Zrážky zo mzdy pri nútenom výkone rozhodnutia

Vydáno: 25 minút čítania

Za správny výpočet zrážok zo mzdy je zodpovedný zamestnávateľ. Pri výpočte a realizácii zrážok postupuje najmä v súlade so zákonom č. 311/2011 Z. z. Zákonník práce v z. n. p. (ďalej len „Zákonník práce“) a v súlade s nariadením č. 268/2006 Z. z. o rozsahu zrážok zo mzdy pri výkone rozhodnutia v z. n. p. (ďalej aj „nariadenie vlády o rozsahu zrážok zo mzdy“). Vzhľadom na to, že znižovanie mzdy a poukázanie určitej sumy z nej inej osobe ako zamestnancovi je zásadným zásahom do práva garantovaného Ústavou Slovenskej republiky, je výkon zrážok zo mzdy regulovaný aj ďalšími osobitnými predpismi, najmä:

  • zákonom č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení ďalších zákonov v z. n. p. (ďalej len „Exekučný poriadok“),
  • zákonom č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v z. n. p., v zmysle ktorého sa od 1. 7. 2016 pri výkone rozhodnutia primerane použijú ustanovenia Exekučného poriadku,
  • zákonom č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v z. n. p., v zmysle ktorého sa od 1. 7. 2016 pri výkone rozhodnutia primerane použijú ustanovenia Exekučného poriadku,
  • zákonom č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) v z. n. p., v zmysle ktorého sa aj po 1. 7. 2016 pri výkone rozhodnutia aplikujú ustanovenia Exekučného poriadku,
  • zákonom č. 65/2001 Z. z. o správe a vymáhaní súdnych pohľadávok v z. n. p., v zmysle ktorého sa s účinnosťou od 1. 7. 2016 vykonávajú zrážky zo mzdy zamestnanca len za účelom uspokojovania súdnych pohľadávok.

Do 30. 6. 2016 upravoval postup pri výpočte zrážok zo mzdy aj zákon č. 99/1963 Zb. Občiansky súdny poriadok v z. n. p., ale tento právny predpis bol zrušený novým právnym predpisom, a to zákonom č. 160/2015 Z. z. Civilný sporový poriadok, ktorý sa považuje za jeden z troch nových procesných kódexov. Medzi tieto nové procesné kódexy patria zákon č. 160/2015 Z. z. Civilný sporový poriadok v znení zákona č. 87/2017 Z. z., zákon č. 161/2015 Z. z. Civilný mimosporový poriadok a zákon č. 162/2015 Z. z. Správny súdny poriadok v znení zákona č. 88/2017 Z. z. Môžeme konštatovať, že pri spravovaní a vymáhaní súdnych pohľadávok sa od 1. 7. 2016 postupuje v súlade so zákonom č. 65/2001 Z. z. o správe a vymáhaní súdnych pohľadávok v z. n. p. (ďalej len „zákon o správe a vymáhaní súdnych pohľadávok“), podľa ktorého možno vymáhať už len súdne pohľadávky.

Poslednou významnou zmenou týkajúcou sa núteného výkonu rozhodnutia bolo zriadenie výlučnej kauzálnej príslušnosti Okresného súdu Banská Bystrica pre všetky exekučné konania. Táto zmena bola schválená 29. 11. 2016 v novele č. 2/2017 Z. z. Exekučného poriadku, ktorá nadobudla účinnosť dňa 1. 2. 2017 a vybrané jej ustanovenia dňa 1. 4. 2017 a 1. 7. 2017. V rámci rozsiahlej novelizácie bola schválená aj elektronická komunikácia medzi súdom a súdnym exekútorom, náhodný výber súdneho exekútora s rovnomerným prideľovaním exekučných konaní v územnom obvode krajského súdu, stanovenie paušálnych nákladov exekúcie a obmedzenie výšky odmeny súdneho exekútora, umožnenie odkladu exekúcie zo sociálnych dôvodov a zastavenie exekúcie v prípade, ak sa v stanovenej lehote exekútorovi nepodarilo zistiť postihnuteľný majetok alebo príjmy dotknutej osoby. Hlavným cieľom týchto legislatívnych zmien bolo predovšetkým dosiahnutie rýchlejšej a funkčnejšej vymožiteľnosti práva, zefektívnenie vymáhania pohľadávok pre veriteľov a zaručenie primeranej ochrany práv.

