Vyraďovanie a likvidácia majetku

Vydáno: 16 minút čítania

Po inventarizácii majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov k termínu účtovnej závierky pristupujú účtovné jednotky k procesu vyraďovania a likvidácie majetku. V príspevku sa venujeme práve tejto problematike a na úvod si objasníme, aký majetok býva predmetom vyraďovania a likvidácie a čo znamená vyraďovanie a likvidácia majetku.

S majetkom obce hospodári a nakladá obec ako vlastník majetku a tiež rozpočtová organizácia a príspevková organizácia zriadená obcou ako správca majetku obce. K základným povinnostiam pri hospodárnom, efektívnom a účinnom hospodárení a nakladaní s majetkom obce patrí okrem iného chrániť majetok pred poškodením, zničením, stratou alebo zneužitím.

Na úvod je dôležité objasniť, ktorý majetok býva predmetom vyraďovania a likvidácie, a tiež, aký je rozdiel medzi prebytočným a neupotrebiteľným majetkom.

Prebytočný majetok je majetok, ktorý neslúži a ani v budúcnosti nebude slúžiť vlastníkovi alebo správcovi na plnenie úloh v rámci predmetu jeho činnosti, alebo v súvislosti s ním. Prechodne prebytočný majetok je majetok, ktorý prechodne neslúži vlastníkovi alebo správcovi na plnenie úloh v rámci predmetu jeho činnosti, alebo v súvislosti s ním.

Neupotrebiteľný majetok sú hnuteľné veci alebo stavby, ktoré pre svoje úplné opotrebovanie alebo poškodenie, zrejmú fyzickú, technickú a morálnu zastaranosť alebo z iných závažných dôvodov už nemôžu slúžiť svojmu účelu či určeniu. Za neupotrebiteľný majetok sa považujú aj hnuteľné veci, s ktorými sa nepodarilo naložiť v ponukovom a v osobitnom ponukovom konaní, ktoré obec alebo rozpočtová a príspevková organizácia zriadená obcou ako správca majetku obce realizovali.

Postup pri vyraďovaní a likvidácii majetku z právneho hľadiska

Postup pri vyraďovaní a likvidácii majetku nie je upravený v žiadnom všeobecne záväznom právnom predpise. Účtovné jednotky si proces vyraďovania a likvidácie zvyčajne upravia vlastnou právnou úpravou – v aplikačnej praxi vydajú vnútorný predpis upravujúci vyraďovanie a likvidáciu majetku, napr. „Smernicu upravujúcu postup pri vyradení a likvidácii majetku“ alebo si postup vyraďovania a likvidácie upravia v štatútoch komisií, ktoré tento proces realizujú, napr. „Štatút vyraďovacej a likvidačnej komisie“.

Upozornenie: V podmienkach obcí, rozpočtových organizácií a príspevkových organizácií zriadených obcou môže byť proces vyraďovania a likvidácie upravený aj v Zásadách hospodárenia s majetkom obce.

Odporúča sa, aby vlastná právna úprava (smernica, štatút alebo zásady) obsahovala najmä:

  1. určenie postupu pri vyraďovaní a likvidácii majetku,
  2. určenie komisie, ktorá bude posudzovať vyradenie a likvidáciu majetku – určenie jej zloženia, pôsobnosti, vymedzenie kompetencií,
  3. určenie dokumentácie z činnosti komisie – návrh na vyradenie majetku, zápisnica, vyraďovací protokol, likvidačný protokol a iné.

Vyraďovacia a likvidačná komisia

Vyraďovacia a likvidačná komisia (ďalej len „komisia“) sa zriaďuje ako poradný orgán štatutárneho orgánu obce, rozpočtovej organizácie a príspevkovej organizácie (ďalej len „štatutárny orgán“).

V aplikačnej praxi sa zriaďuje buď jedna komisia:

  • vyraďovacia a likvidačná komisia,

alebo dve komisie:

  • vyraďovacia komisia, ktorá posúdi majetok a navrhne jeho vyradenie, a
  • likvidačná komisia, ktorá majetok likviduje – zabezpečí odpis z majetkovej evidencie a účtovníctva a skontroluje postup pri jeho likvidácii.

Komisia býva zriadená najmä na posudzovanie návrhov na vyradenie majetku z dôvodu jeho neupotrebiteľnosti, ako aj na posudzovanie návrhov na likvidáciu neupotrebiteľného majetku.

Náplň činnosti komisie:

  1. prerokúva a posudzuje návrhy na vyhlásenie majetku za neupotrebiteľný majetok a návrhy na nakladanie s neupotrebiteľným majetkom,
  2. posudzuje technický stav majetku navrhnutého na vyradenie; vykonáva fyzickú obhliadku neupotrebiteľného majetku,
  3. posudzuje oprávnenosť vyradenia majetku z evidencie majetku a účtovníctva z dôvodu jeho neupotrebiteľnosti,
  4. pripravuje návrhy ­rozhodnutí štatutárneho orgánu o vyhlásení majetku za neupotrebiteľný a o vyradení neupotrebiteľného majetku,
  5. navrhuje spôsob hospodárnej a efektívnej likvidácie neupotrebiteľného majetku,
  6. dohliada na realizáciu likvidácie neupotrebiteľného majetku.

