Daň z príjmov obcí, rozpočtových a príspevkových organizácií v príkladoch

Vydáno: 18 minút čítania

♦ Príklad č. 1:
Príspevková organizácia­ plánuje realizovať v roku 2013 zámenu pozemkov s podnikateľským subjektom. Má povinnosť tento príjem zdaniť a vzniká jej povinnosť podať daňové priznanie za rok 2013?

Podľa § 2 písm. c) zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o dani z príjmov“) príjmom je peňažné aj nepeňažné plnenie dosiahnuté aj zámenou, ocenené cenami bežne používanými v mieste a čase plnenia alebo spotreby, a to podľa druhu, kvality, prípadne miery opotrebenia predmetného plnenia. Predmetom dane daňovníkov nezaložených na podnikanie (zaradené sú medzi ne aj príspevkové organizácie) je aj príjem z činností, ktorými dosahujú zisk, alebo ktorými sa dá zisk dosiahnuť, príjem z predaja majetku, príjem z nájomného, príjem z reklám, z členských príspevkov a príjmy vyberané zrážkou (podľa § 43 tohto zákona).

Podľa § 22 ods. 7 Opatrenia MF SR č. MF/16786/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v z. n. p. sa pri zámene dlhodobého majetku postupuje primerane, ako pri účtovaní kúpy a predaja. Rozdiel medzi reálnou hodnotou nadobudnutého dlhodobého majetku a účtovnou hodnotou odovzdávaného majetku sa účtuje podľa charakteru tohto rozdielu na vecne príslušný účet, na ktorom sa účtuje úbytok majetku alebo na vecne príslušný výnosový účet, na ktorom sa účtuje dosiahnutie výnosu z tohto majetku.

Príspevkovým organizáciám nevzniká podľa § 41 ods. 1 zákona o dani z príjmov povinnosť podať daňové priznanie iba v prípade, ak za príslušné zdaňovacie obdobie dosiahnu len príjmy oslobodené od dane a príjmy vyberané zrážkou podľa § 43 zákona o dani z príjmov. Ak v uvedenom prípade príspevková organizácia dosiahne zámenou iný pozemok, ktorý sa pre účely účtovníctva a zákona o dani z príjmov považuje za predaj a kúpu, uvedená transakcia podlieha zdaneniu a vzniká aj povinnosť podať daňové priznanie za rok 2013.

* * *

Príklad č. 2:
Obec dosiahla z podnikateľskej činnosti v r. 2012 stratu. Môže si v nasledujúcom roku uplatniť odpočet daňovej straty, ak vykáže kladný základ dane z podnikateľskej činnosti?

Podľa § 18 ods. 2 zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ak obec vykonáva podnikateľskú činnosť, účtuje o nej na samostatnom mimorozpočtovom účte. Náklady na túto činnosť musia byť kryté výnosmi. Ak obec vykáže z podnikateľskej činnosti stratu, vykoná také opatrenia, aby táto činnosť v ďalšom období nebola stratová, inak podnikateľskú činnosť zruší. Zisk z podnikateľskej činnosti po zdanení zostáva v plnom rozsahu obci a vyššiemu územnému celku (VÚC) ako doplnkový zdroj financovania.

Podľa § 30 ods. 1 zákona o dani z príjmov od základu dane možno s účinnosťou od 1. 1. 2010 odpočítať daňovú stratu počas najviac siedmich bezprostredne po sebe nasledujúcich zdaňovacích období, a to počnúc zdaňovacím obdobím bezprostredne nasledujúcim po zdaňovacom období, za ktoré bola táto daňová strata vykázaná. Obmedzenie na odpočet daňovej straty ukladá zákon iba daňovníkom v režime konkurzu a likvidácie. Organizácie nezriadené alebo nezaložené na podnikanie teda môžu uplatniť odpočet daňovej straty podľa pravidiel uvedených v § 30 zákona o dani z príjmov. V tomto prípade môže obec odpočítať daňovú stratu vykázanú za rok 2012 do výšky kladného základu dane vykázaného z podnikateľskej činnosti podľa vlastného rozhodnutia rovnomerne, nerovnomerne v ktor

Související dokumenty

Súvisiace články

Ako vyplniť daňové priznanie subjektov verejnej správy a územnej samosprávy za rok 2014
Postup vyplnenia daňového priznania subjektov verejnej správy a územnej samosprávy za rok 2013
Daňové priznanie subjektov verejnej správy a územnej samosprávy za rok 2014
Daňové priznanie subjektov verejnej správy a územnej samosprávy za rok 2012
Rôznorodosť subjektov verejnej správy z hľadiska účtovníctva a daní
Daňové priznanie subjektov verejnej správy a územnej samosprávy za rok 2013
Zmena životného minima a vplyvy na mzdové parametre od 1. júla 2017
Daňové priznanie subjektov verejnej správy a územnej samosprávy za rok 2015
Tlačivo daňového priznania k dani z príjmov za rok 2017
Tlačivo daňového priznania k  dani z príjmov za rok 2018
Daňové priznanie subjektov verejnej správy a územnej samosprávy za rok 2017
Daňové priznanie subjektov verejnej správy a územnej samosprávy za rok 2018
Príklad na vyplnenie daňového priznania obce za rok 2015
Daňové priznanie subjektov verejnej správy a územnej samosprávy za rok 2016
Príklad na vyplnenie daňového priznania za rok 2016
Daňové priznanie subjektov verejnej správy a územnej samosprávy za rok 2011 (II.)
Fungovanie miest a obcí
Vnútorný predpis pre oblasť účtovníctva obce (II.)
Dodatočné daňové priznanie k miestnym daniam a k dani z motorových vozidiel (II.)

Súvisiace otázky a odpovede

Bola uložená pokuta nezákonná?
Povinnosti s. r. o. pri otvorení prevádzky
Uloženie pokuty za oneskorené podanie daňového priznania
Vzor rozhodnutia na vyrubenie úroku z omeškania
Nesprávne uvedené poučenie v rozhodnutí
Doručenie písomnosti uložením
Daň za nevýherné hracie prístroje
Vyrubenie sankčného úroku
Zníženie dane z nehnuteľnosti z dôvodu nedostatku finančných prostriedkov
Procesný postup správcu dane
Úrok z omeškania
Počet dní omeškania
Kde sa platia miestne dane?
Pohľadávky obce (daňové aj nedaňové)
K niektorým náležitostiam platobného výmeru
Urbárske spoločenstvo a daň z pozemkov
Postup pri daňovej kontrole
Komu nemôže obec uložiť pokutu za priestupok
Miestny poplatok za uloženie KO v podzemných kontajneroch
Odklad platenia dane