostatočné administratívne nebytové priestory pre umiestnenie svojich štátnych orgánov. Praktickým prejavom toho je potreba prenájmu nebytových priestorov obce štátom pre účely fungovania štátnych úradov. V nebytových priestoroch sídla mesta (adresa mestského úradu) tak často sídlia aj iné orgány miestnej štátnej správy, prípadne sú v nich lokalizované ich vysunuté (elokované) pracoviská.
Povinnosť obce podľa § 5 ods. 8 zákona o obecn

Související dokumenty

Súvisiace články

Vybrané problémy pri nakladaní s majetkom obce podľa aktuálnej právnej úpravy
Nájom analógiou priameho predaja a obchodnou verejnou súťažou
Prenájom pozemkov vedených ako ostatná plocha
Fond rozvoja bývania – tvorba a použitie v podmienkach obcí
Vnútorný predpis pre oblasť účtovníctva obce (II.)
Účtovanie zostatkovej hodnoty dlhodobého majetku – detského ihriska
Refakturácia energie s DPH alebo bez DPH?
Podnikateľská činnosť obcí z hľadiska DPH (I.)
Neudržiavaná stavba a neznámy pobyt vlastníka stavby
Fondy tvorené z prebytku v obci
Nedostatky zistené správou finančnej kontroly v samospráve (I.)
Výsledky kontroly dodržiavania všeobecne záväzných právnych predpisov pri hospodárení s verejnými prostriedkami a nakladaní s majetkom
Náhrada škody spôsobenej zamestnancom
Tvorba fondu prevádzky, údržby a opráv
Financovanie vytvorenia stavebných pozemkov
Fond prevádzky, údržby a opráv – tvorba a použitie v podmienkach miest a obcí
Peňažné fondy obce – tvorba a použitie v podmienkach miest a obcí
Zákonnosť používania a účtovanie sociálneho fondu
Obecné nájomné byty

Súvisiace otázky a odpovede

Predčasný starobný dôchodok
Použitie fondu opráv nájomných bytov
Ochrana pred prepustením počas materskej a rodičovskej dovolenky
Hygiena v materskej škôlke.
Stravovanie zamestnancov školy v školskej jedálni RO
Starosta obce - dovolenka
Práceneschopnosť a výkon funkcie starostu obce?
Starosta obce a pracovný pomer na určitú dobu
Hlavný kontrolór a jeho právne istoty
Zamestnávateľ a zamestnanci na obecnom úrade
Dohoda o vykonaní práce
Zamestnanec príspevkovej organizácie a nárok na odchodné
Náhradu platu starostu v prípade čerpania dovolenky
Starosta a čerpanie dovolenky
Rozsah úväzku starostu
Starosta a nevyčerpaná dovolenka
Práva a nároky starostu obce
Výpoveď osamelej zamestnankyni
Voľno na svadbu
Školenie zamestnanca obce

Súvisiace predpisy

369/1990 Zb. o obecnom zriadení
40/1964 Zb. Občiansky zákonník
500/1991 Zb. o pôsobnosti obcí vo veciach nájmu a podnájmu nebytových priestorov
160/2015 Z.z. Civilný sporový poriadok
5/2004 Z.z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov