Monitorovací režim, ozdravný režim a nútená správa obce

Vydáno: 25 minút čítania

Dňa 1. augusta 2023 nadobudla účinnosť novela zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. zákonom č. 294/2023 Z. z. (ďalej len „novela zákona“), ktorá v rámci rozpočtového hospodárenia územnej samosprávy zavádza nové inštitúty, a to monitorovací režim a konsolidáciu pohľadávok. V príspevku sa venujeme novelizovaným pravidlám rozpočtového hospodárenia územnej samosprávy, konkrétne zavedeniu monitorovacieho režimu, ozdravného režimu a nútenej správy.

Monitorovací režim
je legis­latívne upravený v ­novom o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "zákon č. 583/2004 Z.z.").
Ozdravný režim a nútená správa
sú legislatívne upravené
konsolidácia pohľadávok
je legislatívne upravená v nových ustanoveniach
______________________________
Pravidlá monitorovacieho režimu, ozdravného režimu, nútenej správy a konsolidácie pohľadávok sa okrem obce rovnako vzťahujú aj na vyšší územný celok a mestské časti, ktoré sú právnickými osobami, u ktorých pôsobnosť Ministerstva financií SR vykonáva hlavné mesto Slovenskej republiky Bratislava a mesto Košice.
______________________________
 
Monitorovací režim
ustanovuje nový inštitút - monitorovací režim. Obec má podľa § 18a ods. 1 zákona č. 583/2004 Z.z. povinnosť monitorovať výšku svojich záväzkov po lehote splatnosti, a ak táto celková výška presiahne 10 % skutočných bežných príjmov obce predchádzajúceho rozpočtového roka, obec oznámi túto skutočnosť Ministerstvu financií SR do 3 dní od jej zistenia.
Dňom doručenia oznámenia tejto skutočnosti Ministerstvu financií SR sa začína na obci monitorovací režim. Okrem oznámenia tejto skutočnosti Ministerstvu financií SR oznamuje obec túto skutočnosť aj na úradnej tabuli a v obci obvyklým spôsobom.
Otázka č. 1:
Akým spôsobom a v akej lehote má obec zverejniť zavedenie monitorovacieho režimu?
Novela zákona nerieši spôsob a lehotu zverejnenia, a tak nie je zrejmé, akým spôsobom, v akej lehote a na akú dobu sa bude zavedenie monitorovacieho režimu zverejňovať. Asi len aplikačná prax samospráv prinesie praktické riešenia. Jedným z mnohých riešení môže byť, že napr. dňom doručenia oznámenia Ministerstvu financií SR obec zverejní oznámenie, že celková výška záväzkov obce po lehote splatnosti presiahla 10 % skutočných bežných príjmov obce predchádzajúceho rozpočtového roka a že sa v obci začína monitorovací režim. Toto oznámenie bude zverejnené počas celej doby trvania monitorovacieho režimu.
Otázka č. 2:
Musí obec zverejniť zavedenie monitorovacieho režimu aj na elektronickej úradnej tabuli?
Podľa § 34 ods. 2 zákona č. 305/2013 Z.z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v z. n. p., ak osobitné predpisy ustanovujú pre orgán verejnej moci povinnosť zverejniť alebo vyvesiť elektronický dokument na úradnej tabuli, verejnou vyhláškou alebo iným obdobným spôsobom zverejnenia pre neurčitý okruh osôb, tak sa tento dokument zverejňuje aj na elektronickej úradnej tabuli. Zverejnenie na elektronickej úradnej tabuli nenahrádza povinnosť zverejnenia na úradnej tabuli.
Platí zásada, že orgán verejnej moci vykoná zverejnenie na elektronickej úradnej

Související dokumenty

Súvisiace články

Zúčtovanie finančných vzťahov so štátnym rozpočtom za rok 2016
Fondy tvorené z prebytku v obci
Prenesené kompetencie
Tvorba, použitie sociálneho fondu a jeho účtovanie v štátnych ROPO
Niektoré aspekty kontroly dlhovej politiky vybraných miest a obcí
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly právnych úkonov obce
Stravovanie zamestnancov školy nielen z pohľadu účtovníctva
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly hotovostných výdavkových finančných operácií
Nedostatky zistené správou finančnej kontroly v samospráve (I.)
Nedostatky zistené správou finančnej kontroly v samospráve (II.)
Zodpovednosť za schodok na zverených hodnotách
Tvorba fondu prevádzky, údržby a opráv
Škoda a manko v účtovníctve štátnych rozpočtových organizácií
Dotácie zo štátneho rozpočtu a z rozpočtov obcí
Osobitosti rozpočtového hospodárenia a účtovania v školách a školských zariadeniach
Účtovanie v centrách voľného času
Použitie dotácie na stavebné úpravy v obci
Peňažné fondy obce – tvorba a použitie v podmienkach miest a obcí
Vnútorný predpis pre oblasť účtovníctva obce (II.)

Súvisiace otázky a odpovede

Pedagogický zamestnanec - čiast.úväzkom?
Odmena 500,- €
Nárok na dovolenku a preplatenie nevyčerpanej dovolenky starostky
Odstupné starostovi a odvody z odstupného
Výpočet odstupného pre starostu
Starosta obce - dovolenka
Výpočet priemernej mzdy starostu - odstupné
Výpočet odstupného pre starostku
Uznanie kreditov + príplatok
Predlženie zmluvy na dobu určitú
Výpočet platu kontrolóra
Nevyčerpaná dovolenka
Stabilizačný príspevok a exekučný príkaz
Výpočet hodinovej sadzby funkčného platu od 1.1.2023
Verejná správa - zaokrúhľovanie príplatkov od 1.1. 2023
Účtovanie stabilizačného príspevku v rozpočtovej organizácii
Predčasné ukončenie pracovného pomeru
Pracovná náplň riaditeľa ZŠ
Stravovanie zamestnancov vo vlastnej reštaurácii
Zaradenie vychovávateľky v MŠ