Už od roku 2009 (t.j. od samotného legislatívneho zakotvenia) permanentne vyvstáva otázka, čo sa rozumie dôvodom hodným osobitného zreteľa pri nakladaní s obecným majetkom podľa § 9a ods. 8 písm. e) zákona SNR č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v z. n. p. Dôvod hodný osobitného zreteľa je pritom neurčitý právny pojem, ktorého naplnenie treba posudzovať vždy ad hoc, od prípadu k prípadu. Obsah pojmu "dôvod hodný osobitného zreteľa" bude teda vždy iný a v každej samospráve posudzovaný individuálne. V príspevku vymedzíme základné kritériá, ktorými sa má obec riadiť pri hodnotení, či ide, alebo nejde v konkrétnom prípade o dôvod hodný osobitného zreteľa pri nakladaní s obecným majetkom. Tieto kritériá v žiadnom prípade nie sú "numerus clausus" (uzavretým počtom), sú iba pomocnými interpretačnými pravidlami pre obec a jej orgány. Rozmanitosť obsahu pojmu "dôvod hodný osobitného zreteľa" budeme vysvetľovať na modelovom príklade predaja stavebných pozemkov obce pre obyvateľov obce.
Dôvod hodný osobitného zreteľa pri predaji pozemkov obce
Vydáno:
24 minút čítania
Modelový príklad
Obec je vlastníkom pozemkov určených v územnom pláne na individuálnu bytovú výstavbu. Obec má záujem uvedené pozemky predávať za cenu 50,- eur/m2 pre svojich obyvateľov a za cenu 80,- eur/m2 pre ostatné fyzické osoby, ktoré nemajú trvalý pobyt v obci. Výťažok z predaja chce obec použiť na financovanie inžinierskych sietí a miestnych komunikácií v lokalite individuálnej bytovej výstavby.
Obec si kladie nasledujúce otázky:
-
Je možné, aby obec predávala pozemky svojim obyvateľom prednostne za pevne stanovenú sumu napr. 50,- eur/m2 cez dôvod hodný osobitného zreteľa?
-
Ak bude obyvateľov obce viac ako pozemkov určených na predaj, možno vybrať záujemcov losovaním?
-
Ak bude počet obyvateľov obce, ktorí majú záujem o kúpu pozemkov nižší ako celkový počet pozemkov, je možné zvyšné pozemky predať tretím osobám za vyššiu cenu a cez dôvod hodný osobitného zreteľa, ak ide o osoby, ktoré sa chcú vrátiť do svojho rodiska?
Relevantná právna úprava
Treba zohľadniť najmä nasledujúcu právnu úpravu:
-
ústavný zákon č. 460/1992 Zb. Ústava Slovenskej republiky v z. n. p. (ďalej len "Ústava SR");
-
zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení");
-
zákon č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v z. n. p. (ďalej len "zákon o majetku obcí");
-
zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v z. n. p. (ďalej len "Obchodný zákonník");
-
zákon č. 365/2004 Z. z. o rovnakom zaobchádzaní v niektorých oblastiach a o ochrane pred diskrimináciou a o zmene a doplnení niektorých zákonov (antidiskriminačný zákon) v z. n. p. (ďalej len "antidiskriminačný zákon").
Dôvod hodný osobitného zreteľa - samosprávna úvaha obecného zastupiteľstva
Podľa § 9a ods. 8 písm. e) zákona o majetku obcí: "Ustanovenia odsekov 1 až 7 sa nepoužijú pri prevode majetku obce, a to pri prevodoch majetku obce z dôvodu hodného osobitného zreteľa, o ktorých obecné zastupiteľstvo rozhodne trojpätinovou väčšinou všetkých poslancov, pričom osobitný zreteľ musí byť z