Európsky parlament prijal 23. apríla 2024 legislatívne uznesenie o návrhu nariadenia Európskeho parlamentu a Rady, ktorým sa zriaďuje rámec na stanovenie požiadaviek na ekodizajn udržateľných výrobkov a zrušuje smernica
2009/125/ES[COM(2022)0142 - C9-0132/2022 - 2022/0095(COD)]. Dňa 13. júna 2024 bolo nariadenie podpísané predsedom Európskeho parlamentu a predsedom Rady. Všetky podrobnosti a informácie o nariadení nájdete v článku.
Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2024/1781, z 13. júna 2024, ktorým sa zriaďuje rámec na stanovenie požiadaviek na ekodizajn udržateľných výrobkov, mení smernica (EÚ) 2020/1828 a nariadenie (EÚ) 2023/1542 a zrušuje smernica 2009/125/ES (Text s významom pre EHP) (ďalej len "nariadenie o ekodizajne") [1] reflektuje "Nový akčný plán EÚ pre obehové hospodárstvo" [2] a Európsku zelenú dohodu [3] ako hlavný strategický plán pre dosiahnutie stanovených cieľov.
Nariadenie o ekodizajne bude priamo uplatniteľné v členských štátoch, čím sa zabezpečí jednotná aplikácia. Spôsob presadzovania práva prostredníctvom nariadenia ako priamo uplatniteľného právneho aktu je vo vzťahu k cieľom, ktoré sa majú dosiahnuť, vhodný. Stanovené pravidlá sa budú týkať výrobcov uvádzajúcich svoje výrobky na trh v priestore celej Európskej únie (ďalej len "EÚ"). Skúsenosti z predchádzajúceho obdobia, kedy sa presadzovali požiadavky prostredníctvom smerníc, preukázateľne obmedzovali jednotnú aplikáciu, čoho dôsledkom boli častokrát tak rozdielne prístupy členských štátov, že v konečnom dôsledku nebolo možné na úrovni EÚ dosiahnuť uspokojivé plnenie požiadaviek smerníc.
Keďže sa aktuálne prijímajú alebo sú už prijaté právne akty, ktoré sa v mnohých oblastiach prelínajú a ich cieľom je naplniť Európsku zeleného dohodu, pristúpilo sa k prijatiu zastrešujúceho dokumentu. Tieto právne akty čiastočne riešia aj oblasti, ktoré sú predmetom nariadenia o ekodizajne, toto však poskytuje komplexné pravidlá. Ich uplatňovanie bude naprieč celým spektrom iných právnych predpisov.
Preambula
Preambula nariadenia o ekodizajne obsahuje 122 bodov, čo by sa mohlo zdať ako zbytočne rozsiahle. Opak je však pravdou. Táto rozsiahlosť poskytuje široké a komplexné vysvetlenie dôvodov prijatia samotného právneho aktu, čo umožňuje lepšie pochopiť význam a dôvody jednotlivých článkov a povinností v nich stanovených. Preto možno odporúčať preštudovanie si celej preambuly a až následne pristúpiť k analyzovaniu článkov, čím prijímateľ bude disponovať komplexnými informáciami pre celkové pochopenie požiadaviek nariadenia o ekodizajne.
Vzhľadom na rozsah preambuly vyberáme len niektoré časti, a to [1]:
-
vznikli už rôzne vnútroštátne prístupy k zlepšovaniu environmentálnej udržateľnosti výrobkov, ktoré siahajú od požiadaviek na informácie týkajúcich sa trvania kompatibility softvéru elektronických zariadení po povinnosti predkladania správ o nakladaní s nepredaným tovarom dlhodobej spotreby; ďalšie úsilie o dosiahnutie cieľov na vnútroštátnej úrovni, ktoré sleduje toto nariadenie, by pravdepodobne viedlo k väčšej fragmentácii vnútorného trhu; týmto nariadením sa takýto rámec zavedie tak, že prístup založený na ekodizajne bude uplatniteľný na čo najširšie spektrum výrobkov,<