Ojazdené pneumatiky z automobilov a kolesovej dopravnej techniky tvoria nezanedbateľnú časť každoročne narastajúceho objemu odpadov. Objem pneumatík narastá z dôvodu minimalizácie ich protektorovania, t.j. obnovy ojazdeného dezénu, nárastu predaja nových automobilov, ale i z dôvodu neklesajúceho podielu dovozu a predaja starších, ojazdených automobilov vybavených i ojazdenými pneumatikami.
Odpad z ojazdených pneumatík je problémom prakticky všade vo svete a jeho objem každoročne rastie. Recyklácii ojazdených pneumatík sa preto venuje potrebná pozornosť, pričom má niekoľko technologických stupňov.
Stručný popis možností a postupu recyklácie ojazdených pneumatík
Recyklačný proces začína rezaním pneumatiky na menšie kusy, aby sa uľahčilo ďalšie spracovanie odpadu. Rozrezané pneumatiky možno ďalej recyklovať, ale tiež spaľovať ako alternatívne palivo, napríklad v cementárenských peciach.
Pri recyklácii sa odrezky následne v niekoľkých stupňoch drvia a melú, pričom sa elektromagneticky oddeľuje drvina kovových kordov a výstuží a tiež sa oddelí "vata" textilných kordov. Gumová drvina sa získava a oddeľuje v rôznych veľkostiach častíc. Niekedy sa ešte pred rezaním pneumatiky "obrusujú" a získaný "obrus" vo forme malých hoblín sa podobne ako drvina rôznej veľkosti využíva pri ich následnej finalizácii.
Získaný odpad z kovových kordov a výstuží sa využíva ako druhotná surovina v hutníctve. Odpad z textilných kordov tvorí najmenší podiel. Je však veľmi problematický, keďže jeho aplikačné možnosti sú veľmi obmedzené (napríklad len ako súčasť send