Zrážky zo mzdy zamestnanca sa vykonávajú zo zvyšku čistej mzdy, ktorá sa ponižuje o tzv. nepostihnuteľné sumy. Ide o zákonom definované sumy, ktoré sa zamestnancovi nesmú zraziť, a ich výška závisí od sumy platného životného minima. Dňa 29. 6. 2018 bolo v Zbierke zákonov SR vyhlásené opatrenie ­MPSVR č. 196/2018 Z. z. o úprave súm životného minima, v zmysle ktorého sa upravujú sumy životného minima k 1. júlu 2018 nasledovne:

  • ak ide o jednu plnoletú fyzickú osobu, suma životného minima sa zvyšuje zo sumy 199,48 € na sumu 205,07 € mesačne,
  • ak ide o ďalšiu spoločne posudzovanú plnoletú fyzickú osobu, suma životného minima sa zvyšuje zo sumy 139,16 € na sumu 143,06 € mesačne,
  • ak ide o zaopatrené neplnoleté dieťa a o nezaopatrené dieťa, suma životného minima sa zvyšuje zo sumy 91,06 € na sumu 93,61 € mesačne.

Vzhľadom na to, že od 1. 7. 2018 dochádza k zvýšeniu sumy životného minima, dochádza aj k úprave nepostihnuteľných súm. Nové nepostihnuteľné sumy sa pri výpočte zrážok zo mzdy zamestnanca uplatnia najskôr pri výpočte zrážky zo mzdy v júlovej výplate vykonanej v mesiaci august 2018.

Nútený výkon rozhodnutia

Sumy postihnuté výkonom rozhodnutia nariadeným súdom alebo správnym orgánom patria medzi ďalšie zrážky, ktoré sú ustanovené v § 131 ods. 2 Zákonníka práce. Zamestnávateľ ich môže zraziť zo mzdy po zrazení prednostných zrážok jednostranne, t. j. bez súhlasu zamestnanca. O výkon rozhodnutia ide vtedy, ak povinný (zamestnanec) nesplní dobrovoľne, čo mu ukladá vykonateľné rozhodnutie, a oprávnený (veriteľ) má potom možnosť podať návrh na vykonanie exekúcie alebo na súdny výkon rozhodnutia. Realizácia zrá

Související dokumenty

Súvisiace články

Zmena životného minima a vplyvy na mzdové parametre od 1. júla 2017
Doručovanie písomností v odvetví pracovného práva
Refundácia mzdových nákladov
Mzdy – prenesený výkon
Špecifiká miezd a platov zamestnancov štátnej služby
Postavenie poslancov obecného zastupiteľstva v mzdovej učtárni
Archivácia personálnej a mzdovej agendy
Neodôvodnené obohatenie sa
Skončenie pracovného pomeru na základe § 63 ods. 1 písm. c) Zákonníka práce
Zlučiteľnosť dvoch funkcií
Súbeh pracovných pomerov a ich skončenie
Pridelenie vyššej triedy
Nadbytočnosť zamestnanca s kratším pracovným časom
Stravné v rozpočtovej organizácii
Práca nadčas, práca vo sviatok a platové zvýhodnenie za ich výkon
Adaptačné vzdelávanie odborného zamestnanca
Odstupné a odchodné pri výkone práce vo verejnom záujme
Zásady účtovníctva a systém finančného riadenia pre vedúce školských jedální (I.)
Zásady účtovníctva a systém finančného riadenia pre vedúce školských jedální (II.)

Súvisiace otázky a odpovede

Zákon o výkone práce vo verejnom záujme a zamestnanci súkromnej ZŠ
Starosta obce - dovolenka
Náhradu platu starostu v prípade čerpania dovolenky
Školenie zamestnanca obce
Nesprávne priznaná tarifná trieda
Výpočet náhrady platu počas dovolenky
Náhrada mzdy za riadne čerpanie dovolenky starostovi obce
Súbeh činností poslanca
Forma zamestnania matrikárky
Poriadok odmeňovania a postup pri odmeňovaní zamestnancov prijatých cez ÚPSVaR
Zaradenie do platovej triedy
Mzdy - prenesený výkon
Práceneschopnosť a výkon funkcie starostu obce?
Starosta obce a pracovný pomer na určitú dobu
Hlavný kontrolór a jeho právne istoty
Zamestnávateľ a zamestnanci na obecnom úrade
Dohoda o vykonaní práce
Zamestnanec príspevkovej organizácie a nárok na odchodné
Starosta a čerpanie dovolenky
Rozsah úväzku starostu