Využívanie odpadov na energetické účely

Vydáno: 25 minút čítania
Odpady nie sú zďaleka len záťažou pre človeka a okolie. Je možné ich opätovne využívať. Na ďalšie využitie samotných vecí tvoriacich odpad ako zdroj surovín alebo ako zdroj energie obsiahnutej v hmote odpadu. Aké majú tieto spôsoby využitia odpadov pravidlá? A majú vôbec nejaké?
 
Odpad, záťaž či surovina?
Odpad je podľa slovenského právneho poriadku definovaný ako hnuteľná vec alebo látka, ktorej sa jej držiteľ zbavuje, chce sa jej zbaviť alebo je v súlade so zákonom č. 79/2015 Z.z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "zákon o odpadoch") alebo osobitnými predpismi povinný sa jej zbaviť. [1]
Táto definícia legislatívno-technicky vymedzuje množinu vecí a látok, ktoré sa považujú za odpad. Definícia je založená na koncepte zbavenia sa veci jej držiteľom, a to v troch variantoch - faktické zbavovanie sa veci, úmysel zbaviť sa veci alebo osobitná právna povinnosť zbaviť sa veci.
Nie je zďaleka novou témou, že odpad nie je len nežiaducim produktom ľudskej činnosti, ktorého sa treba zbaviť tak, aby ho nebolo vidieť. Postupom času bol pozorovaný a následne aj exaktne preukazovaný nepriaznivý vplyv mnohých druhov odpadov na život človeka, jeho okolie a na životné prostredie vôbec. Odpad je v tejto environmentálnej optike vnímaný ako záťaž, s ktorou je nevyhnutné sa neustále vysporiadavať. Iba niektoré druhy odpadov majú na životné prostredie len malý alebo nepatrný negatívny vplyv. Ide najmä o biomasu alebo biologické odpady. Podobne mierny vplyv majú aj inertné odpady, ktorými rozumieme také odpady, pri ktorých nedochádza k žiadnym významným fyzikálnym, chemickým alebo biologickým premenám. Inertný odpad sa nerozpúšťa, nehorí ani inak fyzicky alebo chemicky nereaguje, nepodlieha biologickému rozkladu ani škodlivo neovplyvňuje iné látky, s ktorými prichádza do styku.
Zároveň možno konštatovať, že od nepamäti existovala snaha, aby boli výrobky využívané čo najúčelnejšie tak, aby bola čo najviac využitá ich úžitková hodnota. Pokazené veci sa opravujú a opätovne využívajú. V rámci priemyselnej symbiózy sa zvyškové materiály z výroby ďalej využívajú ako vstupy pri inej výrobe. Rovnako tak aj odpad, v rozsahu úmernom miere ďalšej upotrebiteľnosti, sa využíva na nový účel, ktorý je neraz diametrálne odlišný od pôvodného účelu veci pred tým, ako sa stala odpadom. V tomto, možno povedať ekonomickom zmysle, je odpad vnímaný ako samostatná surovinová základňa, ako tovar alebo zdroj tovarov.
Oba tieto pohľady sú regulárne, nekonkurujú si, ani sa nevylučujú. Naopak, vzájomne sa dopĺňajú a v konečnom dôsledku boli dôvodom ústupu od lineárnej ekonomiky. Stali sa základným kameňom vzniku a rozvoja tzv. recyklačnej ekonomiky založenej na požiadavke na maximalizáciu rozsahu zhodnocovania odpadov, ak už je nevyhnutné, aby odpady vznikali. Binomický charakter odpadu, environmentálnej záťaže a zároveň surovinového zdroja možno pozorovať ako v legislatíve upravujúcej nakladanie s odpadmi, tak aj v ekonomickej sfére týkajúcej sa odpadov.
V legislatívnej sfére možno najlepšie pozorovať duálnosť chápania odpadu v základnej právnej úprave nakladania s odpadmi, v zákone o odpadoch a jeho vykonávacích predpisoch. Právna úprava tu ustanovuje, ako sa vysporiadať s odpadmi ako environmentálnou záťažou. Zároveň však ukladá postupnosť jednotlivých možností tak, aby v zásade mali prioritu také postupy, ktoré čo najviac opätovne využívajú v odpadoch obsiahnuté materiály a/alebo energiu, so zohľadnením environmentálnej náročnosti týchto postupov.
V ekonomickej sfére zas v tom, že odpad môže mať v určitých situáciách zápornú a v určitých situáciách kladnú hodnotu. [2] Už v roku 1990 Súdny dvor EÚ v prípade Vessoso a Zanetti ustálil, že odpad môže mať ekonomickú hodnotu. Podľa uvedeného rozhodnutia koncept odpadu v zmysle v tom čase platných smerníc 75/442/EEC [3] a 78/319/EEC [4], nemožno chápať ako vylučujúci také látky a predmety, ktoré sú spôsobilé opätovného ekonomického využitia. Taktiež bolo konštatované, že koncept odpadu nepredpokladá úmysel držiteľa látky alebo predmetu vylúčiť ich akékoľvek opätovné ekonomické využitie inými subjektmi. [5]
Vo výsledku dnes preto existuje nielen odvet

