K uplatňovaniu zásady znečisťovateľ platí VEC C-335/16 - VG ČISTOĆA

Vydáno: 8 minút čítania

Vnútroštátna právna úprava, ktorá na účely financovania služby nakladania s komunálnym odpadom a jeho zneškodňovania jednak stanovuje cenu vypočítanú na základe odhadu objemu odpadu vyprodukovaného užívateľmi tejto služby, a nie na základe množstva odpadu, ktorí títo užívatelia skutočne vyprodukovali a odovzdali na zber, a jednak vyžaduje dodatočný poplatok zo strany užívateľov ako držiteľov odpadu, prostredníctvom ktorého sa majú financovať kapitálové investície nevyhnutné na spracovanie odpadu, vrátane jeho recyklácie, nie je v rozpore so smernicou Európskeho parlamentu a Rady 2008/98/ES z 19. novembra 2008 o odpade a o zrušení určitých smerníc (ďalej len „smernica 2008/98“).

Vnútroštátny súd však musí na základe skutkových a právnych okolností, overiť, či uvedené nevedie k tomu, že niektorým „držiteľom“ sa uložia zjavne neprimerané náklady v pomere k objemu alebo povahe odpadu, ktorý môžu vyprodukovať. S týmto cieľom môže vnútroštátny súd najmä zohľadniť kritériá týkajúce sa druhu nehnuteľností, ktoré užívatelia užívajú, rozlohy a účelu týchto nehnuteľností, rozsahu, v akom „držitelia“ produkujú odpad, objemu kontajnerov, ktoré majú užívatelia k dispozícii, ako aj frekvencie zberu odpadu, keďže uvedené parametre môžu priamo ovplyvniť výšku nákladov určených na nakladanie s odpadom.

Podľa rozsudku Súdneho dvora EÚ (šiesta komora) z 20. marca 2017, VG Čistoća, C-335/16, EU:C:2017:242.
Návrh na začatie prejudiciálneho konania sa týka výkladu zásady znečisťovateľ platí a článku 14 ods. 1 smernice 2008/98. Tento návrh bol predložený v rámci sporu, v ktorom proti sebe stoja VG Čistoća d.o.o., mestský podnik na nakladanie s odpadom, a pán Đuro Vladika a pani Ljubica Vladika, užívatelia služby nakladania s odpadom, a týka sa platby faktúr súvisiacich so zberom komunálneho odpadu a nakladaním s ním v období od októbra 2013 do septembra 2014.
 
Spor vo veci samej
Spor v konaní vo veci samej sa týka zaplatenia faktúr, ktoré požaduje od pána a pani Vladikovcov mestský podnik VG Čistoća, pričom tieto faktúry sa vzťahujú na nakladanie s domácim odpadom

Související dokumenty

Súvisiace články

Vymedzenie pojmov odpad a preprava odpadu, Vec C-624/17 - TRONEX
Opätovné použitie a zhodnocovanie odpadu, Vec C-60/18 - TALLINNA VESI
Pojem odpad - nesplnene povinnosti členským štátom EÚ
Preprava odpadu medzi krajinami EÚ - ukladanie sankcií, Vec C-487/14 - TOTAL WASTE RECYCLING
Používanie biokvapaliny ako palivového zdroja elektrárne, Vec C-212/18 PRATO NEVOSO TERMO ENERGY
Preprava zmesi vedľajších produktov živočíšneho pôvodu a iných materiálov - Vec C-21-23/19 - P. F. KAMSTRA RECYCLING A I.
Pojem odpad – čistiarenský kal Vec C-629/19 - SAPPI AUSTRIA PRODUKTION A WASSERVERBAND
Klasifikovanie odpadu ako nebezpečného VEC C-487/17 - VERLEZZA A I.
Určenie zariadení na spracovanie zozbieraného odpadu vzniknutého na území obce, Vec C-292/12 - RAGN-SELLS
Povinnosť revízie programov odpadového hospodárstva členskými štátmi, VEC C-642/18 - KOMISIA/ŠPANIELSKO
Verejné obstarávanie na služby spracovania odpadu - VEC C-295/20 - SANRESA
Pojem odpad - spojené veci C-241-242/12 - SHELL NEDERLAND A BELGIAN SHELL
Finančná zodpovednosť za nakladanie s odpadom z fotovoltických panelov z hľadiska judikatúry Súdneho dvora EÚ a zákona o odpadoch
Má sa výkopová zemina považovať za odpad alebo nie?
Kedy látka alebo vec prestáva byť odpadom?
Uplatnenie zásady legality v správnom trestaní
Množstvový zber odpadu v obci
Zrušenie autorizácie na výkon organizácie zodpovednosti výrobcov
Právo vyjadriť sa k podkladom rozhodnutia správneho orgánu