Zákon o detských ihriskách účinný od 1. januára 2020

Vydáno: 25 minút čítania

Národná rada SR v októbri 2019 schválila nový zákon o detských ihriskách, ktorý určuje ich vlastníkom nové povinnosti. Niektoré z nich bude nutné splniť už od 1. januára 2020. V príspevku upozorňujeme na zmeny, na ktoré sa obce, ako aj všetci ostatní vlastníci detských ihrísk, musia pripraviť.

Zákon o detských ihriskách účinný od 1. januára 2020
Mgr.
Ivana
Pavlovská
V dôvodovej správe k návrhu v súčasnosti už platného zákona č. 371/2019 Z.z. o základných požiadavkách na bezpečnosť detského ihriska a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len "zákon") sa uvádza, že dôvodom jeho prípravy boli dlhodobo pretrvávajúce nedostatky v celkovej úrovni bezpečnosti detských ihrísk v SR, čo potvrdili opakované kontroly Slovenskej obchodnej inšpekcie. Pri poslednej celoslovenskej kontrolnej akcii v roku 2017 sa na štyroch ihriskách z piatich preukázali nedostatky priamo súvisiace s bezpečnosťou.
Od roku 2011 platilo nariadenie vlády SR č. 349/2010 Z.z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti o technických požiadavkách a postupoch posudzovania zhody na prostriedky ľudovej zábavy, zariadenia detských ihrísk a športovo-rekreačné zariadenia (ďalej len "nariadenie"), podľa ktorého museli byť jednotlivé zariadenia detských ihrísk vyrobené tak, aby spĺňali najmenej bezpečnostné požiadavky technických noriem, a po výrobe museli prejsť posúdením zhody. Týmto sa však zabezpečilo iba to, že nové zariadenia, ktoré boli vyrobené v SR alebo dovezené do EÚ cez naše územie, museli posúdiť autorizované osoby pred tým, ako sa dostali do predaja alebo rovno inštalovali na určenom mieste. Nariadenie sa vôbec nevzťahovalo na zariadenia spred roku 2011.
Jednotlivé hracie prvky prešli síce procesom posúdenia zhody, ­ avšak v praxi sa stávalo, že samotnou neodbornou výstavbou alebo nevhodným umiestnením sa z jednotlivých certifikovaných zariadení stal celok, ktorý nepredstavoval bezpečný priestor na hru detí. Ako príklad možno uviesť šmýkačku, ktorej vyústenie smerovalo na betónový obrubník, alebo hojdačku, ktorej dráha presahovala do pieskoviska, a teda priestoru určeného na hru ďalších detí. Okrem ­prvotnej stavby detského ihriska sa ako problém ukázalo aj zanedbávanie následnej údržby, podceňovanie vplyvu prirodzeného opotrebovávania jednotlivých zariadení, počasia a vandalizmu.
Doterajšia právna úprava nebola postačujúca a úplne jasná. Mnohé detské ihriská chátrali, v prípade svojpomocne postavených detských ihrísk nebola postupom času známa osoba, ktorá by sa o ne mala starať a bola by za ne zodpovedná. V tomto stave sa začali kreovať samozvaní kontrolóri, ktorí sa zamerali predovšetkým na menšie obce a začali ich oslovovať s cenovými ponukami na vykonanie kontroly detských ihrísk, pričom šírili toho času nepravdivé informácie, že ak si kontrolu nedajú vykonať, dostanú pokutu od Slovenskej obchodnej inšpekcie. Akékoľvek požiadavky na ich odbornú spôsobilosť absentovali a nepodliehali žiadnemu dozoru. Ak samoregulácia na riešenie určitých vzťahov a otázok nestačí a ide o ochranu dôležitých hodnôt, ako život a zdravie bezpochyby sú, a to obzvlášť tých najmenších a najzraniteľnejších, detí, prichádza regulácia formou všeobecne záväzného právneho predpisu. Nový zákon č. 371/2019 Z.z. o základných požiadavkách na bezpečnosť detského ihriska a o zmene a doplnení niektorých z

Související dokumenty

Súvisiace články

Základné požiadavky na bezpečnosť detských ihrísk od 1. januára 2020
Účtovanie zostatkovej hodnoty dlhodobého majetku – detského ihriska
Účtovanie príspevku na rekreáciu a základná finančná kontrola
Rekreačné príspevky v otázkach a odpovediach
Príspevok obce pri narodení dieťaťa
Fondy tvorené z prebytku v obci
Tvorba, použitie sociálneho fondu a jeho účtovanie v štátnych ROPO
Tvorba fondu prevádzky, údržby a opráv
Peňažné fondy obce – tvorba a použitie v podmienkach miest a obcí
Vnútorný predpis pre oblasť účtovníctva obce (II.)
Zákonnosť používania a účtovanie sociálneho fondu
Fond prevádzky, údržby a opráv – tvorba a použitie v podmienkach miest a obcí
Fond rozvoja bývania – tvorba a použitie v podmienkach obcí
Obecné nájomné byty
Finančné zábezpeky
Účtovanie príspevku z úradu práce na podporu zamestnávania, miestnej a regionálnej zamestnanosti
Refakturácia energie s DPH alebo bez DPH?
Podnikateľská činnosť obcí z hľadiska DPH (I.)
Rozhodnutie o hrobovom mieste

Súvisiace otázky a odpovede

Dve pracovné pozície na jednu pracovnú zmluv
Konateľ - povinnosť platiť zdravotní nebo sociálne poistenie?
Použitie fondu opráv nájomných bytov
Výpočet nemocenskej dávky
Ochrana pred prepustením počas materskej a rodičovskej dovolenky
Nepeňažný príjem za používanie motorového vozidla
Odvody z príkaznej zmluvy
Vymeriavací základ na poistné do Sociálnej poisťovne
Povinnosti zamestnávateľa vyplývajúce z ukončenia pracovného pomeru
Odvody a daň z odmeny konateľa
Povinnosť poistenia podnikajúceho študenta
Vymeriavací základ na účely sociálneho poistenia
Určenie vymeriavacieho základu z dvoch pracovných pomerov
Určenie vymeriavacieho základu z vykonávaného pracovného pomeru a súčasne samostatnej zárobkovej činnosti
Zodpovedný zástupca
Nárok na rodinné prídavky a daňový bonus
Dobrovoľne platené poistné ako daňový výdavok
Prijímanie hotovosti a registračná pokladnica
Nárok na nemocenské
Zdanenie nepeňažného príjmu

Súvisiace predpisy

371/2019 Z.z. o základných požiadavkách na bezpečnosť detského ihriska a o zmene a doplnení niektorých zákonov