320/2008 Z.z.
VYHLÁŠKA Ministerstva školstva Slovenskej republiky
z 23. júla 2008
o základnej škole
Zmena: 224/2011 Z.z.
Zmena: 203/2015 Z.z.
Zmena: 437/2020 Z.z.
Ministerstvo školstva Slovenskej republiky (ďalej len "ministerstvo školstva")
podľa § 30 ods. 8 zákona č. 245/2008 Z.z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon)
a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len "zákon") ustanovuje:
§ 1
Predmet úpravy
Táto vyhláška upravuje organizáciu základnej školy (ďalej len "škola"), plnenie
povinnej školskej dochádzky vrátane jej plnenia mimo územia Slovenskej republiky,
organizáciu a zabezpečovanie výchovno-vzdelávacej činnosti v škole vrátane integrácie
žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami a mimo nej, žiakov s nadaním,
pravidlá hodnotenia a klasifikácie a pravidlá o bezpečnosti a ochrane zdravia žiakov.
§ 2
Organizácia školy
Neplnoorganizovanú školu možno zriadiť v miestach, kde nie sú podmienky na
zriadenie všetkých deviatich ročníkov školy. Žiaci, ktorí ukončia posledný ročník
neplnoorganizovanej školy, pokračujú v plnení povinnej školskej dochádzky v plnoorganizovanej
škole so všetkými ročníkmi v príslušnom školskom obvode.
§ 3
Riaditeľ školy
(1) Riaditeľ školy (ďalej len "riaditeľ") môže poveriť usmerňovaním výchovno-vzdelávacej
činnosti školy svojho zástupcu.
(2) Riaditeľ vydáva organizačný poriadok školy, ktorý zverejňuje na viditeľnom
mieste v škole.
(3) Riaditeľ vydáva prevádzkové poriadky telocvične, odborných učební a pracovísk,
ktoré sa v týchto priestoroch umiestnia na viditeľnom mieste. Riaditeľ zabezpečí,
aby sa s nimi oboznámili všetci zamestnanci, ktorí v týchto priestoroch pracujú,
a žiaci, ktorí sa v týchto priestoroch vzdelávajú.
§ 4
Poradné orgány
(1) Poradnými orgánmi riaditeľa sú pedagogická rada, metodické združenia a
predmetové komisie.
(2) Členmi pedagogickej rady sú všetci pedagogickí zamestnanci školy.
(3) Riaditeľ ako svoje poradné a iniciatívne orgány, ktoré sa zaoberajú pedagogickými
a výchovno-vzdelávacími aktivitami a otázkami, môže zriadiť
a) metodické združenie
pre pedagogických zamestnancov prvého stupňa,
b) predmetové komisie pre učiteľov druhého stupňa,
c) metodické združenie triednych učiteľov.
(4) Členmi metodických združení prvého stupňa školy sú spravidla všetci pedagogickí
zamestnanci nultého ročníka a prvého ročníka až štvrtého ročníka.
(5) Členmi predmetových komisií sú spravidla všetci pedagogickí zamestnanci
príslušného predmetu alebo príbuzných predmetov druhého stupňa školy.
(6) Ak v škole pôsobí asistent učiteľa, je členom poradného orgánu podľa odseku
4.
(7) Vedením metodických združení a vedením predmetových komisií poverí riaditeľ
pedagogických zamestnancov, ktorí spĺňajú kvalifikačné predpoklady a osobitné kvalifikačné
požiadavky (ďalej len "kvalifikačné predpoklady") podľa osobitného predpisu. 1) Poverenie
pedagogického zamestnanca sa uvedie v dokumentácii podľa § 17 ods. 3 písm. a).
(8) zrušený od 1.9.2015.
§ 5
Triedny učiteľ
(1) Výchovno-vzdelávaciu činnosť v triede koordinuje triedny učiteľ, ktorého
pre každú triedu na školský rok určuje riaditeľ.
(2) Triedny učiteľ v spolupráci s ostatnými pedagogickými zamestnancami v príslušnej
triede zhromažďuje informácie o žiakoch v súlade s § 11 ods. 7, § 157 ods. 12 a §
158 ods. 1 zákona, ktoré použije na vypracovanie záznamov v katalógovom liste žiaka
alebo v triednom výkaze a v súlade s § 63 ods. 5 zákona na prihláške na vzdelávanie.
(3) Triednym učiteľom môže byť pedagogický zamestnanec, ktorý spĺňa kvalifikačné
predpoklady.