Komisia sa schádza spravidla po ukončení inventarizácie majetku k termínu zostavenia účtovnej závierky na základe zistenia neupotrebiteľného majetku inventarizačnou komisiou alebo v priebehu roka podľa potreby.

Odporúča sa, aby členmi komisie boli zamestnanci, ktorí zodpovedajú za evidenciu majetku, a zamestnanci, ktorí sú odborne spôsobilí na posúdenie technickej stránky vyraďovaného majetku s prihliadnutím na fyzickú a morálnu zastaranosť.

Postup pri vyraďovaní a likvidácii majetku

Vyraďovanie neupotrebiteľného majetku sa spravidla realizuje po ukončení inventarizácie majetku k termínu zostavenia účtovnej závierky na základe zistenia neupotrebiteľného majetku inventarizačnou komisiou alebo aj v priebehu roka podľa potreby.

Postup pri vyraďovaní a likvidácii majetku možno rozvrhnúť do niekoľkých etáp:

a) „Rozhodnutie o neupotrebiteľnosti majetku“ alebo „vyhlásenie majetku za neupotrebiteľný“

„Rozhodnutie o neupotrebiteľnosti majetku“ alebo „Vyhlásenie majetku za neupotrebiteľný“ sa spravidla spracúva určeným zamestnancom/organizačným útvarom, ktorý zodpovedá za správu a evidenciu majetku, a to v termínoch:

  • po ukončení inventarizácie majetku k termínu zostavenia účtovnej závierky na základe zistenia neupotrebiteľného majetku, a to inventarizačnou komisiou,
  • v priebehu roka podľa potreby.

b) Návrh na vyradenie neupotrebiteľného majetku

Zamestnanec/organizačný útvar zodpovedný za evidenciu majetku na základe „rozhodnutia o neupotrebiteľnosti majetku“ alebo „vyhlásenia majetku za neupotrebiteľný“ spracuje „návrh na vyradenie neupotrebiteľného majetku“, ktorý spolu s podrobnou špecifikáciou tohto majetku predloží komisii. Podr

Související dokumenty

Súvisiace články

Právne úkony s majetkom v správe rozpočtových a príspevkových organizácií
Financovanie obstarania dlhodobého majetku vlastnou činnosťou obce a ROPO
Založenie, zrušenie ROPO bez likvidácie zriaďovateľom a založenie, zrušenie alebo rozdelenie obce (II.)
Postup účtovania rozpočtových výdavkov v organizáciách zriadených samosprávou
Účtová trieda 0 – Dlhodobý majetok (I.)
Účtová trieda 0 – Dlhodobý majetok (II.)
Dlhodobý majetok nadobudnutý bezodplatne
Zásady účtovníctva a systém finančného riadenia pre vedúce školských jedální (II.)
Účtovanie rekonštrukcie ihriska
Odňatie majetku zo správy v rozpočtových a príspevkových organizáciách
Zverenie majetku do správy a základná finančná kontrola
Výpožička majetku a lízing v zriadených organizáciách
Majetok a evidencia majetku
Zverenie majetku do správy v obciach a v ich rozpočtových a príspevkových organizáciách
Obstarávanie majetku formou lízingu (II.)
Financovanie obstarania dlhodobého majetku vlastnou činnosťou obce a ROPO (II.)
Obstaranie dlhodobého hmotného majetku v podmienkach štátnej správy (I.)
Vlastné imanie – účtová trieda 4
Obstaranie dlhodobého hmotného majetku v podmienkach štátnej správy (II.)

Súvisiace otázky a odpovede

Odpisovanie majetku
Zahrňovanie dotácie do základu dane
Uplatnenie daňových odpisov
Zaúčtovanie a zaradenie daru do obchodného majetku
Zaúčtovanie materiálu
Požičovňa náradia
Cena pozemku
Nehmotný majetok alebo služba
Účtovné a daňové odpisy pri finančnom prenájme
Posúdenie zaradenia majetku a vplyv na daňové odpisy
Investície do zariadenia firmy
Odpisovanie majetku obstaraného cez finančný lízing z ČR
Úprava základu dane-zásoby opravených náhradných dielov
Odpisovanie nehmotného majetku
Nepeňažný vklad
Technické zhodnotenie odpísaného nehmotného majetku
Daňový odpis z prenajatého majetku
Fotografie ako súčasť obstarávacej ceny majetku
Zaradenie do majetku
Aktivácia dlhodobého nehmotného majetku