Ing. Hana Marcin Jakubíková, PhD., MBA

Počet vyhľadaných dokumentov: 46

Zoradiť podľa:

Počet vyhľadaných dokumentov: 46

Zoradiť podľa:

  • Článek
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky sa v roku 2023 zaoberal témou vyvolaných investícií a obcí, VÚC v rámci plánovania kontrol zameraných na majetok, hospodárenie subjektov územnej samosprávy. Pri tejto téme spolupracoval s Ministerstvom financií SR a Finančnou správou SR.
  • Článek
Príspevok o pracovnom stretnutí hlavných kontrolórov k téme majetku územnej samosprávy pokračuje jeho záverečnou časťou, v ktorej sa venujeme vybraným prípadom účtovania pohľadávok z daňových príjmov obcí a vyšších územných celkov.
  • Článek
V marcovom čísle časopisu sme uverejnili 1. časť príspevku o pracovnom stretnutí hlavných kontrolórov k téme majetku územnej samosprávy. V pokračovaní článku sa venujeme najčastejším porušeniam územnej samosprávy pri hospodárení s majetkom, vymáhaniu nedoplatkov v územnej samospráve a vybraným prípadom účtovania pohľadávok z daňových príjmov.
  • Článek
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky (ďalej len "NKÚ SR") v závere minulého roka na svojej pôde organizoval pracovné stretnutie s hlavnými kontrolórmi krajských miest, hlavnými kontrolórmi vyšších územných celkov a profesijných združení hlavných kontrolórov k téme majetku územnej samosprávy.
  • Článek
V slovníku slovenského jazyka pojem „rezerva“ vyjadruje napríklad zásobu, odložené prostriedky na mimoriadne udalosti alebo určitú zdržanlivosť, čiže rezervovanosť, opatrnosť v konaní jednotlivca alebo organizácie. V nadväznosti na prvú vetu v úvode témou článku je tvorba a použitie rezervy podľa zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len „zákon o účtovníctve“) a objektom sú obce, vyššie územné celky, rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie zriadené obcou, vyšším územným celkom (ďalej len „účtovné jednotky“).
  • Článek
Ako správne zaúčtovať príspevok, ktorý obec poskytuje na chod spoločného stavebného úradu, ktorý nemá právnu subjektivitu? Je to transfer v rámci verejnej správy? Aká je správna ekonomická a štatistická klasifikácia? Na akú rozpočtovú položku sa výdavok viaže? Článok prináša odpovede na najčastejšie otázky súvisiace s účtovaním príspevku na chod spoločného stavebného úradu.
  • Článek
becné zastupiteľstvo na rokovaní rozhoduje o založení alebo zrušení obchodnej spoločnosti, schvaľuje zástupcov obce do ich štatutárnych a kontrolných orgánov, ako aj schvaľuje majetkovú účasť obce v právnickej osobe. Zároveň zásady hospodárenia obce by mali obsahovať určenie úkonov valného zhromaždenia, o ktorých bude rozhodovať obecné zastupiteľstvo a starosta (primátor). Spoločenská zmluva, zakladateľská zmluva, zakladateľská listina, stanovy môžu obsahovať ustanovenie, kto má byť ustanovený za likvidátora [§ 72 ods. 2 zákona č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v z. n. p. (ďalej len „Obchodný zákonník“)]. Právne úkony týkajúce sa založenia, vzniku, zmeny, zrušenia alebo zániku spoločnosti musia mať písomnú formu alebo formu notárskej zápisnice, ak to Obchodný zákonník vyžaduje.
  • Článek
Orgány obce sú tvorcami komunálnych politík na svojom území. Pri tvorbe komunálnych politík sa poslanci obecného zastupiteľstva môžu zaoberať aj s myšlienkou o založení/zrušení obchodnej spoločnosti alebo aj o tom, že obec bude vykonávať sama za seba podnikateľskú činnosť. Tieto myšlienky môžu vychádzať aj z plánu hospodárskeho sociálneho rozvoja obce.
  • Článek
V tomto článku sa zaoberám podmienkami poskytovania príspevku na rekreáciu zamestnanca obce a príspevku na šport dieťaťa zamestnanca, ktorý môže obec poskytovať od 1. 1. 2020. V článku uvádzam, aké povinnosti má obec ako zamestnávateľ, zamestnanec dodržiavať v danej veci a obsahové náležitosti predložených dokladov, aby spĺňali podmienky určené zákonom č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v z. n. p. (ďalej len „Zákonník práce“), takisto opisujem novú možnosť obec poskytnúť príspevok na športovú činnosť dieťaťa zamestnanca obce a nakoniec uvádzam návrh obsahu interného predpisu obce týkajúce sa týchto príspevkov.
  • Článek
Obec má možnosť vytvoriť si peňažný fond. Počet peňažných fondov nie je legislatívou obmedzený okrem jednej povinnosti, a to tvoriť rezervný fond obce a použiť ho za ustanovených podmienok. Ak obecné zastupiteľstvo nerozhodne inak, bude schvaľovať iba tvorbu a použitie peňažných prostriedkov z rezervného fondu obce. Rozhodujúca právomoc o peňažných fondoch vrátane rezervného fondu je sústredená v rukách obecného zastupiteľstva a nie je prenesená na starostu ako štatutára obce. Orgány obce vyhodnotia potrebu vytvorenia peňažného fondu obce a obecné zastupiteľstvo prostredníctvom schváleného uznesenia rozhodne o vytvorení peňažného fondu, určení jeho ekonomického obsahu, účele a zdôvodnení, prečo sa peňažný fond obce vytvára.
