Fondy

Počet vyhľadaných dokumentov: 29

Zoradiť podľa:

Počet vyhľadaných dokumentov: 29

Zoradiť podľa:

  • Článek
Je správne tvrdenie, že ak obec po ukončení rozpočtového roka schváli v záverečnom účte prídel do rezervného fondu 10 % a zvyšok výsledku hospodárenia (rozpočtu) do iných peňažných fondov, potom použitie prostriedkov z týchto peňažných fondov môže použiť na akékoľvek schválené projekty, teda napr. podľa rozhodnutia orgánu obce na bežné alebo kapitálové, alebo kombináciu výdavkov?
Vydané: 17. 12. 2024
Prosíme o radu ohľadom použitia kódov zdroja „Rozpočtové prostriedky obcí a vyšších územných celkov na spolufinancovanie postupových fondov“ v Prílohe č. 1 k Príručke na zostavenie návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2023 až 2025. Akým kódom zdroja označiť prostriedky na spolufinancovanie projektu z Európskeho fondu regionálneho rozvoja (kde KZ pre NFP je 1AA1 a 1AA2)? Ako máme zabezpečiť vyrovnanosť kódov zdroja pre spolufinancovanie projektu z NFP z rozpočtu obce na strane príjmov a výdavkov, ak spolufinancovanie z rozpočtu obce je zabezpečené z rezervného fondu? Prostriedky rezervného fondu zapájame bežne do rozpočtu cez EK454001 KZ46. Máme preklasifikovať tie prostriedky na spolufinancovanie projektu z rezervného fondu KZ46 (-) na KZ11GE (+) pod EK454001?
Vydané: 28. 03. 2023
  • Článek
Článok sa zaoberá podmienkami poskytovania prostriedkov z Fondu na spravodlivú transformáciu územiam najpostihnutejším klimatickou transformáciou, ktoré budú poskytovať Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR, Ministerstvo hospodárstva SR, Ministerstvo životného prostredia SR, Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR a Slovenská inovačná agentúra.
Vydané: 28. 03. 2023
  • Článek
V príspevku rozoberieme problematiku peňažných fondov obce s dôrazom na jej rezervný fond. Vysvetlíme ich tvorbu a podmienky použitia, poskytneme vzory uznesení zastupiteľstva a príklady účtovania.
Vydané: 26. 07. 2022
  • Článek
V príspevku sa venujeme problematike tvorby a použitia fondu prevádzky, údržby a opráv v obecných nájomných bytoch podporených dotáciou z Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky a úverom zo Štátneho fondu rozvoja bývania. Upozorníme na novelu zákona č. 443/2010 Z. z. o dotáciách na rozvoj bývania a o so­ciál­nom bývaní v znení neskorších predpisov zákonom č. 358/2020 Z. z., ktorá sa dotkla aj tvorby fondu prevádzky, údržby a opráv.
Vydané: 26. 07. 2022
  • Článek
V príspevku upriamime pozornosť na vykonávanie základnej finančnej kontroly pri finančných operáciách, ktorými sú tvorba a použitie peňažných fondov. Obec má právo vytvárať peňažné fondy a má povinnosť vytvárať rezervný fond. Peňažné fondy vrátane rezervného fondu sú mimorozpočtovými fondami obce.
Vydané: 14. 06. 2022
  • Článek
Obec musí svoj prebytok povinne rozdeliť (10 %) do rezervného fondu, ostatný prebytok môže dať do iných fondov, ktoré si vytvorí. Môže peňažné prostriedky v týchto fondoch použiť aj na bežné výdavky? Ak nie, ktorý zákon to obmedzuje? Je obmedzené, ako sa tieto fondy volajú? Ako sa o nich účtuje v účtovníctve obce?
Vydané: 11. 06. 2019
  • Článek
