Finančná kontrola v čase vyhlásenej mimoriadnej situácie

Vydáno: 21 minút čítania

V príspevku sa venujeme vykonávaniu finančnej kontroly v čase mimoriadnej situácie, ktorá bola vyhlásená uznesením vlády SR č. 111 z 11. marca 2020 podľa § 8 zákona č. 42/1994 Z.z. o civilnej ochrane obyvateľstva v z. n. p. v súvislosti s ohrozením verejného zdravia II. stupňa z dôvodu pandémie na území Slovenskej republiky.

Vyhlásenie mimoriadnej situácie pre subjekty územnej samosprávy znamenalo nutnosť okamžite riešiť výdavky na realizáciu opatrení na znižovanie rizík ohrozenia, na ochranu života a zdravia obyvateľov obce, obmedzenie činnosti úradov územnej samosprávy, čerpanie OČR a PN zo strany zamestnancov obecných úradov, rozpočtových organizácií a príspevkových organizácií (ďalej len "ROPO"), rozšírené zavádzanie práce z domu pre zamestnancov, u ktorých to ich druh pracovnej činnosti umožňuje. Tieto skutočnosti mali a majú vplyv na vykonávanie finančnej kontroly v podmienkach územnej samosprávy.
 
1. Legislatívna úprava vykonávania finančnej kontroly
Základné pravidlá, ciele a spôsob vykonávania finančnej kontroly upravuje
zákon č. 357/2015 Z.z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.
(ďalej len "zákon o finančnej kontrole").
Ministerstvo financií SR vydalo
Metodické usmernenie sekcie auditu a kontroly Ministerstva financií SR č. MF/008005/2019-1411 k finančnej kontrole
vykonávanej podľa zákona o finančnej kontrole, ktoré je platné a účinné od 5. apríla 2019.
Ministerstvo financií SR na vyhlásenie mimoriadnej situácie zareagovalo vydaním
Metodického odporúčania sekcie auditu a kontroly Ministerstva financií SR č. MF/010400/2020-1411 k finančnej kontrole
vykonávanej podľa zákona č. 357/2015 Z.z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "metodické odporúčanie"). Metodické odporúčanie okrem iného upravuje aj vykonávanie finančnej kontroly v čase mimoriadnej situácie. Odporúčanie bolo zverejnené na webovom sídle Ministerstva financií SR na stránke https://www.mfsr.sk/sk/financie/audit-kontrola/financna-kontrola/financna-kontrola.html.
V Národnej rade SR boli schválené
opatrenia v oblasti vnútorného auditu, vládneho auditu a finančnej kontroly, a to novelou zákona č. 67/2020 Z.z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v z. n. p.
(ďalej len "zákon č. 67/2020 Z.z."). Týmto zákonom sa ustanovujú opatrenia v oblastiach, ktoré sú v pôsobnosti Ministerstva financií SR, ktorých cieľom je zmiernenie negatívnych následkov pandémie, ktorá vznikla z dôvodu ochorenia COVID-19. Do zákona sa vložila piata časť, ktorá sa týka práve opatrení v oblasti vnútorného auditu, vládneho auditu a finančnej kontroly.
Zo schválených opatrení v oblasti vnútorného auditu, vládneho auditu a finančnej kontroly (novelou zákona č. 67/2020 Z.z.) sa na subjekty územnej samosprávy vzťahuje len opatrenie prijaté pod § 36b:
"Ak v období pandémie nie je možné z dôvodov hodných osobitného zreteľa získať podpisy zamestnancov, ktorí vykonávali administratívnu finančnú kontrolu alebo finančnú kontrolu na mieste, pri návrhu správy alebo pri návrhu čiastkovej správy podľa osobitného predpisu a pri správe alebo pri čiastkovej správe podľa osobitného predpisu, ich podpis sa nevyžaduje, ak j

Související dokumenty

Súvisiace články

Praktické riešenia situácií v súvislosti s COVID-19 v územnej samospráve
Hlavný kontrolór obce počas COVID-19
Niektoré aspekty kontroly dlhovej politiky vybraných miest a obcí
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly právnych úkonov obce
Výsledky kontroly dodržiavania všeobecne záväzných právnych predpisov pri hospodárení s verejnými prostriedkami a nakladaní s majetkom
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly hotovostných výdavkových finančných operácií
Nedostatky zistené správou finančnej kontroly v samospráve (I.)
Nedostatky zistené správou finančnej kontroly v samospráve (II.)
Ako hospodária malé obce – výsledky kontroly hospodárenia obcí s  menej ako 1  000 obyvateľmi
Inštitút zápisnice o  prešetrení sťažnosti v  zmysle zákona o  sťažnostiach
Vypracovanie správy či protokolu z vykonanej kontroly?
Voľba hlavného kontrolóra počas mimoriadnej situácie
Postavenie hlavného kontrolóra v mzdovej učtárni (2. časť)
Postavenie hlavného kontrolóra v mzdovej učtárni (4. časť)
Postavenie hlavného kontrolóra v mzdovej učtárni (5. časť)
Hlavný kontrolór obce počas PN a materskej dovolenky
Hlavný kontrolór obce a výkon jeho funkcie v praxi
Zodpovednosť zamestnancov za výkon finančnej kontroly
Základná finančná kontrola v príkladoch

Súvisiace otázky a odpovede

Zákon o výkone práce vo verejnom záujme a zamestnanci súkromnej ZŠ
Poistenie ako daňový výdavok
Spotreba PHM
Zdanenie cestovných náhrad
Cestovné náhrady ako daňový výdavok stálej prevádzkarne
Cestovné náhrady, jazykový kurz komplementára
Použitie vlastného motorového vozidla SZČO
Výdavok za umytie automobilu a pokuta za prekročenie rýchlosti ako neuznaný výdavok
Vyúčtovanie nárokových a nenárokových výdavkov pri použití súkromného vozidla na pracovnú cestu
Spotrebná daň z uhlia
Očkovanie zamestnancov na zahraničnej pracovnej ceste
Daň z motorových vozidiel a cestovné náhrady
PHL v jednoduchom účtovníctve
Cestovné poistenie ako daňový výdavok
Ukončenie podnikania - živnosti a daňové náležitosti
Cestovné náhrady a daňový výdavok
Pracovná cesta podnikateľa – FO a daňové výdavky
Nárok spoločníka a konateľa v jednej osobe na cestovné náhrady a stravné
Nárok na stravné a cestovné náhrady SZČO
Náklady pri pracovnej ceste

Súvisiace predpisy

42/1994 Z.z. o civilnej ochrane obyvateľstva
357/2015 Z.z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov
67/2020 Z.z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19
40/1964 Zb. Občiansky zákonník