Financovanie materských škôl v zriaďovateľskej pôsobnosti obce v kontexte novej povinnosti

Vydáno: 14 minút čítania
S účinnosťou od 1. septembra 2023 sa zaviedla nová povinnosť prerokovať na úrovni obecného zastupiteľstva neposkytnutie plnej výšky finančných prostriedkov z podielových daní vypočítaných podľa nariadenia vlády č. 668/2004 Z.z. o rozdeľovaní výnosu dane z príjmov územnej samospráve pre materské školy v zriaďovateľskej pôsobnosti obce. Táto povinnosť bola zavedená s cieľom stransparentnenia financovania materských škôl z podielových daní a súvisí aj s plánovanou zmenou financovania materských škôl v zmysle nastavených cieľov Plánu obnovy a odolnosti SR. Cieľom tohto článku je predstaviť novú povinnosť a po praktickej stránke uviesť odporúčania a zároveň poukázať na možné pochybenia pri vykazovaní reálnych výdavkov obcí na materské školy v ich zriaďovateľskej pôsobnosti.
Financovanie materských škôl je originálnou školskou kompetenciou, na ktorej plnenie dostáva obec finančné prostriedky v rámci podielu na výnose dane z príjmov fyzických osôb 1) (ďalej len "podielové dane"). Podľa § 5 ods. 1 písm. f) a ods. 3 zákona č. 583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. sú podielové dane vlastným príjmom rozpočtu obce, pričom zároveň platí, že o použití vlastných príjmov rozpočtu obce rozhoduje obec samostatne.
Právnu polemiku o rozsahu autonómie obce pri rozhodovaní o použití podielových daní určených na originálne školské kompetencie opätovne rozvírila novela zákona č. 596/2003 Z.z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "zákon o štátnej správe v školstve a školskej samospráve") zákonom č. 507/2021 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 596/2003 Z.z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 597/2003 Z.z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov.
______________________________
Uvedenou novelou sa zvýšil príspevok na financo

Související dokumenty

Súvisiace články

Výchovné a vzdelávacie služby oslobodené od DPH
Účtovanie v centrách voľného času
Ročné zúčtovanie preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti za rok 2016
Príspevok na ošatenie matrikárky
Účtovné prípady súvisiace so šírením ochorenia COVID-19
Ročné zúčtovanie dane za rok 2024
Financovanie originálnych školských kompetencií v obci v roku 2025
Obec ako platiteľ DPH a stavebné práce
Stravovanie zamestnancov (II.)
Vnútorný predpis pre oblasť účtovníctva obce (II.)
Povinnosti zamestnávateľa podľa § 75 Zákonníka práce
Zmena životného minima a vplyvy na mzdové parametre od 1. júla 2017
Refakturácia energie s DPH alebo bez DPH?
Podnikateľská činnosť obcí z hľadiska DPH (I.)
Kompetencie obcí a ich oprávnenie vydávať všeobecne záväzné nariadenia
Legislatívne zmeny v samospráve za rok 2019
Ročné zúčtovanie dane za rok 2023
Rozpočtové určenie daní samosprávy na Slovensku
Účtovné a daňové odpisy (I.)

Súvisiace otázky a odpovede

Odmena pre konateľa z Českej republiky
Faktúra za služby
Povinnosti zamestnávateľa vyplývajúce z ukončenia pracovného pomeru
Prijímanie hotovosti a registračná pokladnica
Odvody a príkazná zmluva
Predaný byt nadobudnutý cez dedičské konanie - daň a odvody
Zmluva o vytvorení a použití umeleckého výkonu
Pokuta Inšpektorátu práce a prípadná žiadosť o úľavu
Daňový bonus SZČO
Zaradenie učiteľky v MŠ do platovej triedy
Účtovanie odchodného pri predčasnom dôchodku učiteľky materskej školy
Cestovné náhrady spoločníka
Komu nemôže obec uložiť pokutu za priestupok
Pedagogický zamestnanec - čiast.úväzkom?
Odmena 500,- €
Nárok na dovolenku a preplatenie nevyčerpanej dovolenky starostky
Odstupné starostovi a odvody z odstupného
Výpočet odstupného pre starostu
Starosta obce - dovolenka
Výpočet priemernej mzdy starostu - odstupné