Konsolidovaná účtovná závierka vo verejnej správe

Vydáno: 19 minút čítania

Ubehlo viac ako 10 rokov, odkedy začala reforma účtovníctva verejného sektora v Slovenskej republike. Cieľom reformy bolo a je zvyšovanie kvality údajov predkladaných na hodnotenie rozpočtu verejnej správy v metodike ESA 95, teraz je to ESA 2010 (Európsky systém integrovaných ekonomických účtov). Základom novej metodiky účtovania a jeho vykazovania boli Medzinárodné účtovné štandardy pre verejný sektor – IPSAS. Tieto štandardy neboli implementované v úplnom znení, ale určité pravidlá boli zapracované do zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len „zákon o účtovníctve“) tak v prípade zostavovania konsolidovanej účtovnej závierky vo verejnej správe, ako aj v prípade postupov účtovania pre rozpočtové organizácie postavených na akruálnom účtovníctve.

V roku 2019 bude 10. výročie povinnosti účtovných jednotiek verejnej správy zostavovať konsolidovanú účtovnú závierku účtovnej jednotky verejnej správy a konsolidovanú účtovnú závierku účtovnej jednotky ústrednej správy. Konsolidovaná účtovná závierka účtovnej jednotky verejnej správy poskytuje používateľom informácie a dáta za skupinu účtovných jednotiek. Jej zostavenie vyžaduje znalosti a tvorivosť účtovníkov, ktorí ju zostavujú. Časový stres pri jej zostavovaní zvyšuje riziko, že niektoré skutočnosti sa nepodaria zohľadniť správne alebo vôbec z dôvodu veľkého konsolidovaného celku účtovnej jednotky verejnej správy.

Niektoré obce alebo mestá majú majetkovú účasť v obchodných spoločnostiach, ktoré neúčtujú podľa opatrenia MF SR č. MF/16786/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti opostupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky, účtujú podľa opatre­nia MF SR č. MF/23054/2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva v z. n. p. (ďalej len „postupy účtovania pre podnikateľov“), alebo zostavujú individuálnu účtovnú závierku podľa IFRS. Ministerstvo financií SR má na svojom internetovom portáli zverejnený prevodový mostík pre individuálnu účtovnú závierku obchodnej spoločnosti. V tomto prípade treba podotknúť, že obchodné spoločnosti používajú rôzne typy vzorov účtovných záznamov podľa veľkostného zatriedenia určeného v § 2 ods. 5 zákona o účtovníctve po splnení určených podmienok. Na vizualizáciu uvádzame vzory súvah v skrátenej verzii, ktoré používajú mikro účtovné jednotky, malé účtovné jednotky a účtovné jednotky verejnej správy.

Tabuľka 1: Ilustrácia skráteného vzoru súvahy mikro účtovnej jednotky

Mikro ÚJ – podľa § 2 ods. 6 zákona o účtovníctve

 

Súvaha Úč MÚJ 1 – 01

číslo riadku

Bežné účtovné obdobie

Bezprostredne predchádzajúce účtovné obdobie

 

Súvaha Úč MÚJ 1 – 01

číslo riadku

Bežné účtovné obdobie

Bezprostredne predchádzajúce účtovné obdobie

a

b

c

Netto 1

Netto 2

a

b

c

3

4

 

STRANA AKTÍV

       

STRANA PASÍV

     
 

Spolu majetok

1

     

Spolu vlastné imania a záväzky

24

   

A

Neobežný majetok

2

   

A.

Vlastné imania

25

   

A.I.

Dlhodobý nehmotný majetok
(012, 013, 014, 05, 019, 01X, 041, 051) – /072, 073, 074, 075, 079, 079x, 07X, 091, 093, 095A/

3

   

A.I

Základné imanie

26

Související dokumenty

Súvisiace články

Poznámky k účtovnej závierke za rok 2017
Poznámky účtovnej závierky k 31. 12. 2018
Proces zostavovania konsolidovanej účtovnej závierky
Účtovná závierka v samospráve za rok 2018 (2. časť)
Rezervný fond, zákonný rezervný fond, rezervy
Účtovná závierka v samospráve za rok 2018 (1. časť)
Verný a pravdivý obraz o skutočnostiach, ktoré sú predmetom účtovníctva účtovnej jednotky verejnej správy
Individuálna účtovná závierka za rok 2017 (2. časť)
Poznámky ako súčasť individuálnej účtovnej závierky štátnych ROPO
Účtová trieda 7 – Uzávierkové účty a podsúvahové účty
Spracovanie záverečného účtu obce
Založenie, zrušenie ROPO bez likvidácie zriaďovateľom a založenie, zrušenie alebo rozdelenie obce (II.)
Záver účtovného roka 2016 v štátnej správe a samospráve
Inventarizácia ako nevyhnutný predpoklad správneho zostavenia účtovnej závierky v samospráve
Proces zostavenia konsolidovanej účtovnej závierky
Zostavenie konsolidovanej účtovnej závierky za konsolidovaný celok obce – prípadová štúdia
Povinnosti v mzdovej učtárni pri ročnej uzávierke za rok 2017
Inventarizácia v  organizáciách štátnej správy a  samosprávy
Individuálna účtovná závierka v štátnej správe a samospráve

Súvisiace otázky a odpovede

Likvidácia spoločnosti a účtovná závierka
Dohoda o splátkach
Likvidácia akciovej spoločnosti
Nevyfakturovaná položka na účte 326 - zostatok z roku 2016
Zrušenie OZ a s tým spojené povinnosti
Audit a závierka
Dodatočné DPPO
Zmena právnej formy z komanditnej spoločnosti na s.r.o.
Účtovníctvo materskej spoločnosti na Slovensku
Recyklačný poplatok
Zápisné v ZUŠ (nezisková organizácia)
Prefakturovanie nákladov ZUŠ (neziskovej organizácii)
Koncoročný koncert ZUŠ - vstupné
Predaj elektriny výnosový účet
Banková záruka účtovanie
Tvorba rezervy na nevyfakturované dodávky
Daň z príjmov fyzických osôb
Účtovanie dotácie
Odpisovanie majetku
Zaúčtovanie reklamných predmetov