Oznamovanie protispoločenskej činnosti v praxi – normotvorba interného aktu obce

Vydáno: 13 minút čítania

Príspevok sa zaoberá povinnosťou, ktorú definuje zákon č. 307/2014 Z. z. o niektorých opatreniach súvisiacich s oznamovaním protispoločenskej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon č. 307/2014 Z. z.“) pre zamestnávateľov. Zákon nadobudne účinnosť od júna 2015.

Cieľom príspevku je poukázať na normotvorbu pri spracovaní interného aktu (smernice) v podmienkach obcí a miest (ďalej len „obcí“). Z viacerých otázok obcí vyplynula potreba normotvorby s poukázaním na hlavné atribúty, ktoré by mala smernica v prostredí obcí obsahovať. Táto norma je povinnou súčasťou interného chodu zamestnávateľov s najmenej 50 zamestnancami, kde zákon stavuje povinnosť vytvoriť vnútorný systém vybavovania podaní „podnetov alebo oznámení“ zamestnancov (oznamovateľov) o protispoločenskej činnosti, o ktorej sa dozvedeli v rámci svojho zamestnania.

Rôzne takéto vnútorné systémy fungujú už aj v súčasnosti v niektorých veľkých spoločnostiach alebo aj v orgánoch verejnej moci, napríklad vo forme etických kódexov.

V zmysle zákona je teda každý zamestnávateľ, ktorý spĺňa personálnu podmienku viac ako 50 zamestnancov, povinný určiť zodpovednú osobu na prijímanie a vybavovanie podnetov, ktorá bude podliehať priamo najvyššiemu vedeniu spoločnosti alebo orgánu verejnej moci.

Interná smernica v prostredí zamestnávateľa funguje ako komunikačný kanál, prostredníctvom ktorého budú môcť zamestnanci nahlasovať takéto podnety.

Hlavný kontrolór má právo vykonávať funkciu zodpovednej osoby aj vo vzťahu k právnickým osobám v pôsobnosti obce (organizácie založené obcou s majetkovou účasťou), ak budú mať tieto osoby menej ako 50 zamestnancov alebo aj vo vzťahu k právnickým osobám s viac ako 50 zamestnancami, ak tak určí obec. Práve definovaním v internom akte má obec právo vykonávať funkciu zodpovednej osoby prostredníctvom hlavného kontrolóra aj v uvedených organizáciách.

V prostredí obcí (pozn. autora: rovnako aj v prostredí samosprávy vyšších úze

Související dokumenty

Súvisiace články

Nárok na odchodné pre hlavného kontrolóra
Postavenie starostov, poslancov, členov komisií a hlavného kontrolóra v mzdovej učtárni (II.)
Postavenie starostov, poslancov, členov komisií a hlavného kontrolóra v mzdovej učtárni (IV.)
Postavenie hlavného kontrolóra v mzdovej učtárni (5. časť)
Úryvok z publikácie Hlavný kontrolór. Otázky a odpovede.
Porušenie niektorých povinností obcami
Hlavný kontrolór obce pracujúci na skrátený pracovný úväzok
Zodpovednosť zamestnancov za výkon finančnej kontroly
Výkon kontrolnej činnosti podľa pravidiel finančnej kontroly
Odmena hlavného kontrolóra
Základná finančná kontrola pri disponovaní s majetkom
Vybrané otázky pracovnoprávnych vzťahov hlavného kontrolóra obce
Osobný záujem verejného funkcionára
Zmena úväzku hlavného kontrolóra
Súbežný výkon funkcie hlavného kontrolóra a ekonóma obecnej spoločnosti
Poskytnutie odstupného hlavnému kontrolórovi obce
Úryvok z publikácie Hlavný kontrolór. Otázky a odpovede.
Hlavný kontrolór obce a výkon jeho funkcie v praxi
Postavenie starostov, poslancov, členov komisií a hlavného kontrolóra v mzdovej učtárni (I.)

Súvisiace otázky a odpovede

Zákon o výkone práce vo verejnom záujme a zamestnanci súkromnej ZŠ
Ochrana osobných údajov
Starosta obce a pracovný pomer na určitú dobu
Hlavný kontrolór a jeho právne istoty
Zamestnávateľ a zamestnanci na obecnom úrade
Starosta a čerpanie dovolenky
Výpoveď osamelej zamestnankyni
Voľno na svadbu
Úväzok hlavného kontrolóra
Hlavný kontrolór obce
Kompetencie obecného zastupiteľstva
Vytvorenie funkcie zamestnaneckého dôverníka v obci
Zamestnávateľ a zamestnanci na obecnom úrade
Nárok na odchodné hlavného kontrolóra obce
Príplatok na stravné
Súbeh činností poslanca
Pracovný pomer hlavného kontrolóra
Rozviazanie pracovného pomeru z nadbytočnosti
Odmena hlavného kontrolóra
Poriadok odmeňovania a postup pri odmeňovaní zamestnancov prijatých cez ÚPSVaR