(4) Triedny učiteľ usmerňuje utváranie podmienok vzdelávania žiaka so špeciálnymi
výchovno-vzdelávacími potrebami podľa § 29 ods. 10 zákona, ktorý je začlenený do
triedy v spolupráci so všeobecným lekárom pre deti a dorast a s príslušným školským
zariadením výchovného poradenstva a prevencie.
(5) V neprítomnosti triedneho učiteľa vykonáva jeho prácu iný pedagogický zamestnanec,
ktorého určí riaditeľ. Počas neprítomnosti triedneho učiteľa dlhšie ako 30 dní určí
riaditeľ jeho zástupcu.
§ 6
Organizácia výchovno-vzdelávacej činnosti školy
(1) Začiatok vyučovania určí riaditeľ po prerokovaní v pedagogickej rade a
rade školy najskôr o 7.00 hod., najneskôr o 9.00 hod.
(2) Ak z priestorových dôvodov nemožno vyučovanie zabezpečiť pre všetkých žiakov
v dopoludňajších hodinách, organizuje sa výnimočne v dvoch zmenách okrem vyučovania
v prvom ročníku. Popoludňajšia výchovno-vzdelávacia činnosť sa končí najneskôr o
17.00 hod.
(3) Počet vyučovacích hodín v jednotlivých ročníkoch a predmetoch ustanovujú
učebné plány školského vzdelávacieho programu.
(4) Proces výchovy a vzdelávania v škole sa uskutočňuje podľa rozvrhu hodín.
Rozvrh hodín je zverejnený v každej triede príslušného ročníka, a kde to podmienky
umožňujú, aj na internetovej stránke školy.
(5) Vyučovacia hodina trvá 45 minút; nemožno ju bezdôvodne predlžovať ani skracovať.
Poradie a dĺžky prestávok určí riaditeľ po prerokovaní v pedagogickej rade a rade
školy. Hlavná - veľká prestávka je 15-minútová až 30-minútová spravidla po druhej
vyučovacej hodine. Žiaci počas hlavnej prestávky, ak sú na to utvorené podmienky,
sa zdržiavajú mimo učebne v určených priestoroch. Obedňajšia prestávka pre žiakov
prvého ročníka a druhého ročníka sa začína najneskôr po piatej vyučovacej hodine
a pre žiakov tretieho ročníka až deviateho ročníka najneskôr po šiestej vyučovacej
hodine v rozsahu minimálne 30 minút.
(6) Pri zmenovom vyučovaní možno skrátiť každú vyučovaciu hodinu popoludňajšej
zmeny na 40 minút, posledné hodiny dopoludňajšej zmeny iba v odôvodnených prípadoch
podľa miestnych podmienok.
(7) V prvom ročníku sa vyučuje najviac trikrát v týždni v jednom slede päť
vyučovacích hodín, v druhom ročníku v jednom slede päť vyučovacích hodín, v treťom
ročníku a vo štvrtom ročníku v jednom slede najviac dvakrát v týždni šesť vyučovacích
hodín, v piatom ročníku až deviatom ročníku v jednom slede najviac šesť vyučovacích
hodín. Žiaci piateho ročníka a šiesteho ročníka môžu mať v jednom dni v týždni najviac
sedem vyučovacích hodín, žiaci siedmeho ročníka až deviateho ročníka môžu mať iba
v jednom dni v týždni najviac osem vyučovacích hodín.
(8) Pri organizovaní vyučovania iným spôsobom, ako vo vyučovacích hodinách,
súvisiacim s výchovno-vzdelávacou činnosťou určí škola zariadenie a dĺžku prestávok
podľa charakteru činnosti s prihliadnutím na základné fyziologické, psychické a hygienické
potreby žiakov.
(9) V triedach prvého ročníka až štvrtého ročníka vyučuje všetky predmety spravidla
triedny učiteľ. Ak je to potrebné na zabezpečenie výchovno-vzdelávacej činnosti školy,
niektoré predmety môžu okrem triedneho učiteľa vyučovať aj iní pedagogickí zamestnanci,
ktorí spĺňajú kvalifikačné predpoklady pre príslušný predmet. Podľa podmienok školy
môžu v triede nultého ročníka vyučovať viacerí pedagogickí zamestnanci.
