Hospodárenie rozpočtovej organizácie v otázkach a odpovediach

Vydáno: 17 minút čítania

Podľa zákona č. 523/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "zákon č. 523/2004 Z.z.") rozpočtová organizácia je právnická osoba štátu, obce alebo vyššieho územného celku, ktorá je svojimi príjmami a výdavkami zapojená na štátny rozpočet, rozpočet obce alebo na rozpočet vyššieho územného celku. Hospodári samostatne podľa schváleného rozpočtu s prostriedkami, ktoré jej určí zriaďovateľ v rámci svojho rozpočtu.

Hospodárenie rozpočtovej organizácie v otázkach a odpovediach
Ing.
Ingrid
Konečná Veverková
Rozpočtová organizácia (ďalej len "RO") obce je právnická osoba, ktorú obec zriadila na výkon svojich činností. Obec ju financuje, to znamená, že RO hospodári podľa svojho schváleného rozpočtu s príjmami a výdavkami, ktoré sú súčasťou rozpočtu obce. V rámci svojho hospodárenia sa riadi záväznými ukazovateľmi určenými zriaďovateľom.
      
OTÁZKA:
Kto schvaľuje rozpočet RO?
Podľa § 4 ods. 4 zákona č. 583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "zákon č. 583/2004 Z.z.") súčasťou rozpočtu obce sú rozpočty príjmov a výdavkov RO zriadených obcou podľa zákona č. 523/2004 Z.z.
Zákon č. 523/2004 Z.z. explicitne neurčuje, kto schvaľuje rozpočet RO. Je preto nutné upriamiť pozornosť na právnu úpravu, ktorá ustanovuje kompetenciu schvaľovať rozpočet obce. Týmto právnym predpisom je zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení"), podľa ktorého jediným oprávneným orgánom, ktorý má kompetenciu schvaľovať rozpočet obce, je obecné zastupiteľstvo.
Na základe uvedených skutočností možno uviesť, že obecné zastupiteľstvo pri schvaľovaní rozpočtu obce schvaľuje aj rozpočet príjmov a výdavkov RO a schvaľuje záväzné ukazovatele rozpočtu RO (ak sa obec rozhodne určiť pre RO záväzné ukazovatele, s ktorými bude RO hospodáriť).
Bežná prax je, že rozpočet príjmov a výdavkov RO sa schvaľuje v rámci schvaľovania rozpočtu obce a je len na rozhodnutí obce, v akej forme a v akom členení.
I--------------------------------------------------------------------------------------------------I
I                                   Uznesenie zastupiteľstva                                       I
I                                                                                                  I
I Obecné zastupiteľstvo                                                                            I
I Berie na vedomie:                                                                                I
I Stanovisko hlavného kontrolóra k návrhu rozpočtu na rok ..........                               I
I                                                                                                  I
I Obecné zastupiteľstvo                                                                            I
I Schvaľuje:                                                                                       I
I                                                                                                  I
I 1. rozpočet obce na rok ........... vrátane jeho programov v členení podľa funkčnej a            I
I    ekonomickej rozpočtovej klasifikácie a podľa programovej štruktúry - príloha č. 1 uznesenia   I
I    zastupiteľstva:                                                                               I
I    a) bežný rozpočet:                                                                            I
I       - bežné príjmy   

Související dokumenty

Súvisiace články

Zriadenie, hospodárenie a zrušenie rozpočtovej a príspevkovej organizácie
Založenie, zrušenie ROPO bez likvidácie zriaďovateľom a založenie, zrušenie alebo rozdelenie obce (I.)
Postup účtovania rozpočtových výdavkov v organizáciách zriadených samosprávou
Poskytnutie a prijatie preddavkov v účtovných jednotkách verejnej správy (I.)
Podnikateľská činnosť rozpočtových a príspevkových organizácií
Kontrolná právomoc obce vo vzťahu k školám a školským zariadeniam
Prevod správy majetku – založenie rozpočtovej organizácie obcou
Práva a povinnosti rozpočtových organizácií
Tvorba, použitie sociálneho fondu a jeho účtovanie v štátnych ROPO
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly právnych úkonov obce
Finančné vzťahy v rozpočte obce a vyššieho územného celku
Financovanie obstarania dlhodobého majetku vlastnou činnosťou obce a ROPO
Spracovanie záverečného účtu obce
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly príjmových finančných operácií
Zúčtovanie finančných vzťahov subjektov verejnej správy so štátnym rozpočtom
Zrušenie príspevkovej organizácie
Pravidlá rozpočtového hospodárenia pri použití nevyčerpaných účelovo určených prostriedkov
Založenie, zrušenie ROPO bez likvidácie zriaďovateľom a založenie, zrušenie alebo rozdelenie obce (II.)
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly bezhotovostných výdavkových finančných operácií

Súvisiace otázky a odpovede

Zrážková daň zahraničných umelcov
Prenájom automobilu do spoločnosti
Zaradenie majetku do odpisovej skupiny
Účtovníctvo materskej spoločnosti na Slovensku
Recyklačný poplatok
Úhrada zo sociálneho fondu + zdaňovanie
Nepeňažné plnenie a oslobodenie od dane
Zápisné v ZUŠ (nezisková organizácia)
Prefakturovanie nákladov ZUŠ (neziskovej organizácii)
Koncoročný koncert ZUŠ - vstupné
Povinnosti s. r. o. pri otvorení prevádzky
Predaj elektriny výnosový účet
N.o. a technické zhodnotenie majetku
Zákon o výkone práce vo verejnom záujme a zamestnanci súkromnej ZŠ
Výber dividend
Predaj nehnuteľnosti
Banková záruka účtovanie
Zdaňovanie nepeňažného príjmu konateľa
Predaj nehnuteľnosti
Tvorba rezervy na nevyfakturované dodávky

Súvisiace predpisy

583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov
523/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov