Daňové priznanie subjektov verejnej správy a územnej samosprávy za rok 2015

Vydáno: 38 minút čítania

V spôsobe podávania daňového priznania (ďalej len „DP“) právnických osôb u subjektov verejnej správy a územnej samosprávy v r. 2015 nedošlo k žiadnym zmenám. Zmeny však nastali v štruktúre tlačiva DP vzhľadom na zásadné zmeny v zákone o dani z príjmov v r. 2015, ktoré majú dopad predovšetkým na vyčíslenie základu dane podnikateľských subjektov. V prípade subjektov verejnej správy a územnej samosprávy majú rozsiahle zmeny v zákone o dani z príjmov prijaté v roku 2015 vplyv na vyčíslenie základu dane zo zdaňovanej činnosti.

Naďalej pre zdaňovacie obdobie kalendárneho roka 2015 vyplýva povinnosť podávať DP z dvoch právnych predpisov, a to z ustanovení:

  1. § 15 zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní a poplatkov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „daňový poriadok“),
  2. § 41 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. (ďalej len „ZDP“).

Ustanovenie § 41 ods. 1 ZDP ukladá povinnosť podať DP za predchádzajúce zdaňovacie obdobie daňovníkom v lehote podľa § 49 (do troch mesiacov po skončení zdaňovacieho obdobia). Súčasne vymedzuje aj okruh daňovníkov, ktorí pri dosiahnutí vybraných druhov príjmov nemajú povinnosť podať DP.

Ak rozpočtová alebo príspevková organizácia bez ohľadu na osobu zriaďovateľa dosiahli v kalendárnom roku 2015 iba príjmy podľa ZDP:
     • oslobodené od dane vymedzené v § 13 a § 52 ods. 38,
     • z ktorých sa daň vyberá zrážkou vymedzené v § 43,
nevzniká im povinnosť podať DP.

Ani v obciach a vyšších územných celkoch (VÚC) nedošlo k žiadnej zmene pri povinnosti podať, resp. nepodať DP za r. 2015.

Ak obec/VÚC dosiahli v roku 2015 iba tieto dva druhy príjmov:

  • príjmy, ktoré nie sú predmetom dane (prijaté dary alebo príjmy z dedičstva, podiel zaplatenej dane určený na verejnoprospešné účely podľa ust. § 50 ZDP, prijaté podiely na zisku vykázané vo výsledku hospodárenia po 1. 1. 2004, podiely na likvidačnom zostatku, vyrovnacie podiely, príjem z nadobudnutia nových akcií a pod.),
  • príjmy, z ktorých sa daň vyberá zrážkou podľa ust.§ 43 ZDP,

podľa § 41 ods. 1 ZDP im nevzniká povinnosť podať DP.

Napriek negatívne vymedzeným príjmom, u ktorých nevzniká obciam/VÚC povinnosť podávať DP, nevyhnú sa povinnosti podať DP, pretože každá obec v rámci svojej činnosti vždy dosiahne aj príjmy, ktoré sú predmetom dane, aj keď sú následne oslobodené od dane podľa iných ustanovení ZDP.

♦ Príklad č. 1:

Obec s počtom obyvateľov 250 v ro­ku 2015 dosiahla príjmy z miestnych daní a poplatkov, príjmy na výkon samosprávy zo štátneho rozpočtu a príjmy z európskych fondov. Ak takéto príjmy súvisia so základnou činnosťou obce, podľa ust. § 13 ods. 1 písm. a) ZDP sú oslobodené od dane, napriek tomu obci vzniká povinnosť podať DP a oslobodené príjmy si uplatní v DP podľa ust. § 49 ods. 9 ZDP.