  • Článek
S pojmom dotácia sa stretávame v zákone č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 523/2004 Z. z.“) a v zákone č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 583/2004 Z. z.). V zákone č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. sa tento pojem nevyskytuje.
  • Článek
Individuálna účtovná závierka účtovnej jednotky verejnej správy poskytuje základné informácie o účtovnej jednotke verejnej správy svojím používateľom. Zákonnou podmienkou tohto zostaveného účtovného záznamu účtovnou jednotkou verejnej správy je, aby údaje uvádzané v tomto dokumente účtovnou jednotkou verejnej správy boli vykazované verne a pravdivo. Túto skutočnosť deklaruje štatutárny orgán účtovnej jednotky verejnej správy pripojením podpisového záznamu na titulnej strane účtovnej závierky. Podľa svojej činnosti a právneho postavenia účtovná jednotka verejnej správy využíva účtovné metódy a účtovné zásady v rámci účtovného obdobia vrátane svojej kreativity. Možnosť voľby účtovného postupu, techniky a metód oceňovania a vykazovania je za určitej situácie prospešné, ale v rámci vylepšenia obrazu o účtovnej jednotke verejnej správy však môže nastať situácia, ktorá tento obraz znehodnotení z dôvodu chyby alebo podvodu.
  • Článek
Súčasťou rozpočtu obce je rozpočet príjmov a výdavkov rozpočtovej organizácie. Obec po schválení rozpočtu obecným zastupiteľstvom na príslušný rozpočtový rok, spracuje rozpis rozpočtu pre svoju RO vrátane rozpisu výdavkov na programy (zámery a ciele) obce (výnimkou sú obec s počtom obyvateľov do 2 000 podľa § 4 ods. 5 zákona č. 583/2004 Z. z.), ktoré bude počas rozpočtového obdobia realizovať z výdavkov rozpočtu obce.
  • Článek
Medzi obcou a ňou zriadenou rozpočtovou organizáciou sú vzťahy, ktoré sú predmetom ich účtovníctva. Tieto skutočnosti obec, rozpočtová organizácia vykazujú vo svojich zostavených účtovných závierkach účtovných jednotiek verejnej správy a tiež vykazujú svoje vzťahy vo finančných výkazoch z ich rozpočtového hospodárenia. Činnosti rozpočtovej organizácie sú nevýrobného charakteru sústredené napríklad na predškolskú výchovu, základné školstvo, umelecké vzdelávanie, ostatné vzdelávanie, knižničnú a archivačnú činnosť, športovú a rekreačnú činnosť, muzeálnu činnosť, starostlivosť o staršie osoby, činnosti na botanické a zoologické záhrady atď.
  • Článek
Ubehlo viac ako 10 rokov, odkedy začala reforma účtovníctva verejného sektora v Slovenskej republike. Cieľom reformy bolo a je zvyšovanie kvality údajov predkladaných na hodnotenie rozpočtu verejnej správy v metodike ESA 95, teraz je to ESA 2010 (Európsky systém integrovaných ekonomických účtov). Základom novej metodiky účtovania a jeho vykazovania boli Medzinárodné účtovné štandardy pre verejný sektor – IPSAS. Tieto štandardy neboli implementované v úplnom znení, ale určité pravidlá boli zapracované do zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len „zákon o účtovníctve“) tak v prípade zostavovania konsolidovanej účtovnej závierky vo verejnej správe, ako aj v prípade postupov účtovania pre rozpočtové organizácie postavených na akruálnom účtovníctve.
  • Článek
Vnútorná smernica je nevyhnutná na preukázanie vedenia účtovníctva účtovnej jednotky verejnej správy (ďalej len „ÚJ VS“) a vyžaduje sa, ak:
  • Článek
V slovníku cudzích slov pojem rezerva predstavuje zásobu, zálohu, prostriedky na mimoriadne účely, náhradné koleso s pneumatikou, zdržanlivosť, opatrnosť, výhradu. V územnej samospráve sa používa pojem rezervný fond (peňažný fond), zákonný rezervný fond, rezervy. V nasledujúcom texte sa budeme zaoberať týmto pojmami.
  • Článek
Učtovná jednotka verejnej správy (ďalej len „ÚJ VS“) prostredníctvom účtovníctva dokumentuje svoju činnosť zaúčtovaním všetkých účtovných prípadov za účtovné obdobie. Ide o skutočnosti, ktoré sú predmetom účtovníctva ÚJ VS. Ide o účtovanie stavu a pohybu majetku, stavu a pohybu záväzkov, rozdielu majetku a záväzkov, výnosov, nákladov, príjmov, výdavkov, výsledku hospodárenia. Účtujú sa len tie skutočnosti, ktoré sa vedia oceniť (vyjadriť v peňažných jednotkách).
  • Článek
Ako správne zaúčtovať príspevok, ktorý obec poskytuje na chod Spoločného stavebného úradu a Spoločného sociálneho úradu. Je to transfer v rámci verejnej správy – účet 585 alebo príspevok – účet 548? Aká je správna ekonomická a štatistická klasifikácia v oboch prípadoch?
  • Článek
Obec zrealizovala verejnú súťaž na rekonštrukciu ihriska, podpísala zmluvu o dielo s víťaznou firmou. Po zrealizovaní sme zistili, že ešte potrebuje niečo dorobiť v hodnote 1 800 €. Materiál bol zakúpený v hodnote 900 € a práca bola v hodnote 900 €, ktorú realizovala iná firma, ako rekonštrukciu, pretože tá už bola hotová podľa zmluvy. Ako obec zaúčtuje prvú rekonštrukciu (MD 042/D 321; RK 717 002) a ako nakúpený materiál a prácu?