§ 7
Organizácia výletov, exkurzií a výcvikov
(1) Škola môže organizovať s informovaným súhlasom zákonného zástupcu žiaka
lyžiarsky výcvik alebo snoubordingový výcvik (ďalej len "lyžiarsky výcvik"), plavecký
výcvik, školské výlety, exkurzie a školy v prírode. V jednom informovanom súhlase
môže zákonný zástupca žiaka vyjadriť súhlas s uskutočnením viacerých aktivít. Pred
uskutočnením výletu, exkurzie a výcvikov zodpovedný učiteľ do dokumentácie podľa
§ 17 ods. 3 písm. c) napíše záznam o organizácii a poučení o bezpečnosti a ochrane
zdravia. Pre žiakov, ktorí sa na uvedených aktivitách nezúčastnia, sa zabezpečí náhradné
vyučovanie.
(2) Pre žiakov prvého ročníka až štvrtého ročníka sa v školskom roku môže organizovať
jeden jednodňový výlet, pre žiakov piateho ročníka až deviateho ročníka dva jednodňové
výlety alebo jeden dvojdňový výlet. Žiakom piateho ročníka až deviateho ročníka možno
školský výlet predĺžiť o dva dni pracovného pokoja.
(3) Plavecký výcvik sa organizuje v rozsahu piatich pracovných dní alebo 20
vyučovacích hodín. Organizáciu plaveckého výcviku zabezpečuje riaditeľ alebo ním
poverený pedagogický zamestnanec. Poverenie pedagogického zamestnanca sa uvedie v
dokumentácii podľa § 17 ods. 3 písm. c).
(4) Plavecký výcvik sa uskutočňuje len vo vyhradenom priestore krytého bazéna
alebo kúpaliska do výšky vodnej hladiny 1,2 metra, pričom na jedného dospelého cvičiteľa
pripadá skupina s najvyšším počtom 10 žiakov.
(5) Plavecký výcvik v škole vedie pedagogický zamestnanec, ktorý spĺňa kvalifikačné
predpoklady na vyučovací predmet telesná výchova. Odborný dozor a výcvik môže vykonávať
aj iný pedagogický zamestnanec s osvedčením o spôsobilosti viesť plavecký výcvik.
Účastníci plaveckého výcviku musia byť poistení proti úrazom.
(6) Lyžiarsky výcvik sa koná formou sústredenej päťdňovej, maximálne sedemdňovej
výchovno-vzdelávacej činnosti v období mesiacov december až apríl. Organizáciu lyžiarskeho
výcviku zabezpečuje riaditeľ alebo ním poverený pedagogický zamestnanec v súlade
s osobitným predpisom. 1a) Poverenie pedagogického zamestnanca sa uvedie v dokumentácii
podľa § 17 ods. 3 písm. c).
(7) Lyžiarsky výcvik vedie pedagogický zamestnanec, ktorý spĺňa kvalifikačné
predpoklady na vyučovací predmet telesná výchova, alebo iný pedagogický zamestnanec
s osvedčením o spôsobilosti viesť lyžiarsky výcvik. Jedno lyžiarske družstvo tvorí
najviac 15 žiakov a jedno snoubordingové družstvo tvorí najviac 10 žiakov. Účastníci
lyžiarskeho výcviku musia byť poistení proti úrazom.
(8) Náklady spojené s plaveckým výcvikom, lyžiarskym výcvikom, výletom, exkurziou
a jazykovým pobytom v zahraničí hradí žiakovi jeho zákonný zástupca. Pedagogickému
zamestnancovi poskytuje náhrady pri pracovnej ceste zamestnávateľ podľa osobitného
predpisu. 2)
§ 8
Iné súčasti výchovno-vzdelávacej činnosti školy
(1) Ak ide o akcie konané mimo adresy školy, nesmie na jedného pedagogického
zamestnanca, ktorý zaisťuje bezpečnosť a ochranu zdravia žiakov, pripadnúť viac ako
25 žiakov, pri akciách do zahraničia najviac 15 žiakov.
(2) Škola utvára podmienky na výchovu mimo vyučovania podľa potrieb, záujmov
žiakov a ekonomických podmienok školy; na ten účel sprístupňuje objekty a priestory
ihrísk, telocviční, plavární, školských klubov a učební. Výchova mimo vyučovania
sa zameriava na záujmovú, rekreačnú, športovú a spoločenskú činnosť žiakov, pričom
sa dbá, aby zaťaženie žiakov nedosiahlo stupeň poškodzujúci zdravie alebo obmedzujúci
ich bezpečnosť.
(3) Pred vyučovaním, počas vyučovania, počas prestávok, v školskej jedálni,
po vyučovaní, pri náhlej nevoľnosti alebo pri úraze, počas všetkých aktivít organizovaných
školou alebo školským zariadením vykonáva nad žiakmi dozor poverený pedagogický zamestnanec
podľa pracovného poriadku, ktorý vydáva riaditeľ; školský špeciálny pedagóg, odborný
zamestnanec alebo poučený zamestnanec, ktorý nie je pedagogickým zamestnancom, môže
vykonávať dozor, ak škola nedokáže zabezpečiť vykonávanie dozoru iným pedagogickým
zamestnancom. Schválený rozvrh dozorov zverejní riaditeľ v budove školy na viditeľnom
mieste.