* * *

Lehota na podanie DP a splatnosť dane

  1. DP k dani z príjmov právnickej osoby za rok 2015 má daňovník povinnosť podať vo všeobecnej lehote do troch kalendárnych mesiacov po skončení zdaňovacieho obdobia, ktorým je za rok 2015 31. marec 2016 (štvrtok). V tejto lehote je splatná aj prípadná daňová povinnosť vyplývajúca z podaného DP.
  2. DP má však daňovník možnosť podať aj v lehote podľa § 49 ods. 3 písm. a) ZDP na základe oznámenia podaného vecne príslušnému správcovi dane najneskôr do uplynutia lehoty na podanie DP (ďalej len „oznámenie“). V oznámení daňovník uvedie novú lehotu, ktorou je koniec kalendárneho mesiaca, v ktorej podá DP a v tejto novej lehote je aj daň splatná. V tomto prípade sa môže predlžiť lehota na podanie DP najviac o tri celé kalendárne mesiace (do 30. 6. 2016), kedy je aj výsledná daňová povinnosť splatná.
  3. Na základe oznámenia podaného vecne príslušnému správcovi dane do uplynutia lehoty na podanie DP sa môže predlžiť lehota podľa § 49 ods. 3 písm. b) ZDP najviac o šesť celých kalendárnych mesiacov (do 30. 9. 2016), ak súčasťou príjmov sú zdaniteľné príjmy plynúce zo zdrojov v zahraničí s výnimkou daňovníka v konkurze alebo v likvidácii. V tejto lehote je aj výsledná daňová povinnosť splatná.
  4. Podľa § 49 ods. 2 ZDP sa splatnosť daňovej povinnosti na dani z príjmov predlžuje v závislosti od doručenia oznámenia čísla účtu správcu dane vedeného pre daňovníka podľa § 49 ods. 2 a 3 ZDP. Ak správca dane uvedenú povinnosť nesplní do uplynutia lehoty na podanie DP, posúva sa lehota splatnosti dane na priamych daniach do osem dní od doručenia oznámenia čísla účtu správcu dane vedeného pre daňovníka, ak bolo daňovníkovi oznámenie doručené po lehote na podanie DP.

Spôsob platenia dane

Daň sa platí v eurách správcovi dane. Platbu dane možno vykonať podľa § 55 ods. 2 daňového poriadku týmito spôsobmi:

  1. Bezhotovostným prevodom z úč­tu v banke alebo z účtu určeného na zloženie zábezpeky na daň. Pri bezhotovostných prevodoch sa za deň platby považuje deň, keď bola platba odpísaná z účtu daňového subjektu.
  2. V hotovos

Související dokumenty

Súvisiace články

Rôznorodosť subjektov verejnej správy z hľadiska účtovníctva a daní
Príklad na vyplnenie daňového priznania obce za rok 2015
Ako vyplniť daňové priznanie subjektov verejnej správy a územnej samosprávy za rok 2014
Daň z príjmov obcí, rozpočtových a príspevkových organizácií v príkladoch
Daňové priznanie subjektov verejnej správy a územnej samosprávy za rok 2011 (II.)
Rozpočtové určenie daní samosprávy na Slovensku
Individuálna účtovná závierka v štátnej správe a samospráve (II.)
Postup vyplnenia daňového priznania subjektov verejnej správy a územnej samosprávy za rok 2013
Daňové priznanie subjektov verejnej správy a územnej samosprávy za rok 2014
Fungovanie miest a obcí
Daňové priznanie subjektov verejnej správy a územnej samosprávy za rok 2013
Dodatočné daňové priznanie k miestnym daniam a k dani z motorových vozidiel (II.)
Ročné zúčtovanie preddavkov na daň za rok 2014
Zmena životného minima a vplyvy na mzdové parametre od 1. júla 2017
Daňové priznanie subjektov verejnej správy a územnej samosprávy za rok 2012
Daňové priznanie subjektov verejnej správy a územnej samosprávy za rok 2021
Vnútorný predpis pre oblasť účtovníctva obce (II.)
Dodatočné daňové priznanie k miestnym daniam a k dani z motorových vozidiel (I.)
Podnikateľská činnosť rozpočtových a príspevkových organizácií

Súvisiace otázky a odpovede

Bola uložená pokuta nezákonná?
Uloženie pokuty za oneskorené podanie daňového priznania
Vzor rozhodnutia na vyrubenie úroku z omeškania
Nesprávne uvedené poučenie v rozhodnutí
Doručenie písomnosti uložením
Zaradenie nehnuteľnosti do majetku
Daň za nevýherné hracie prístroje
Vyrubenie sankčného úroku
Zníženie dane z nehnuteľnosti z dôvodu nedostatku finančných prostriedkov
Procesný postup správcu dane
Úrok z omeškania
Počet dní omeškania
Kde sa platia miestne dane?
Pohľadávky obce (daňové aj nedaňové)
K niektorým náležitostiam platobného výmeru
Urbárske spoločenstvo a daň z pozemkov
Postup pri daňovej kontrole
Účtovanie miestneho poplatku za rozvoj
Komu nemôže obec uložiť pokutu za priestupok
Povinnosti s. r. o. pri otvorení prevádzky