Účtovný doklad
Počet vyhľadaných dokumentov: 36
Zoradiť podľa:
Počet vyhľadaných dokumentov: 36
Zoradiť podľa:
Ako je to s prijatými faktúrami v obci? Používame program, ktorý nám robí krycie listy (záväzky a platobné poukazy) úhrady. Je potrebné tlačiť oba listy k faktúre? Je tam dosť podpisov, tak sa preto pýtame? Čo má byť vytlačené v obci ako príloha k faktúre a aký účtovací predpis - aj záväzok, aj úhrada musia byť vytlačené pri faktúre?
Gastrofirma musí zaúčtovať do svojho účtovníctva tržbu za predaj (poskytnutie) jedla. Na základe výkazu Wolt-u zaúčtuje tržbu takto: ID 315/602 + 343 DPH povinnosť, ak gastrofirma je platiteľom DPH (100+20 EUR). Otázkou je, či tento interný doklad vlastne nie je faktúrou, ale v tom prípade ,ako sa to vykazuje v DPH a kontrolnom výkaze? (DPH: riadok 3,4 a KV do D1 alebo D2?) Tiež u gastrofirmy účtovným dokladom je výkaz Wolt-u, t. j. nemusí vystavovať vyslovene faktúru však? Následne Wolt uhradí gastrofirme rozdiel medzi prijatými platbami od zákazníkov a províziou: VBU 221/315 (110 EUR) Následne Wolt vystaví gastrofirme faktúru za províziu, ktorú gastrofirma zaúčtuje takto: PFA 518/321 (10 EUR) Následne gastrofirma urobí zápočet medzi zvyšnou časťou nezaplatenej pohľadávky a neuhradeného záväzku: ID 321/315 (10 EUR) Sú hore uvedené úvahy správne?
- Článek
V príspevku sa venujeme dôležitej téme, ktorou je vedenie pokladnice a obeh pokladničných dokladov. Obce, rozpočtové a príspevkové organizácie majú povinnosť vytvoriť, zachovávať a rozvíjať systém finančného riadenia, v rámci ktorého sa musí zabezpečiť aj jednotný a efektívny systém vedenia pokladnice, vykonávania pokladničných operácií a obehu pokladničných dokladov.
Príkaz č. ....../202x k používaniu určených účtovných a neúčtovných dokladov v subjekte ......... Článok 1 Úvodné ustanovenie Týmto príkazom štatutár pre podmienky subjektu územnej samosprávy ........ (určí sa interne) určuje účtovné a neúčtovné...
Interný akt riadenia (ďalej v texte vzorovej smernice len „organizácia“ alebo „účtovná jednotka“) je vypracovaný podľa zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o účtovníctve“) a podľa opatrenia Ministerstva financií Slovenskej republiky č. MF/014454/2022-36, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre obce, vyššie územné celky a nimi zriadené rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie (´dalej len „postupy účtovania“) a zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o finančnej kontrole“).
- Článek
čtovné súvzťažnosti, náležitosti účtovných dokladov, riešenia škôd či účtovanie majetku a nakladanie s ním predstavujú časté oblasti, ktoré sú pravidelne kontrolované v územnej samospráve hlavnými kontrolórmi, ako aj Najvyšším kontrolným úradom SR či Úradom vládneho auditu. Preto uvedený príspevok reaguje na časté a problematické prípady z praxe vzhľadom na novelizovaný zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len „zákon o účtovníctve“), zákon č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v z. n. p. či zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p., ale aj opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky č. MF/16786/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v z. n. p. (ďalej len „postupy účtovania“) a metodické usmernenie Ministerstva financií SR k opatreniu č. MF/010175/2004-42 a vysvetlivkám k ekonomickej klasifikácii rozpočtovej klasifikácie v z. n. p.
