Zriaďovateľ od nás vyžaduje internú smernicu o nakladaní s odpadom tak, aby bola v súlade so záväzkom obce "iniciatívy ZERO WASTE", t.j. dosiahnuť minimálne množstvo ďalej nespracovateľného odpadu vyprodukovaného v základnej škole, materskej škole. Ako máme takúto smernicu vypracovať?
Smernice sú vnútorné riadiace akty organizačného, riadiaceho a metodického charakteru, ktoré ustanovujú metódy, spôsoby, prostriedky, formy a postupy vykonávania dôležitých a rozhodujúcich činností alebo agend v organizácii. Určujú práva a povinnosti zamestnancov a vnútorných organizačných útvarov v procese realizácie týchto činností [1].
Obsah internej smernice o nakladaní s odpadom v materskej a základnej škole
Interná smernica upravujúca činnosti nakladania s odpadom, ktorý vzniká v objektoch a priestoroch materskej a základnej školy (ďalej len "škola"), by mala obsahovať najmä:
1.
Správne pomenovanie a zaradenie jednotlivých druhov odpadov, ktoré môžu v škole vznikať (napr. ak má škola aj kuchyňu s jedálňou a zelenú plochu ako trávnik či záhradu, prevádzkuje školské automaty na nápoje a jedlo, resp. má bufet):
-
papier a lepenka, plasty, sklo, kompozitné obaly na báze lepenky, kovové obaly,
-
biologicky rozložiteľný kuchynský odpad a jedlé oleje a tuky, biologicky rozložiteľný odpad zo záhrad,
-
batérie a akumulátory (monočlánky a gombíkové batérie),
-
elektroodpad (napr. hračky s elektrosúčiastkami, vyradené monitory, počítače, klávesnice, myši, tlačiareň, mobily, lampy, kalkulačky, ohrievače, mikrovlnka, chladnička),
-
svetelné zdroje (žiarivky),
-
šatstvo a textílie,
-
objemný odpad (lavice, nábytok, koberce, postele, stoličky, ...),