§ 9
Rozvrh hodín
Riaditeľ určí po prerokovaní v pedagogickej rade rozvrh hodín. Prihliada pritom
na charakter dennej a týždennej fyziologickej výkonnosti žiakov, na pedagogické,
hygienické a pracovné požiadavky žiakov a pedagogických zamestnancov.
§ 10
Plnenie povinnej školskej dochádzky
(1) Riaditeľ zabezpečí organizáciu a priebeh zápisu dieťaťa na plnenie povinnej
školskej dochádzky. Formy a obsah overenia školskej spôsobilosti určí riaditeľ po
prerokovaní v metodickom združení prvého stupňa a na základe odporúčaní zariadenia
výchovného poradenstva a prevencie.
(2) Na základe písomnej žiadosti zákonného zástupcu žiaka alebo zástupcu zariadenia
možno do školy zapísať aj žiaka, ktorý je v zariadení sociálnoprávnej ochrany detí
a sociálnej kurately na základe rozhodnutia o nariadení ústavnej starostlivosti,
predbežného opatrenia o uložení výchovného opatrenia alebo rozhodnutia súdu o výchovnom
opatrení. 4)
(3) Pri plnení povinnej školskej dochádzky žiaka, ktorý je vo výkone väzby
alebo odsúdený vo výkone trestu odňatia slobody, spolupracuje riaditeľ s riaditeľom
ústavu na výkon väzby alebo ústavu na výkon trestu odňatia slobody podľa § 31 ods.
2 zákona.
(4) Ak zákonný zástupca žiaka neprihlási školopovinné dieťa na plnenie povinnej
školskej dochádzky alebo nedbá o jeho riadnu dochádzku do školy a ak opatrenia školy
boli bezvýsledné alebo podľa poznatkov základnej školy je výchova a výživa žiaka
ohrozená škodlivými vplyvmi, najmä alkoholizmom a užívaním omamných látok zákonného
zástupcu žiaka, oznámi to riaditeľ zriaďovateľovi školy, ktorý urobí opatrenia podľa
osobitného predpisu. 5)
§ 11
Plnenie povinnej školskej dochádzky osobitným spôsobom
(1) Žiak, ktorý bol oslobodený od vyučovania niektorého predmetu a jeho zdravotný
stav mu umožňuje účasť na výchove a vzdelávaní v škole, je prítomný na vyučovaní
tohto predmetu a zamestnáva sa úlohami, ktoré mu uloží príslušný pedagogický zamestnanec.
Ak je predmet zaradený na prvú vyučovaciu hodinu alebo na poslednú vyučovaciu hodinu,
žiak sa na jeho vyučovaní na základe informovaného súhlasu zákonného zástupcu žiaka
nemusí zúčastňovať. Žiak môže byť na základe odporúčania zariadenia výchovného poradenstva
a prevencie vzdelávaný pod vedením školského špeciálneho pedagóga.
(2) Ak je žiakovi povolené individuálne vzdelávanie podľa § 24 ods. 2 písm.
a) a b) zákona, zákonný zástupca žiaka vytvorí pedagogickým zamestnancom, ktorí zabezpečujú
individuálne vzdelávanie žiaka, podmienky na túto činnosť.
(3) Žiakovi, ktorému bolo povolené individuálne vzdelávanie podľa 24 zákona,
škola na základe žiadosti zákonného zástupcu bezplatne poskytuje učebnice a učebné
texty pre jednotlivé predmety vzdelávacieho programu príslušného ročníka.
(4) Deťom občanov Slovenskej republiky môže povoliť riaditeľ školy plniť povinnú
školskú dochádzku vzdelávaním podľa 25 zákona. Na vysvedčení vydanom kmeňovou školou
sa v doložke uvedie: "Žiak je na tomto vysvedčení hodnotený z predmetov, z ktorých
nebol hodnotený na vysvedčení vydanom v školskom roku.... školou..... za....... ročník".
(5) Ak na žiadosť zákonného zástupcu žiaka povolí riaditeľ vzdelávanie podľa
§ 26 zákona, tvorbu individuálneho učebného plánu koordinuje triedny učiteľ.
§ 12
Výchova a vzdelávanie žiakov s nadaním
(1) V škole možno so súhlasom zriaďovateľa vytvoriť triedu na rozvíjanie nadania
žiakov.
