Majetok obce je jedným zo základných pojmových znakov obce. Majetok obce má ústavnoprávne zakotvenie. Podľa čl. 65 Ústavy SR obec ako právnická osoba samostatne hospodári s vlastným majetkom a so svojimi finančnými prostriedkami za podmienok ustanovených zákonom.
Definíciu pojmu majetok obce do právneho poriadku SR zakotvil zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“), ktorý definuje: „Majetkom obce sú veci vo vlastníctve obce a majetkové práva obce.“
Vlastníctvo obcí vzniká prenesením vlastníckych práv štátu k časti majetku na obce/mestá a je jednou z hlavných čŕt ekonomickej samostatnosti obcí a subjektov, ktoré obec zriadila a založila. Pojem majetok obce zaviedol do praxe zákon o obecnom zriadení. Zákon č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v z. n. p. rozobral problematiku podrobnejšie. Majetkovú podstatu obcí zakotvila i Ústava Slovenskej republiky.
Majetok obce možno použiť predovšetkým na verejné účely, na podnikateľskú činnosť a na samotný výkon samosprávy obce, pričom obec má právo zveriť svoj majetok do správy organizáciám, ktoré založila alebo zriadila. Správou obecného majetku rozumieme oprávnenie majetok obce držať, užívať ho, brať úžitky a nakladať s ním v súlade so zákonom a zásadami hospodárenia s majetkom obce.
Obce využívajú svoj majetok aj na podnikateľskú činnosť. Obec buď podniká ako právnická osoba vo svojom mene, alebo podnikateľskú činnosť vykonáva obcou zriadená príspevková organizácia alebo obchodná spoločnosť, alebo obec svojím majetkom podporuje podnikateľskú činnosť iných subjektov umiestnených na jej území.
Medzi najčastejšie využívané organizačno-právne formy subjektov, ktoré si samosprávy zakladajú na realizáciu podnikateľskej činnosti, patria spoločnosti s ručením obmedzeným a akciové spoločnosti.
Časť majetku obce využívajú aj na verejný účel, čiže slúži na poskytovanie miestnych verejných služieb. Do tejto skupiny činností najčastejšie patria:
- výstavba, údržba a správa miestnych komunikácií,
- správa a údržba verejnej zelene a verejných priestranstiev,
- prevádzka a údržba verejného osvetlenia,
- služby v oblasti dodávky pitnej vody, odvádzania a čistenia odpadových vôd,
- služby miestnej verejnej dopravy,
- zber a likvidácia komunálneho a drobného stavebného odpadu,
- sociálne služby,
- služby predškolských zariadení, základných škôl a iných školských zariadení,
- služby miestnej kultúry, oddychu a športu,
- vytvorenie podmienok na zabezpečovanie zdravotnej starostlivosti,
- tvorba a ochrana životného prostredia.
Medzi úlohy, ktoré má obec podľa § 4 ods. 3 zákona o obecnom zriadení vykonávať, patria najmä:
- zabezpečovanie výstavby, údržby a vykonávanie správy miestnych komunikácií, verejných priestranstiev, obecného cintorína, kultúrnych, športových a ďalších obecných zariadení, kultúrnych pamiatok, pamiatkových území a pamätihodností obce,
- zabezpečovanie verejnoprospešných služieb, najmä nakladanie s komunálnym odpadom a drobným stavebným odpadom, udržiavanie čistoty v obci, správa a údržba verejnej zelene a verejného osvetlenia, zásobovanie vodou, odvádzanie odpadových vôd.
Z tohto hľadiska je teda možné úlohy obce rozdeliť na fakultatívne a obligatórne úlohy a činnosti. Medzi fakultatívne úlohy obce patria dobrovoľné činnosti, ktoré sú na svojvoľnom rozhodnutí obce, medzi takéto úlohy môžeme zaradiť napr. poplatok za rozvoj, ktorého zavedenie je na rozhodnutí obce a teda či zákonom stanovené oprávnenie bude alebo nebude obec uplatňovať. Medzi obligatórne činnosti patria povinné úlohy, ktoré musí každá obec uplatňovať na svojom území, ako napr. schvaľovať rozpočet obce, záverečný účet, starať sa o miestne komunikácie a vykonávať správu nad zvereným majetkom.
Vzhľadom na širokú rozmanitosť úloh, ktoré obci prináležia, ako aj na to, že vykonávanie niektorých úloh je podmienené špeciálnymi oprávneniami, prípadne odbornou spôsobilosťou zamestnancov, je bežnou praxou, že mestá a obce delegujú na ďalšie subjekty, ktoré sú v zakladateľskej alebo zriaďovateľskej pôsobnosti obce. Dôvodom založenia alebo zriadenia týchto subjektov je napĺňanie úloh obce a potrieb jej obyvateľov. Samozrejme, v praxi sa často stáva, že tieto úlohy pre obec zabezpečujú externé subjekty.
Subjekty v zriaďovateľskej pôsobnosti obce poznáme rozpočtové a príspevkové organizácie zriadené v zmysle § 21 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.
Medzi subjekty v zakladateľskej pôsobnosti obce zaraďujeme obchodné spoločnosti – spoločnosti s ručením obmedzeným a akciové spoločnosti založené v zmysle zákona č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v z. n. p., nadácie založené v zmysle zákona č. 34/2002 Z. z. o nadáciách a o zmene Občianskeho zákonníka v z. n. p. zabezpečujúce najmä sociálne služby a občianske združenia založené v zmysle zákona č. 83/1990 Zb. o združovaní občanov v z. n. p. zabezpečujúce najmä kultúrne, športové a voľnočasové aktivity pre obyvateľov.