Novela zákona č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v z. n. p. (ďalej len "zákon o majetku obcí"), vykonaná zákonom č. 258/2009 Z.z. ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov s účinnosťou od 1. júla 2009, priniesla viacero zásadných zmien v právnej úprave nakladania s majetkom obce. Cieľom cit. novely bolo posilnenie transparentnosti pri nakladaní najmä s bonitnejším obecným majetkom, čo možno hodnotiť pozitívne, ale na druhej strane priniesla aj komplikácie samotným obciam, či už kvôli nejasnému zneniu zákona (išlo o poslanecký návrh, teda v tom čase bez pripomienkového konania a dovtedajší text zákona sa touto novelou stal už pomerne neprehľadným) alebo zvýšenej administratívnej záťaži, spočívajúcej v rozsahu vecí a záležitostí, povinne schvaľovaných obecným zastupiteľstvom.
Vybrané problémy pri nakladaní s majetkom obce podľa aktuálnej právnej úpravy
Vydáno:
9 minút čítania
Vybrané problémy pri nakladaní s majetkom obce podľa aktuálnej právnej úpravy
JUDr.
Jakub
Ulaher
PhD. LL.M.
Mestský úrad v Žiline
Preto v tomto príspevku s odstupom času poukážeme na viaceré problematické body zákona o majetku obcí, ktoré doteraz obciam sťažujú život.
Zriaďovanie vecných bremien na pozemky obce
Hoci zákon o majetku obcí výslovne neupravuje zriadenie vecného bremena na nehnuteľný majetok obce, podľa usmernenia Úradu geodézie, kartografie a katastra Slovenskej republiky č. USM-ÚGKK SR-2/2012 zo dňa 3. februára 2012 zmysle uvedenej judikatúry, podlieha schváleniu obecným zastupiteľstvom. Výpis z uznesenia obecného zastupiteľstva je tak povinnou prílohou návrhu na vklad do katastra nehnuteľností.
To, že zriadenie vecného bremena podlieha schvaľovaniu obecného zastupiteľstva, spôsobuje v praxi komplikáciu p