V príspevku sa venujeme oprávneniu obce vytvárať si peňažné fondy na plnenie svojich úloh. Táto možnosť obce vyplýva zo zákona č. 583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "zákon č. 583/2004 Z.z.") a z § 7 ods. 6 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení"), podľa ktorého si obec môže zriadiť mimorozpočtové peňažné fondy, a z § 9 ods. 3 zákona o obecnom zriadení, podľa ktorého prebytky rozpočtu obce možno previesť do mimorozpočtového peňažného fondu obce.
Vydané: 01. 05. 2019
  • Článek
V príspevku sa venujeme problematike tvorby fondu prevádzky, opráv a údržby v obecných nájomných bytoch obstaraných zo štátneho fondu rozvoja bývania. Štátny fond rozvoja bývania patrí k významným zdrojom financovania bytovej politiky a je určený najmä na rozvoj a podporu sociálneho bývania. Obce tento zdroj používajú na financovanie výstavby nájomných bytov.
Vydané: 01. 05. 2019
  • Článek
V príspevku upozorňujeme obce na ich povinnosť tvoriť fond rozvoja bývania podľa zákona č. 182/1993 Z. z. o vlastníctve bytov a nebytových priestorov v z. n. p (ďalej len zákon č. 182/1993 Z. z.“). Uvedieme príklady účtovania tvorby a použitia fondu rozvoja bývania a ponúkneme vzor uznesenia obecného zastupiteľstva, ktoré je jediným oprávneným orgánom na obci, ktorý môže schvaľovať použitie prostriedkov fondu rozvoja bývania.
Vydané: 11. 10. 2018
  • Článek
V príspevku sa venujeme ­tvorbe a účtovaniu fondu prevádzky, opráv a údržby v obecných nájomných bytoch obstaraných zo štátneho fondu rozvoja bývania. Štátny fond rozvoja bývania (ďalej len „ŠFRB“) je určený na rozvoj a podporu sociálneho bývania a obce z neho financujú obstaranie nájomných bytov.
Vydané: 11. 10. 2018
  • Článek
V predchádzajúcej časti článku som sa venovala dôvodom na vytvorenie vnútorného predpisu pre oblasť účtovníctva v obci a jeho štruktúre. V pokračovaní sa zaoberám ďalšími okruhmi účtovníctva, ktoré by mali byť zahrnuté vo vnútornom predpise pre oblasť účtovníctva v obci.
V roku 2005 fyzická osoba (FO) “A“ investovala do podielových fondov KBC Multi Cash ČSOB SKK. V roku 2009 uvedené podielové fondy boli darovacou zmluvou prevedené na FO “B“. A v roku 2015 tie isté podielové fondy boli opäť prevedené ďalšou darovacou zmluvou na FO “C“. V roku 2015 došlo k predaju podielových fondov. Z banky dostala FO “C“ doklad o predaji podielových fondov KBC Multi Interest Cash Euro, kde je uvedený aj výnos resp. strata. Pri predaji podielových fondov by mal byť zdanený výnos, ale na uvedenom doklade od banky, ktorý obdržala FO “C“ za rok 2015 je uvedená strata. Výnos, ktorý vznikol za predchádzajúce roky v čase, keď sa uvedené podielové fondy prevádzali z FO “A“ na FO “B“ a potom z FO “B“ na FO “C“ podliehal zdaneniu? K predaju nedošlo, len k prevodu, t. j. výnosy neboli vyplatené predchádzajúcim vlastníkom - ani FO “A“, ani FO “B“. V prípade, ak by sa príjem z predaja podielových fondov mal zdaňovať len v roku 2015, čo si môže uplatniť do daňových výdavkov posledná obdarovaná FO “C“?
Vydané: 04. 04. 2016
  • Článek
Podľa ustanovenia § 12 ods. 8 zákona č. 443/2010 Z. z. o dotáciách na rozvoj bývania a o sociálnom bývaní v znení neskorších predpisov sa finančná zábezpeka za užívanie nájomného bytu vedie na osobitnom účte zriadenom na tento účel v banke.
Vydané: 29. 02. 2016
  • Článek
