Nakladanie s majetkom obce predstavuje oblasť súkromnoprávnych vzťahov, do ktorých vstupuje obecná samospráva pri nakladaní so svojím vlastníctvom a je súčasťou súkromnoprávnych oprávnení vec užívať (uti), požívať (frui), držať (possidere) a s vecou disponovať (disponere). K súkromnoprávnej regulácii však pristupuje aj verejnoprávna administratívna regulácia nakladania s obecným majetkom. Príspevok má poukázať na súčasnú prísnu právnu úpravu nakladania s majetkom obce a na zásadné právne dôsledky jej nerešpektovania.
Spoločenská kontrola nakladania s majetkom obce z hľadiska judikatúry
doc. JUDr.
Jozef
Tekeli
PhD.
Podľa ust. čl. 65 ods. 1 zákona č. 460/1992 Zb. Ústava Slovenskej republiky v z. n. p. (ďalej len "Ústava SR")
"Obec je právnická osoba, ktorá
Obsahovo identická dikcia je obsiahnutá v § 1 ods. 1 druhej vety zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení").za podmienok ustanovených zákonom
samostatne hospodári s vlastným majetkom a so svojimi finančnými prostriedkami."Pri nakladaní s vlastným majetkom nemá obec privilegované (tzv. vrchnostenské) postavenie, ale naopak má
rovnocenné
postavenie vo vzťahu k druhej zmluvnej strane. Z tohto dôvodu sa na úpravu zmluvného vzťahu obce a iného právneho subjektu použije štandardná súkromnoprávna regulácia civilnými predpismi - napr. kúpnej, zámennej, darovacej a nájomnej zmluvy podľa zákona č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v z. n. p. (ďalej len "Občiansky zákonník").Nutnosť administratívnoprávneho zásahu
do slobody konania obcí v súkromnoprávnych vzťahoch obce je podmienená
tzv. verejným záujmom
. Verejnoprávny zásah sa prejavuje v podobe obmedzení, zákazov, príkazov - teda všeobecne sprísnením podmienok vstupovania obcí do súkromnoprávnych vzťahov nakladania so svojím majetkom.Zákon č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v z. n. p. (ďalej len "zákon o majetku obcí") má pri nakladaní s majetkom obce charakter
lex specialis
(osobitného predpisu) vo vzťahu k predpisom práva súkromného, najmä k Občianskemu zákonníku. Uplatňuje sa výkladové pravidlo
"
(Osobitný predpis má prednosť pred predpisom všeobecným.). Napr. podľa ust. § 6 ods. 6 zákona o majetku obcí
Lex specialis derogat legi generali
""Všetky právne úkony spojené s nakladaním majetku obce musia mať písomnú formu, inak sú neplatné."
Verejný záujem je v právnej úprave vyjadrený aj normatívne v § 8 ods. 3 zákona o majetku obcí
"Majetok obce sa má zveľaďovať a zhodnocovať a vo svojej celkovej hodnote zásadne nezmenšený zachovať."
Povinné zverejňovanie zmlúv o nakladaní s majetkom obce