(2) Podmienkou na zriadenie triedy s rozšíreným vyučovaním niektorých predmetov
je odborne kvalifikované personálne, technické a materiálne zabezpečenie výchovno-vzdelávacieho
procesu.
(3) Do triedy s rozšíreným vyučovaním niektorých predmetov alebo skupín predmetov
podľa § 103 a 104 zákona, kde sa vyžaduje overenie špeciálnych vedomostí, zručností
a nadania, zaraďuje riaditeľ žiaka na základe výsledkov overenia jeho nadania a predpokladov.
(4) Triedy s rozšíreným vyučovaním možno deliť na dve skupiny, ak je v nich
viac ako 23 žiakov.
(5) Žiaka, ktorý nepreukáže predpoklady na plnenie povinnej školskej dochádzky
v triede uvedenej v odseku 3, najmä ak má trvale neuspokojivý prospech, zdravotné
dôvody alebo výchovné problémy, preradí riaditeľ na konci klasifikačného obdobia
po prerokovaní v pedagogickej rade a po oznámení zákonnému zástupcovi žiaka do príslušnej
triedy školy, v ktorej má plniť povinnú školskú dochádzku. Ak o preradenie žiaka
požiada zákonný zástupca žiaka, riaditeľ preradí žiaka na konci klasifikačného obdobia.
Ak preradenie žiaka zo zdravotných dôvodov navrhne všeobecný lekár pre deti a dorast,
riaditeľ preradí žiaka aj počas klasifikačného obdobia a o preradení žiaka včas informuje
zákonného zástupcu žiaka.
§ 13
Výchova a vzdelávanie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
Ak sa v škole zriadi trieda pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími
potrebami, pri zaradení žiakov, určení počtu žiakov v triede a organizácii výchovno-vzdelávacej
činnosti sa postupuje podľa osobitného predpisu. 6)
§ 14
Triedy, odborné učebne a ďalšie zariadenia školy
(1) V škole sa výchova a vzdelávanie uskutočňuje v triedach a v odborných učebniach
vybavených podľa potrieb jednotlivých vyučovacích predmetov, najmä v laboratóriách,
školských dielňach, na školskom pozemku, v cvičnej kuchyni, telocvični a na školských
ihriskách.
(2) Triedou môže byť aj odborná učebňa. V triedach a odborných učebniach je
verejne prístupný schválený rozvrh hodín príslušnej triedy a aj rozvrh hodín využitia
odbornej učebne.
(3) Triedy jednotlivých ročníkov sa priebežne označujú rímskymi číslicami alebo
arabskými číslicami. Triedy toho istého ročníka sa rozlišujú priradením veľkého písmena
k číslici. V triednych výkazoch, katalógových listoch, v triednych knihách a na vysvedčeniach
sa jednotlivé ročníky označujú slovami.
(4) Výmeru podlahovej plochy a vzdušného priestoru učební, odborných pracovní
a ostatných priestorov škôl a ich vybavenie, umelé i prirodzené osvetlenie a teplotu
vo všetkých priestoroch školskej budovy, nábytok v učebniach a odborných učebniach
určujú osobitné predpisy. 7)
(5) Školské miestnosti a ďalšie zariadenia školy môže riaditeľ po dohode so
zriaďovateľom prenajímať na základe dohody aj právnickým osobám a fyzickým osobám.
Tento prenájom nesmie narúšať výchovno-vzdelávací proces a mimoškolské aktivity žiakov
školy, musia sa dodržiavať bezpečnostné a hygienické predpisy a pokyny riaditeľa.
§ 15
Rozdelenie tried na skupiny a zriaďovanie skupín
(1) Počet skupín a počet žiakov v skupine sa určí spravidla podľa priestorových,
personálnych a finančných podmienok školy, podľa charakteru činnosti žiakov, podľa
náročnosti predmetu s ohľadom na požiadavky ochrany zdravia a bezpečnosti práce.
(2) Na vyučovanie predmetu náboženská výchova alebo etická výchova možno spájať
žiakov rôznych tried toho istého ročníka a vytvárať skupiny s najvyšším počtom žiakov
20. Ak počet žiakov v skupine klesne pod 12 žiakov, možno do skupín spájať aj žiakov
rozličných ročníkov. Ak si žiak vyberie predmet, navštevuje ho bez zmeny počas celého
školského roka.
(3) Na vyučovanie predmetu cudzí jazyk možno spájať žiakov rôznych tried toho
istého ročníka a vytvárať skupiny s najvyšším počtom žiakov 17.
