Určenie zariadení na spracovanie zozbieraného odpadu vzniknutého na území obce, Vec C-292/12 - RAGN-SELLS

Vydáno: 13 minút čítania

Zásady blízkosti, prednosti zhodnotenia a sebestačnosti podľa smernice Európskeho parlamentu a Rady 2008/98/ES z 19. novembra 2008 o odpade a o zrušení určitých smerníc (ďalej len „smernica 2008/98“) umožňujú samosprávnemu územnému celku, aby podniku poverenému zberom odpadu na jeho území uložil povinnosť odvážať zmesový komunálny odpad zozbieraný zo súkromných domácností, ako aj prípadne od iných pôvodcov odpadu do najbližšieho vhodného zariadenia na spracovanie odpadu, ktoré sa nachádza v tom istom členskom štáte ako tento samosprávny celok.

Ustanovenia nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1013/2006 zo 14. júna 2006 o preprave odpadu (ďalej len „nariadenie č. 1013/2006“) v spojení s článkom 16 smernice 2008/98 sa majú vykladať v tom zmysle, že:

a)  umožňujú samosprávnemu územnému celku, aby podniku poverenému zberom odpadu na jeho území uložil povinnosť odvážať zmesový komunálny odpad zozbieraný z domácností, ako aj prípadne od iných pôvodcov odpadu do najbližšieho vhodného zariadenia na spracovanie odpadu, ktoré sa nachádza v tom istom členskom štáte ako tento samosprávny celok,

b)  nepovoľujú samosprávnemu územnému celku, aby podniku poverenému zberom odpadu na jeho území uložil povinnosť odvážať priemyselný a stavebný odpad vzniknutý na jeho území do najbližšieho vhodného zariadenia na spracovanie odpadu, ktoré sa nachádza v tom istom členskom štáte ako tento samosprávny celok, ak je tento odpad určený na zhodnotenie, pokiaľ sú pôvodcovia uvedeného odpadu povinní ho odovzdať uvedenému podniku alebo ho dodať priamo do uvedeného zariadenia.

Podľa rozsudku Súdneho dvora EÚ (piata komora) z 12. decembra 2013, Ragn-Sells, C-292/12, EU:C:2013:820.
Návrh na začatie prejudiciálneho konania sa týka výkladu článkov 35 ZFEÚ, 49 ZFEÚ a 56 ZFEÚ a pravidiel hospodárskej súťaže obsiahnutých v ZFEÚ, ako aj článku 16 ods. 3 smernice 2008/98. Tento návrh bol predložený v rámci sporu medzi spoločnosťou ­RagnSells AS (ďalej len "RagnSells") a Sillamäe Linnavalitsus (mesto Sillamäe), ktorého predmetom sú určité ustanovenia súťažných podkladov prijaté týmto mestom v rámci konania na udelenie koncesie na služby zberu a odvozu odpadu vzniknutého na území mesta.
 
Spor vo veci samej
Sillamäe je pobrežné mesto s približne 15 000 obyvateľmi, ktoré sa nachádza v severovýchodnej časti Estónska. V roku 2007 mesto Sillamäe vyhlásilo verejné obstarávanie s cieľom uzatvoriť zmluvu, ktorou sa právnickým osobám súkromného práva uloží povinnosť vykonávať spracovanie a opätovné využitie komunálneho odpadu na skládke v Sillamäe. Táto koncesia na služby bola udelená spoločnosti Ecocleaner Sillamäe OÜ na obdobie desiatich rokov.
V roku 2011 vyhlásilo uvedené mesto verejné obstarávanie na udelenie koncesie na služby zberu a odvozu odpadu vzniknutého na jeho území. Spor vo veci samej sa týka zákonnosti ustanovenia v bode 3.5 súťažných podkladov k tomuto druhému verejnému obstarávaniu (ďalej len "súťažné podklady"). Podľa tohto ustanovenia sa mal zmesový komunálny odpad odvážať do centra na spracovanie odpadu v Sillamäe (ďalej len "zariadenie v Sillamäe") - a to do zariadenia, ktoré bolo predmet

Související dokumenty

Súvisiace články

Pojem odpad - nesplnene povinnosti členským štátom EÚ
Preprava odpadu medzi krajinami EÚ - ukladanie sankcií, Vec C-487/14 - TOTAL WASTE RECYCLING
Klasifikovanie odpadu ako nebezpečného VEC C-487/17 - VERLEZZA A I.
K uplatňovaniu zásady znečisťovateľ platí VEC C-335/16 - VG ČISTOĆA
Preprava zmesi vedľajších produktov živočíšneho pôvodu a iných materiálov - Vec C-21-23/19 - P. F. KAMSTRA RECYCLING A I.
Pojem odpad – čistiarenský kal Vec C-629/19 - SAPPI AUSTRIA PRODUKTION A WASSERVERBAND
Vymedzenie pojmov odpad a preprava odpadu, Vec C-624/17 - TRONEX
Opätovné použitie a zhodnocovanie odpadu, Vec C-60/18 - TALLINNA VESI
Povinnosť revízie programov odpadového hospodárstva členskými štátmi, VEC C-642/18 - KOMISIA/ŠPANIELSKO
Verejné obstarávanie na služby spracovania odpadu - VEC C-295/20 - SANRESA
Používanie biokvapaliny ako palivového zdroja elektrárne, Vec C-212/18 PRATO NEVOSO TERMO ENERGY
Finančná zodpovednosť za nakladanie s odpadom z fotovoltických panelov z hľadiska judikatúry Súdneho dvora EÚ a zákona o odpadoch
Má sa výkopová zemina považovať za odpad alebo nie?
Kedy látka alebo vec prestáva byť odpadom?
Pojem odpad - spojené veci C-241-242/12 - SHELL NEDERLAND A BELGIAN SHELL
Zrušenie autorizácie na výkon organizácie zodpovednosti výrobcov
Miestny poplatok za komunálne odpady a drobné stavebné odpady
Uplatnenie zásady legality v správnom trestaní
Množstvový zber odpadu v obci