Účtujeme slovenskú s.r.o., ktorá má predajňu v Bratislave. V predajni zákazníci platia iba kartou. Takže na bankovom výpise máme prichádzajúce peniaze za každý nákup zvlášť. Tržbu zaúčtujeme podľa ORP súhrnne (315/604) Následne na základe bankového účtu (221/315) vidíme napr. každý deň 100 platieb kartou, tj. za mesiac 3000 položiek. Otázkou je, či môžeme v účtovníctve spočítať na dennej báze tieto platby na bankovom účte, a zaúčtovať ich súhrnne, tj. v účtovnom denníku pre bankový výpis by bolo 30 zápisov (denne 1 súhrnná) a nie 3000 zápisov. Je hore uvedený postup v súlade so zákonom o účtovníctve? Ide nám o to, aby sme pri prípadnej kontrole nedostali pokutu za to, že takto nedodržiavame postupy zákona o účtovníctve.
Príspevok reaguje na prax subjektov územnej samosprávy s ohľadom na aktuálny právny stav v rámci zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len „zákon o účtovníctve“). Bližšie sa venuje nesprávnym a neúplným náležitostiam účtovných dokladov, časovým súladom, oblasti tvorby rezerv a tiež zaujímavým otázkam zamestnancov z posledných mesiacov.
Predmetom príspevku je objasnenie praktických príkladov z oblasti náležitostí účtovných dokladov na rok 2021 s ohľadom na ustanovenie § 10 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len „zákon o účtovníctve“) v nadväznosti na § 2 opatrenia Ministerstva financií Slovenskej republiky č. MF/16786/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v z. n. p. Otázky sa dotýkajú časovej, vecnej a formálnej stránky účtovných dokladov a ich náležitostí, a to najmä príjmových a výdavkových pokladničných dokladov, došlých či odberateľských faktúr.
Aké všetky doklady spadajú pod požiadavku - "predloženie účtovných dokladov o nákladoch na financovanie obežného majetku za 3 kalendárne mesiace predchádzajúce podaniu žiadosti" ? Napr. úverové zmluvy, pôžičky spoločnosti a vyčíslenie súvisiacich úrokových nákladov ?
Téma príspevku nadväzuje na otázky a podnety zamestnancov samosprávy obcí a zriadených organizácií k náležitostiam účtovných dokladov v praxi roka 2020 vzhľadom na dodržiavanie ustanovení § 10 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o účtovníctve“) a úprav podľa interných smerníc o vedení účtovníctva alebo o obehu účtovných dokladov. Celkom desať otázok sa venuje formálnej stránke náležitostí likvidačných listov, interných dokladov, platobných poukazov a pod. Otázky sú zostavené s cieľom praktického oboznámenia čitateľa s aktuálnym právnym stavom a alternatívami zostavenia účtovných dokladov v dennej praxi účtovníkov či ekonómov v samospráve.
- Článek
Príspevok sa venuje téme účtovných dokladov, a to najmä v prípade došlých faktúr a ich formálnej úprave v nadväznosti na ustanovenia zákona č. 431/2002 Z.z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len "zákon o účtovníctve"). Zameriavame sa na časté otázky z praxe posledných mesiacov k téme likvidačných listov, platobných poukazov, či krycích listov k faktúram, výpisom a tiež forme číslovania a správneho uvádzania podpisov na účtovných dokladoch. Príspevok je vhodný pre účtovníkov obcí, ako aj pre zriadené rozpočtové a príspevkové organizácie v pôsobnosti obce alebo vyššieho územného celku.
- Článek
V každej účtovnej jednotke sa generujú určité dokumenty v písomnej podobe, resp. na technických nosičoch dát, ktoré sa využívajú v rámci pôsobenia účtovnej jednotky v prostredí, v ktorom pôsobí a najmä pri jej samotnom riadení. Tieto doklady sú charakteristické svojou dokumentárnou hodnotou a za tým účelom treba zabezpečiť ich ochranu a, samozrejme, aj ich spracúvanie prostredníctvom určených metód na zachovanie informačnej hodnoty do budúcnosti.