(4) Na vyučovanie predmetov informatika a informatická výchova možno triedu
rozdeliť na skupiny, ktoré sa napĺňajú do počtu najviac 17 žiakov.
(5) Telesná výchova sa v prvom ročníku až štvrtom ročníku vyučuje pre chlapcov
a dievčatá spoločne. Triedy na druhom stupni školy sa delia alebo spájajú na skupiny
chlapcov a skupiny dievčat toho istého ročníka. Najvyšší počet žiakov v skupine je
25. Ak počet žiakov v skupine klesne pod 12 žiakov, možno do skupín spájať aj žiakov
rozličných ročníkov.
(6) Na vyučovanie predmetov svet práce a technika možno spájať žiakov rôznych
tried toho istého ročníka a vytvárať skupiny s najvyšším počtom žiakov 17.
§ 16
Zdravotná telesná výchova
(1) Zdravotná telesná výchova je špecifický druh povinnej telesnej výchovy
pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, u ktorých sa prejavuje
určitá zdravotná porucha trvalého alebo prechodného charakteru. Do tejto skupiny
sa zaraďujú žiaci na základe odporúčania všeobecného lekára pre deti a dorast a po
informovanom súhlase zákonného zástupcu žiaka.
(2) Skupinu zdravotnej telesnej výchovy zriadi riaditeľ po prerokovaní v pedagogickej
rade pri najnižšom počte 10 žiakov; najvyšší počet žiakov v skupine je 12 žiakov.
Ak počet žiakov klesne pod 8 žiakov, skupina sa zruší. Zostávajúci žiaci sa prerozdelia
do ďalších skupín. Ak takéto skupiny na škole nie sú, žiaci sa čiastočne alebo úplne
oslobodia od vyučovania telesnej výchovy a cvičia cvičenia, ktoré im umožní ich zdravotný
stav na základe odporúčania všeobecného lekára pre deti a dorast. Pri čiastočnom
oslobodení odporúčanom všeobecným lekárom pre deti a dorast sa žiak hodnotí s prihliadnutím
na jeho zdravotný stav.
§ 17
Dokumentácia školy
(1) Dokumentáciu školy tvorí pedagogická dokumentácia a ďalšia dokumentácia
podľa § 11 zákona súvisiaca s organizáciou a riadením školy.
(2) Pedagogická dokumentácia sa vypĺňa trvalým spôsobom. Údaje sa nemenia vyškrabávaním,
gumovaním alebo vymazávaním chemickými prostriedkami. Na vysvedčeniach nemožno robiť
opravy. V ostatnej dokumentácii sa opravy robia prečiarknutím chybného údaja s dátumom
opravy a podpisom osoby, ktorá opravu urobila.
(3) Dokumentáciu súvisiacu s riadením školy tvoria
a) zápisnica z rokovania pedagogickej rady a ak sú zriadené predmetové komisie
a metodické združenia, aj zápisnica z ich rokovania,
b) dokumentácia o záujmovej činnosti školy,
c) dokumentácia spojená s organizovaním výletov, exkurzií, plaveckých výcvikov,
lyžiarskych výcvikov, školy v prírode a ďalších aktivít okrem informovaného súhlasu
podľa § 7,
d) zápisnice o inšpekciách a iných kontrolách,
e) evidencia pracovného času zamestnancov školy,
f) pracovný poriadok,
g) evidencia školských úrazov žiakov,
h) registratúrny poriadok,
i) kolektívna zmluva, ak u zamestnávateľa pôsobí odborová organizácia.
§ 18
Hodnotenie a klasifikácia žiaka
(1) Hodnotenie a klasifikácia žiaka sa uskutočňuje ako priebežné hodnotenie
a celkové hodnotenie.
(2) Priebežné hodnotenie sa uskutočňuje na vyučovacích hodinách z jednotlivých
predmetov.
(3) Celkové hodnotenie žiaka sa uskutočňuje na konci prvého polroka a druhého
polroka, vyjadruje výsledky klasifikácie a slovného hodnotenia z jednotlivých vyučovacích
predmetov.
(4) Stupne celkového hodnotenia sa uvádzajú na vysvedčení.
(5) Úspešným absolvovaním posledného ročníka vzdelávacieho programu odboru
vzdelávania pre prvý stupeň školy žiak získa primárne vzdelanie. Na vysvedčení v
štvrtom ročníku sa do doložky uvedie: "Žiak získal primárne vzdelanie".
