Podľa právnej teórie je predbežnou otázkou taká otázka, zodpovedanie ktorej podmieňuje rozhodnutie vo veci, ktorá je predmetom správneho konania. V praxi to znamená, že správny orgán si o predbežnej otázke urobí len úsudok, t.j. nevydá o tejto otázke samostatné rozhodnutie, ale musí počkať, kým o nej rozhodne kompetentný orgán.
Na správu miestnych daní a miestneho poplatku sa vzťahuje zákon č. 563/2009 Z.z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "daňový poriadok"). Pre vyrubenie dane z nehnuteľností je podľa § 18 ods. 1 zákona č. 582/2004 Z.z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavby v z. n. p. (ďalej len "zákon o miestnych daniach") rozhodujúci stav k 1. januáru zdaňovacieho obdobia, a to pri zohľadnení zásady hodnovernosti a záväznosti údajov katastra do preukázania opaku, ako vyplýva z ustanovenia § 70 ods. 1 a 2 zákona č. 162/1995 Z.z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v z. n. p. (ďalej len "katastrálny zákon").
Predbežná otázka podľa daňového poriadku
Podľa § 22 daňového poriadku pri správe daní sa môžu vyskytnúť otázky, o ktorých rozhoduje iný príslušný orgán (napr. súd, správne orgány atď.). Na vykonané posúdenie a rozhodnutie príslušného orgánu sa viaže ďalšie procesné konanie správcu dane a v konečnom dôsledku od neho závisí rozhodnutie v posudzovanej daňovej veci. Ak sa pri správe daní vyskytne otázka, o ktorej už právoplatne rozhodol iný príslušný orgán, je správca dane takýmto rozhodnutím viazaný.
V súvislosti s predbežnou otázkou vzniká správcovi dane povinnosť prerušiť daňové konanie, ak má vedomosť, že začalo konanie o predbežnej otázke. Tento procesný postup upravuje daňový poriadok v § 61 ods. 1. Podmienkou prerušenia daňového konania je však tá skutočnosť, že správca dane musí mať vedomosť o začatom konaní.
Pokiaľ sa pri správe daní vyskytne otázka, o ktorej nebolo príslušným orgánom právoplatne rozhodnuté, a správca dane nemá vedomosť o začatom konaní o predbežnej otázke, môže si o takejto otázke urobiť úsudok sám alebo dať podnet príslušnému orgánu na začatie konania. Úsudok správcu dane o predbežnej otázke nemôže nahrádzať právoplatné rozhodnutie príslušného orgánu. Ak správca dane pri rozhodovaní v danej veci vychádzal z posúdenia predbežnej otázky, o ktorej následne právoplatne rozhodol príslušný orgán inak, potom je naplnená jedna z podmienok pre obnovu daného konania.
Z možnosti urobiť si úsudok sú vylúčené prípady trestných činov a priestupkov. Správca dane si nemôže ako o predbežnej otázke urobiť úsudok o tom, či a kým bol spáchaný trestný čin alebo priestupok, alebo o osobnom stave fyzickej osoby.
Určenie príslušnosti správcu dane a predbežná otázka
Otázkou, či malo ísť o konanie o predbežnej otázke v súvislosti so sporom o určenie hraníc katastrálnych území, o ktorom nebolo rozhodnuté ku dňu právoplatnosti rozhodnutia správcu dane vo veci vyrubenia dane z nehnuteľnosti, sa zaoberal Najvyšší správny súd SR vo veci sp. zn. 5Sžfk/32/2020.
Skutkový stav veci: