V súvislosti s procesom decentralizácie verejnej správy prešlo na miestnu samosprávu veľké množstvo decentralizovaných kompetencií zo štátnej správy. Preto je možné rozlišovať originálne kompetencie samosprávy, ktoré sú jej dané právnym poriadkom, napríklad správu miestnych daní a poplatkov, správu obecného majetku. Taktiež je možné rozlišovať už uvedené decentralizované kompetencie prenesenej štátnej správy, akými sú správa školstva, kultúry, stavebné konanie a iné. Pri výkone originálnych, ale aj decentralizovaných kompetencií vystupujú starostovia obcí. V určitých prípadoch však nemôžu konať, a preto ich môžu zastupovať zástupcovia starostu alebo iní zamestnanci obce. Uvedené však nenastáva automaticky, a preto je potrebné splniť predpoklady dané platnou právnou úpravou.
Prípady zastupovania starostu obce
Vydáno:
13 minút čítania
Možnosť zastupovania starostu obce a spoločný obecný úrad
Príklad č. 1:
V zmluve o zriadení spoločného obecného úradu si jednotlivé obce ustanovili štatutárny orgán, ktorý bude konať v jednotlivých záležitostiach spoločného obecného úradu. Pritom prvotný úmysel starostov obcí bolo ustanoviť do tejto funkcie starostu jednej z obcí, ale vzhľadom na to, že tento nemohol dlhodobo vykonávať svoju funkciu, poverili dočasne výkonom funkcie štatutára spoločného obecného úradu zástupcu starostu danej obce. Konali v tomto prípade starostovia obcí v súlade s platným právom? Uvedená otázka štatutárneho orgánu má byť predmetom zmluvy o zriadení spoločného obecného úradu?
Podľa § 20a ods. 2 a 3 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení") musí zmluva o zriadení spoločného obecného úradu obligatórne obsahovať tieto náležitosti:
-
označenie účastníkov zmluvy,
-
vymedzenie predmetu zmluvy,
-
vymedzenie času, na ktorý sa uzatvára,
-
práva a povinnosti účastníkov zmluvy,
-
podiel každej obce na hodnotách získaných spoločnou činnosťou,
-
spôsob využitia stavby, ak je predmetom zmluvy,