(6) Úspešným absolvovaním posledného ročníka ucelenej časti vzdelávacieho programu
odboru vzdelávania pre druhý stupeň školy získa žiak nižšie stredné vzdelanie poskytované
základnou školou. Na vysvedčení sa do doložky uvedie: "Žiak získal nižšie stredné
vzdelanie".
(7) Ak žiak ukončí plnenie povinnej školskej dochádzky v nižšom ročníku ako
deviatom ročníku, na vysvedčení z príslušného ročníka sa mu do doložky uvedie: "Žiak
získal primárne vzdelanie".
(8) Žiak s intelektovým nadaním môže skončiť základnú školu skôr ako za deväť
rokov. Na vysvedčení sa do doložky uvedie: "Žiak získal nižšie stredné vzdelanie".
(9) Žiakovi, ktorý ukončil vzdelávanie v základnej škole, sa na vysvedčení
uvedie, koľko rokov povinnej školskej dochádzky splnil.
(10) Žiakovi, ktorý je v niektorom vyučovacom predmete podľa školského vzdelávacieho
programu neklasifikovaný, sa na vysvedčení a v katalógovom liste uvádza namiesto
klasifikačného stupňa slovo
a) absolvoval, ak sa žiak aktívne zúčastňoval na vyučovacom
procese daného predmetu alebo ak bol žiak prítomný na vyučovacej hodine, aj keď zo
závažných objektívnych dôvodov nepracoval,
b) neabsolvoval, ak žiak zo závažných dôvodov nemohol vykonávať požadované intelektuálne
a motorické činnosti, a preto sa na vyučovacom predmete ospravedlnene nezúčastňoval;
ak žiak na vyučovacej hodine nepracoval, nevie uplatniť svoje vedomosti a zručnosti
ani na podnet učiteľa, celkové hodnotenie takého žiaka je neprospel.
(11) Celkové hodnotenie a klasifikácia žiaka sa prerokuje a odsúhlasí v pedagogickej
rade školy.
(12) Na informovanie zákonného zástupcu žiaka o priebežných výsledkoch žiaka
sa používa žiacka knižka alebo iný informačný prostriedok, ako je elektronická žiacka
knižka a iné.
§ 19
Vzdelávanie na získanie stupňa vzdelania
(1) Škola môže pre osoby, ktoré nezískali nižšie stredné vzdelanie, organizovať
vzdelávanie podľa § 30 ods. 5 zákona na získanie tohto stupňa vzdelania v dennej
forme štúdia alebo externej forme štúdia. Dĺžku kurzu určí riaditeľ na základe zistenej
úrovne získaného vzdelania osoby, najviac však v dĺžke jedného školského roka.
(2) Ak osoba v kurze na získanie stupňa vzdelania poskytovaného základnou školou
bola pri skúškach na záver tohto kurzu klasifikovaná stupňom "nedostatočný", umožní
jej riaditeľ vykonať opravnú skúšku. Ak bola osoba klasifikovaná stupňom "nedostatočný"
najviac z dvoch predmetov, môže opravné skúšky vykonať do dvoch mesiacov.
§ 20
Pravidlá správania žiaka
(1) Žiak sa musí v škole správať slušne, dbať na pokyny pedagogických zamestnancov,
podľa svojich schopností sa svedomite pripravovať na vyučovanie a dodržiavať školský
poriadok. Žiak sa musí správať slušne aj mimo vyučovania, a to aj počas voľných dní
a prázdnin tak, aby neporušoval zásady spolunažívania a spoločenské normy správania.
(2) Žiak musí chodiť do školy pravidelne a včas podľa rozvrhu hodín a zúčastňovať
sa na činnostiach, ktoré škola organizuje. Účasť na vyučovaní voliteľných predmetov
a záujmovej činnosti je pre prihláseného žiaka povinná.
(3) Žiak musí byť v škole vhodne, čisto a bez výstredností oblečený a upravený.
(4) Žiak musí chrániť učebnice a školské potreby, udržiavať v poriadku a v
čistote svoje miesto, triedu a ostatné školské priestory, chrániť majetok pred poškodením;
nosiť do školy učebnice a školské potreby podľa rozvrhu hodín a pokynov pedagogických
zamestnancov.
(5) Pred skončením vyučovania žiak nesmie bez dovolenia vychádzať zo školskej
budovy; zdržiavať sa v školských priestoroch v čase mimo vyučovania môže žiak len
za podmienok určených školským poriadkom.
(6) Žiak musí chrániť svoje zdravie a zdravie spolužiakov; žiak nevykonáva
činnosti, ktoré sú zdraviu škodlivé, najmä fajčenie, pitie alkoholických nápojov,
požívanie zdraviu škodlivých látok.
