Voľba hlavného kontrolóra počas mimoriadnej situácie

Vydáno: 24 minút čítania

V aplikačnej praxi sa čoraz častejšie objavujú otázky spojené s voľbou hlavného kontrolóra obce počas mimoriadnej situácie spôsobenej šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19. Predstavitelia orgánov obcí sa legitímne pýtajú, či sa môže vykonať voľba hlavného kontrolóra obce po skončení núdzového stavu dňa 14. mája 2021, avšak počas trvania výnimočného stavu, ak obecné zastupiteľstvo zasadá s fyzickou účasťou poslancov obecného zastupiteľstva alebo prostredníctvom videokonferencie. Príspevok ponúka čitateľom právnu interpretáciu rozhodujúcich zákonných ustanovení k týmto otázkam.

Pre predstaviteľov obcí je náročné vyrovnať sa s nastolenými právnymi otázkami. Je to podmienené nekvalitnou legislatívou a nutnosťou systematicky aplikovať viaceré právne predpisy, najmä:
-
zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení");
-
zákon č. 73/2020 Z.z., ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v pôsobnosti Ministerstva vnútra Slovenskej republiky v súvislosti s ochorením COVID-19 (ďalej len "novela č. 73/2020 Z.z.");
-
zákon č. 311/2001 Z.z. Zákonník práce v z. n. p. (ďalej len "Zákonník práce");
-
ústavný zákon č. 227/2002 Z.z. o bezpečnosti štátu v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu v z. n. p. (ďalej ako "ústavný zákon o bezpečnosti štátu");
-
zákon č. 42/1994 Z.z. o civilnej ochrane obyvateľstva v z. n. p. (ďalej len "zákon o civilnej ochrane");
-
zákon č. 400/2015 Z.z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "zákon o Zbierke zákonov");
-
zákon č. 153/2001 Z.z. o prokuratúre v z. n. p. (ďalej ako "zákon o prokuratúre");
-
zákon č. 162/2015 Z.z. Správny súdny poriadok (ďalej len "SSP");
-
uznesenie vlády SR č. 215 z 26. apríla 2021 k návrhu na opakované predĺženie času trvania núdzového stavu podľa čl. 5 ods. 2 ústavného zákona o bezpečnosti štátu vyhláseného uznesením vlády SR č. 587 z 30. septembra 2020 a na prijatie opatrení podľa čl. 5 ods. 4 ústavného zákona o bezpečnosti štátu, publikované pod č. 160/2021 Z.z. (ďalej len "uznesenie vlády SR č. 215/2021").
Novela č. 73/2020 Z.z. zmenila zákon o obecnom zriadenítak, že
s účinnosťou od 9. apríla 2020 
ex lege
(priamo zo zákona) predĺžila trvanie funkčného obdobia hlavného kontrolóra obce. 
Regulácia predĺženia funkčného obdobia hlavného kontrolóra je obsiahnutá v prechodnom ustanovení § 30f ods. 6 zákona o obecnom zriadení.
Zákonodarcom zvolená formulácia § 30f ods. 6 záko

Související dokumenty

Súvisiace články

Praktické riešenia situácií v súvislosti s COVID-19 v územnej samospráve
Hlavný kontrolór obce počas COVID-19
Finančná kontrola v čase vyhlásenej mimoriadnej situácie
Niektoré aspekty kontroly dlhovej politiky vybraných miest a obcí
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly právnych úkonov obce
Výsledky kontroly dodržiavania všeobecne záväzných právnych predpisov pri hospodárení s verejnými prostriedkami a nakladaní s majetkom
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly hotovostných výdavkových finančných operácií
Nedostatky zistené správou finančnej kontroly v samospráve (I.)
Nedostatky zistené správou finančnej kontroly v samospráve (II.)
Ako hospodária malé obce – výsledky kontroly hospodárenia obcí s  menej ako 1  000 obyvateľmi
Inštitút zápisnice o  prešetrení sťažnosti v  zmysle zákona o  sťažnostiach
Vypracovanie správy či protokolu z vykonanej kontroly?
Hlavný kontrolór obce a výkon jeho funkcie v praxi
Nárok na odchodné pre hlavného kontrolóra
Oznamovanie protispoločenskej činnosti v praxi – normotvorba interného aktu obce
Hlavný kontrolór obce pracujúci na skrátený pracovný úväzok
Postavenie starostov, poslancov, členov komisií a hlavného kontrolóra v mzdovej učtárni (I.)
Postavenie starostov, poslancov, členov komisií a hlavného kontrolóra v mzdovej učtárni (II.)
Zodpovednosť zamestnancov za výkon finančnej kontroly

Súvisiace otázky a odpovede

Zákon o výkone práce vo verejnom záujme a zamestnanci súkromnej ZŠ
Poistenie ako daňový výdavok
Spotreba PHM
Zdanenie cestovných náhrad
Cestovné náhrady ako daňový výdavok stálej prevádzkarne
Cestovné náhrady, jazykový kurz komplementára
Použitie vlastného motorového vozidla SZČO
Výdavok za umytie automobilu a pokuta za prekročenie rýchlosti ako neuznaný výdavok
Vyúčtovanie nárokových a nenárokových výdavkov pri použití súkromného vozidla na pracovnú cestu
Očkovanie zamestnancov na zahraničnej pracovnej ceste
Daň z motorových vozidiel a cestovné náhrady
PHL v jednoduchom účtovníctve
Cestovné poistenie ako daňový výdavok
Cestovné náhrady a daňový výdavok
Pracovná cesta podnikateľa – FO a daňové výdavky
Nárok spoločníka a konateľa v jednej osobe na cestovné náhrady a stravné
Nárok na stravné a cestovné náhrady SZČO
Náklady pri pracovnej ceste
Cestovné náhrady asistenta ako daňový náklad záujmového združenia PO.
Automobil nezaradený v obchodnom majetku SZČO

Súvisiace predpisy

369/1990 Zb. o obecnom zriadení
73/2020 Z.z. , ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v pôsobnosti Ministerstva vnútra Slovenskej republiky v súvislosti s ochorením COVID-19
400/2015 Z.z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov
162/2015 Z.z. Správny súdny poriadok