- Článek
Učtovná jednotka verejnej správy (ďalej len „ÚJ VS“) prostredníctvom účtovníctva dokumentuje svoju činnosť zaúčtovaním všetkých účtovných prípadov za účtovné obdobie. Ide o skutočnosti, ktoré sú predmetom účtovníctva ÚJ VS. Ide o účtovanie stavu a pohybu majetku, stavu a pohybu záväzkov, rozdielu majetku a záväzkov, výnosov, nákladov, príjmov, výdavkov, výsledku hospodárenia. Účtujú sa len tie skutočnosti, ktoré sa vedia oceniť (vyjadriť v peňažných jednotkách).
- Článek
V predchádzajúcom vydaní časopisu sme priniesli prvú časť tohto článku. V minulom čísle sme sa podrobne venovali legislatívnej úprave pokladničnej agendy školských jedální, základnej ekonomickej dokumentácii a mnohým ďalším oblastiam. V dnešnom čísle sa pozrieme na problematiku vedenia pokladnice a pokladničnej knihy, finančnej kontroly, ale aj evidencie majetku školských jedální.
- Článek
Príspevok sa venuje častým otázkam hlavných kontrolórov obcí a miest v súvislosti s plnením si základných povinností (výkon kontrolnej činnosti podľa pravidiel finančnej kontroly v súlade so zákonom č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov – ďalej len „zákon o finančnej kontrole a audite“). Príspevok je rozdelený do jednotlivých oblastí, ktoré sú často sporné, alebo sú predmetom diskusií hlavných kontrolórov a povinných osôb pri výkone kontroly alebo po jej skončení.
- Článek
Predmetom príspevku sú súvzťažnosti účtovania účtovného prípadu pri výkone základnej finančnej kontroly v prípade vzniku finančnej operácie/jej časti. Téma príspevku nadväzuje na praktickú aplikáciu zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o finančnej kontrole a audite“) v jednotkách územnej samosprávy pri účtovaní odpisov obstaraného majetku.
- Článek
Obec má podľa zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o účtovníctve“) povinnosť viesť účtovníctvo správne, preukázateľne, zrozumiteľne a spôsobom zaručujúcim trvalosť účtovných záznamov. Uvedenú povinnosť si obec splní tým, že vypracuje vnútorné predpisy, ktoré sú tiež nástrojom na skvalitnenie vnútorného riadenia obce. V praxi sa používa viac pojmov, napr. vnútroorganizačný predpis, vnútorný predpis, interný predpis, smernica, ale v podstate ide o dokument, ktorý upresňuje činnosť obce.
- Článek
V prvej časti príspevku som poukázal na nedostatky zo strany orgánov územnej samosprávy zistených kontrolou zameranou na oblasť financovania z prostriedkov štátneho rozpočtu. Medzi najčastejšie pochybenia patrili najmä nevyúčtované finančné transfery a nevrátenie nepoužitej časti finančného transferu späť na bankový účet poskytovateľa.
Administratívny pracovník spracuje na konci mesiaca pokladnicu s.r.o. Na všetky doklady z registračných pokladníc vystaví vždy na posledný deň v mesiaci 1 hromadný pokladničný výdavkový doklad za celý mesiac, napr. na PHL, poštovné, drobný nákup (kancelárske potreby, drogéria, potreby do auta), cestovné lístky atď. a ako príjemcu (komu bolo vyplatené) uvedie konateľa spoločnosti (firma nemá zamestnancov). Účtovník následne zaúčtuje s dátumom posledného dňa v mesiaci tieto výdavky. Takže, napriek tomu, že dokladov je fyzicky napr. 30, tak pokladničných výdavkovych dokladov je napr. iba 5. Je tento postup z hľadiska záakonov správny? Je potrebné, aby sa na každý doklad z registračnej pokladnice vystavil samostatný výdavkovy pokladničný doklad?