(7) Počas vyučovania žiak nesmie používať mobilný telefón. Použiť ho môže iba
v odôvodnených prípadoch so súhlasom vyučujúceho, triedneho učiteľa alebo riaditeľa,
alebo jeho povereného zástupcu.
(8) Žiak nesmie nosiť do školy predmety ohrozujúce vlastné zdravie a zdravie
spolužiakov a pedagogických zamestnancov.
§ 21
Pochvaly a iné ocenenia
(1) Pochvaly a iné ocenenia sa udeľujú za mimoriadny prejav aktivity a iniciatívy,
za záslužný alebo statočný čin podľa § 58 zákona.
(2) Návrh na udelenie pochvaly alebo iného ocenenia sa prerokuje v pedagogickej
rade.
(3) Ústnu alebo písomnú pochvalu udeľuje žiakovi pred kolektívom triedy alebo
školy triedny učiteľ, riaditeľ, môže aj zástupca zriaďovateľa školy alebo zástupca
právnickej osoby.
(4) V osobitne odôvodnených prípadoch, najmä za statočný čin, ktorým bol zachránený
ľudský život alebo majetok značnej materiálnej hodnoty, môže udeliť žiakovi pochvalu
alebo iné ocenenie aj orgán verejnej správy, minister školstva alebo prezident republiky.
(5) Pochvaly a iné ocenenia sa zaznamenávajú do triedneho výkazu alebo katalógového
listu žiaka.
§ 22
Opatrenia vo výchove
(1) Opatrenie na posilnenie disciplíny žiaka sa ukladá po objektívnom prešetrení
za závažné alebo opakované previnenie proti školskému poriadku školy. Toto opatrenie
predchádza spravidla zníženiu stupňa zo správania.
(2) Podľa závažnosti previnenia sa ukladá niektoré z opatrení, najmä napomenutie
od triedneho učiteľa, pokarhanie od triedneho učiteľa, pokarhanie od riaditeľa.
(3) Pokarhanie od triedneho učiteľa udeľuje triedny učiteľ so súhlasom riaditeľa
po prerokovaní v pedagogickej rade. Riaditeľ udeľuje pokarhanie od riaditeľa školy
po prerokovaní v pedagogickej rade.
(4) O udelení výchovného opatrenia informuje riaditeľ preukázateľným spôsobom
zákonného zástupcu žiaka. Výchovné opatrenie sa zaznamenáva žiakovi do triedneho
výkazu alebo katalógového listu žiaka.
(5) Udelenie zníženého stupňa zo správania podľa § 55 ods. 6 písm. c) a d)
zákona sa odôvodní v triednom výkaze alebo katalógovom liste žiaka.
(6) Ak sa použije ochranné opatrenie podľa § 58 zákona, riaditeľ bezodkladne
privolá zákonného zástupcu žiaka, ktorý za žiaka preberá zodpovednosť.
§ 23
Účinnosť
Táto vyhláška nadobúda účinnosť 1. septembra 2008.
Zákon č. 224/2011 Z.z. nadobudol účinnosť 1. septembrom 2011.
Vyhláška č. 203/2015 Z.z. nadobudla účinnosť 1. septembrom 2015.
Vyhláška č. 437/2020 Z.z. nadobudla účinnosť 1. januárom 2021.
Ján Mikolaj v.r.
1) Vyhláška Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky č.
1/2020 Z.z. o kvalifikačných predpokladoch pedagogických zamestnancov a odborných
zamestnancov.
1a) Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 23/2006 Z.z., ktorou
sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 544/2002 Z.z. o Horskej záchrannej službe
v znení neskorších predpisov v znení vyhlášky č. 134/2008 Z.z.
2) Zákon č. 283/2002 Z.z. o cestovných náhradách v znení neskorších predpisov.
4) Zákon č. 305/2005 Z.z. o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele
a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
5) § 6 ods. 4 zákona č. 596/2003 Z.z. o štátnej správe v školstve a školskej
samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
6) Napríklad § 2, 5 a 9 vyhlášky Ministerstva školstva Slovenskej republiky č. 322/2008
Z.z. o špeciálnych školách, vyhláška Ministerstva školstva Slovenskej republiky č.
307/2008 Z.z. o výchove a vzdelávaní žiakov s intelektovým nadaním.
7) Napríklad § 24 zákona č. 355/2007 Z.z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného
zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 140/2008 Z.z.,
vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 527/2007 Z.z. o podrobnostiach
o požiadavkách na zariadenia pre deti a mládež.