Majetkové priznanie končiacich a začínajúcich starostov a poslancov po voľbách v roku 2018

Vydáno: 10 minút čítania

V súvislosti s komunálnymi voľbami je aktuálna otázka plnenia povinností podľa ústavného zákona č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v znení zákona č. 545/2005 Z. z. (ďalej len „ústavný zákon o konflikte záujmov“), a to tak u novozvolených, ako aj u končiacich obecných funkcionárov. Najmä obecní funkcionári, ktorí nepokračujú vo výkone verejnej funkcie po komunálnych voľbách v roku 2018 (neboli zvolení alebo nekandidovali), často zabúdajú, že majú povinnosti podľa ústavného zákona o konflikte záujmov aj v období po skončení ich mandátov. Ich porušenie je sankcionovateľné pomerne vysokými pokutami. Opomenutie týchto povinností v praxi vedie často k ukladaniu pokút pre obecných funkcionárov, ktorí už svoj mandát ukončili. Článok upozorňuje na konkrétne povinnosti a termíny, ktoré musia novonastupujúci, ale i končiaci obecní funkcionári dodržať.

Povinnosti obecných funkcionárov pri striedaní funkčných období sú obsiahnuté v dvoch článkoch ústavného zákona o konflikte záujmov, a to v čl. 7 a čl. 8.

A) Majetkové priznanie podľa čl. 7 ústavného zákona o konflikte záujmov

Ústavný zákon o konflikte záujmov v čl. 7 zakotvuje jeden z najdôležitejších inštitútov kontroly nad činnosťou verejných funkcio­nárov. Ide o jednu zo súčasných najvýznamnejších foriem kontroly v slovenskej verejnej správe vo všeobecnosti. Týmto (špecifickým) nástrojom kontroly sui generis vo verejnej správe vo vzťahu k zabráneniu konfliktu záujmov je písomné oznámenie funkcií, zamestnaní, činností a majetkových pomerov verejného funkcionára (ďalej len „majetkové priznanie“).

Tento špecifický mechanizmus kontroly vykazuje aj prvky spoločenskej kontroly a psychologickej motivácie verejného funkcionára potlačiť svoje prirodzené egoisticky podmienené osobné záujmy v pros­pech verejných záujmov.

Ktorí funkcionári v obecnej samospráve sú povinní podať písomné oznámenie?

Podľa čl. 2 ods. 1 písm. o) a p) ústavného zákona o konflikte záujmov sa ústavný zákon v oblasti obecnej územnej samosprávy vzťahuje na týchto funkcionárov verejnej správy:

Související dokumenty

Súvisiace články

Predaj obecných pozemkov
Schvaľovanie nájomných zmlúv
Nájom obecného majetku v pôsobnosti starostu
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly bezhotovostných výdavkových finančných operácií
Podnikateľská činnosť obce
Prevod vlastníctva z majetku obce na poslanca
Legislatívne zmeny v samospráve za rok 2019
Neúčasť poslanca na ustanovujúcom zasadnutí
Rozpočtové určenie daní samosprávy na Slovensku
Vykonávanie kontrolnej činnosť poslancami
Fond rozvoja bývania – tvorba a použitie v podmienkach obcí
Spôsoby prenájmu majetku obce
Kompetencie obcí a ich oprávnenie vydávať všeobecne záväzné nariadenia
Nakladanie s majetkom v pôsobnosti starostu
Uznesenie o nesúhlase s prevodom majetku obce
Vybrané problémy pri nakladaní s majetkom obce podľa aktuálnej právnej úpravy
Vybrané príklady účtovania pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie a obce
Pravidlá rozpočtového hospodárenia pri použití nevyčerpaných účelovo určených prostriedkov
K novele zákona o finančnej kontrole a vnútornom audite

Súvisiace otázky a odpovede

Povinnosti s. r. o. pri otvorení prevádzky
Uznanie výdavkov na obstaranie bytu pri predaji bytu občanom
Zmluva o dielo a autorská zmluva od občana nepodnikateľa
Predaj obchodného podielu
Zmluva o prevzatí dlhu
Kandidát za poslanca do obecného zastupiteľstva, ktorý je v podmienke
Predaj nehnuteľnosti
Automobil v podnikaní
Odpisovanie majetku
Vstupná cena vozidla
Automobil v obchodnom majetku
Zahrňovanie dotácie do základu dane
Uplatnenie daňových odpisov
Nezdaniteľná časť základu dane na manželku na materskej dovolenke
Odpisy slnečných kolektorov
Motorové vozidlo vyradené z podnikania
Účtovanie náhrady škody
Zaúčtovanie a zaradenie daru do obchodného majetku
Povinnosti dedičov voči daňovému úradu
Predaj garáže s pozemkom a daň z príjmov