V súvislosti s príspevkom o tvorbe a použití fondu prevádzky, opráv a údržby vznikla medzi čitateľmi odborná diskusia na tému obecných nájomných bytov, účtovania nájomného a služieb spojených s nájmom obecných nájomných bytov. Na základe tejto diskusie uverejňujeme príspevok, ktorý by mal ešte bližšie objasniť uvedenú problematiku. Tento príspevok tiež reflektuje na novelu zákona č. 443/2010 Z. z. o dotáciách na rozvoj bývania a o sociálnom bývaní zákonom č. 277/2015 Z. z. Zákon nadobudol účinnosť 1. januára 2016 okrem § 10 ods. 4 a 5 v dvanástom bode Čl. I a písmena e) v § 9e ods. 1 štvrtom bode Čl. II, ktoré nadobudnú účinnosť 1. januára 2017.
Vydané: 02. 02. 2016
Obec postavila 4 bytové domy v roku 2003 a 2 bytové domy v roku 2014 aj z prostriedkov ŠFRB. Moje otázky sú: 1. obec vyberá nájomné za všetky bytovky na jeden samostatný účet - stačí 1 samostatný účet pre úhrady nájomného za byty? alebo ani nemusí byť samostatný účet na nájomné za byty? 2. obec je povinná tvoriť Fond prevádzky, údržby a opráv minimálne vo výške 0,5 % z nákladov na obstaranie bytov § 18 ods. 2 zákona č. 443/2010 Z. z. Kedy tento "fond" obec tvorí (mesačne, štvrťročne....) a z čoho? (z nájmu ?) A ako sa zaúčtuje tvorba? 3. obec tvorí len jeden Fond prevádzky, údržby a práv ? alebo je obec povinná tvoriť ešte ďalší fond, vyplývajúci z iného zákona ako je 443/2010 Z.z.? 4. Pre prostriedky Fondu prevádzky, údržby a o opráv musí mať obec zriadený samostatný bankový účet na každý bytový dom? (alebo na každý bytový vchod?) 5. Čo všetko môže obec hradiť z Fondu prevádzky, údržby a opráv? Môžu to byť bežné výdavky na údržbu ...alebo kapitálové výdavky, alebo oboje výdavky? 6. Ak sa čerpajú prostriedky Fondu prevádzky, údržby a opráv v roku kedy sa prostriedky vytvorili, tak sa použije kód zdroja 41 vo výdavkovej časti a tieto prostriedky sa nezapájajú do príjmových finančných operácii?
Vydané: 02. 12. 2015
  • Článek
V príspevku sa venujeme avizovanej problematike tvorby a použitia fondu rozvoja bývania. Obce okrem peňažných fondov, ktoré si vytvárajú na základe oprávnenia podľa zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“) a podľa zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy“), vytvárajú aj fond rozvoja bývania.
Vydané: 29. 10. 2015
  • Článek
Obec okrem peňažných fondov, ktoré vytvára na základe oprávnenia v súlade so zákonom č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“) a zákonom č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy“) má povinnosť ­tvoriť fond prevádzky, opráv a údržby.
Vydané: 01. 10. 2015
  • Článek
V minulých príspevkoch sme podrobne rozoberali problematiku záverečného účtu obce a účtovných prípadov, ktoré s ním súvisia. Na problematiku záverečného účtu obce nadviažeme témou tvorby a použitia peňažných fondov, ktoré sa tvoria práve z prebytku rozpočtu, ktorý sa zisťuje v rámci úkonov, ktoré sa vykonávajú v procese zostavovania záverečného účtu obce.
Vydané: 27. 08. 2015
  • Článek
Viaceré otázky z praxe smerujú práve k spôsobu tvorby, vedenia, používania a účtovania sociálneho fondu. Príspevok sa venuje predmetným skutočnostiam z pohľadu zákonného, a to najmä v zmysle rozpočtových pravidiel a účtovného hľadiska. Samotný sociálny fond predstavuje povinnú zložku bežného rozpočtu subjektu územnej samosprávy (Pozn. autora: rovnako ako v prípade ostatných zamestnávateľov vykonávajúcich podnikateľskú činnosť, pričom prístup zamestnancov k fondu má byť zaručený).
Vydané: 27. 08. 2015