Související dokumenty

Súvisiace články

Správa Európskej komisie o Slovensku - výzvy pre novú vládu v oblasti obehového hospodárstva a nakladania s odpadmi
Spaľovať alebo recyklovať?
Životný cyklus produktov
Sadzby za uloženie zmesového komunálneho opadu na skládku odpadov
Manažérstvo zberu odpadov (2.)
Ako môže mechanicko-biologická úprava odpadu pomôcť znížiť množstvo skládkovaného odpadu?
Prinesie váženie odpadov nové čierne skládky?
Budeme o rok skládkovať už len upravený odpad?
Recyklácia odpadu začína jeho separáciou
Sme pripravení viac recyklovať?
Súčasné trendy recyklácie vyradených mobilných telefónov
Skládkovanie a spaľovanie odpadu zvyšuje prítomnosť vzduchom prenášaných baktérií
Ako nám pomôže príprava na opätovné použitie k zvýšeniu úrovne zhodnotenia odpadu
Nakladanie s odpadmi vznikajúcimi pri výrobe kovov na Slovensku
Recyklácia plastov ako možný projekt pre Hornú Nitru
Lepšia metodika môže zreálniť recyklačné poplatky
Ojazdené pneumatiky sa nemusia len spaľovať
Aj malé obaly možno efektívne recyklovať
Musí byť ekologické aj ekonomické?

Súvisiace otázky a odpovede

Zber BRKO a frekvencia vývozu
Miestny poplatok za uloženie KO v podzemných kontajneroch
Dodávateľ (platiteľ DPH) fakturuje firme (tiež platiteľovi DPH) podľa zmluvy o nájme samostatnými faktúrami
Zdaňovanie stavebného pozemku
Kompetencie obce u vlastníkov neudržiavaných záhrad
Tvorba daňových rezerv
K niektorým náležitostiam platobného výmeru
Samostatne hospodáriaci roľník a daň z pozemkov
Urbárske spoločenstvo a daň z pozemkov
Dodatočné daňové priznanie
Komu vyrubiť daň z nehnuteľností?
Nehnuteľnosti v bezpodielovom spoluvlastníctve po rozvode manželov
Zdaňovanie stavby hotela
Poplatok za ubytovacie služby a DPH
Účtovanie dávky v hmotnej núdzi
Zníženie dane z nehnuteľnosti z dôvodu nedostatku finančných prostriedkov
Chýbajúce náležitosti podania
Odvolanie sa proti platobnému výmeru
Kompetencie obecného zastupiteľstva
Procesný postup správcu dane

Súvisiace predpisy

79/2015 Z.z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov
146/2023 Z.z. o ochrane ovzdušia a o zmene a doplnení niektorých zákonov
371/2015 Z.z. , ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o odpadoch
248/2023 Z.z. o požiadavkách na stacionárne zdroje znečisťovania ovzdušia
136/2000 Z.z. o hnojivách
251/2023 Z.z. o kvalite palív