Príspevok reaguje na praktickú stránku vnútornej administratívnej kontroly. Otázky sú skoncipované na základe podnetov zo strany subjektov verejnej správy, pričom aplikácia odporúčaní a rád predstavuje prínos pre zamestnancov zodpovedných za príslušných charakter finančnej operácie alebo jej časti v praxi.
Príspevok je spracovaný s odporúčaním pre odbornú verejnosť s ohľadom na súčasný právny stav od novembra 2014 do konca roka 2015 spolu s informáciami o zmenách v roku 2016 (pozn. autora: v poznámkach objasňujem dikciu zákona o finančnej kontrole vo verejnej správe, ktorý toho času prijíma Národná rada Slovenskej republiky).
Spracovanie príspevku reaguje na praktický výkon predbežnej finančnej kontroly na vybraných finančných operáciách v dvadsiatich podnetných otázkach. Pod pojmom predbežná finančná kontrola sa myslí výkon vnútornej administratívnej kontroly. Samotná vnútorná administratívna kontrola (Pozn. autora: od roku 2016 základná finančná kontrola) je v príspevku spracovaná za účelom objasnenia otázok z praxe, pričom ani po roku 2015 sa uvedené znenie odpovedí nemení.
! Upozornenie: Od 1. januára 2016 sa zákon č. 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole a vnútornom audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o finančnej kontrole a vnútornom audite“) ruší a nahrádza novým zákonom o finančnej kontrole a audite.
? Otázka č. 1:
Je zverejnenie zmluvy na webovom sídle orgánu verejnej správy iným úkonom majetkovej povahy?
Zmluva pred zverejnením sa neoveruje predbežnou finančnou kontrolou, a to z dôvodu, že jej charakterom vo fáze zverejnenia nie je finančnou operáciou. Samotná predbežná finančná kontrola sa vykoná pred podpisom zmluvy, keďže zmluva je právnym úkonom, ktorý sa povinne overuje predbežnou finančnou kontrolou (od roku 2016 základnou finančnou kontrolou).
* * *
? Otázka č. 2:
Možno vykonať predbežnú finančnú kontrolu spolu s priebežnou finančnou kontrolou, ak je vyhotov