Zákon č. 305/2013 Z.z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) (ďalej len "ZoEG") v § 2 ustanovuje jeho pôsobnosť. Treba si uvedomiť, že účelom ZoEG je vykonávať verejnú moc elektronicky. Podstata spočíva v tom, že verejnú moc môžu vykonávať iba orgány verejnej moci (ďalej len "OVM").
Postup územnej samosprávy pri výkone verejnej moci elektronicky
JUDr.
Lenka
Hmírová
Obec (mesto) alebo vyšší územný celok (ďalej len "VÚC") najprv teda posúdi, či je alebo nie je orgánom verejnej moci
Ak obec (mesto) alebo VÚC ako OVM zistí, že ide o výkon verejnej moci, aplikuje povinne zákon č. 305/2013 Z.z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v z. n. p. (ďalej len "ZoEG"). Ak obec (mesto) alebo VÚC ako OVM zistí, že nejde o výkon verejnej moci, neaplikuje povinne ZoEG. Cieľom ZoEG je vykonávať verejnú moc elektronicky. Verejnú moc môžu vykonávať iba OVM. Slovenský právny poriadok a ani judikatúra neustanovujú konkrétny výpočet OVM. Preto je potrebné, aby každá inštitúcia posúdila, či má postavenie OVM alebo nie. Ako príklad OVM môžeme uviesť obce (mestá) a VÚC, pričom jednotlivé organizácie zriaďované napr. obcami (mestami) alebo VÚC už nemusia byť OVM. Pojem verejná moc síce nemá legálnu definíciu, no možno vychádzať z uznesenia Ústavného súdu ČSFR z 9. júna 1992 sp. zn. I. ÚS 191/92, podľa ktorého verejnou mocou je taká moc, ktorá
autoritatívne rozhoduje o právach a povinnostiach subjektov
, či už priamo, alebo sprostredkovane. Subjekt, o ktorého právach alebo povinnostiach rozhoduje orgán verejnej moci,
nie je v rovnoprávnom postavení s týmto orgánom, a obsah rozhodnutia tohto orgánu nezávisí od vôle subjektu
.Príkladom výkonu verejnej moci, ktorý realizuje obec (mesto) je stavebné konanie. Výsledkom stavebného konania je "rozhodnutie", a to vydanie alebo nevydanie stavebného