Po inventarizácii majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov k termínu účtovnej závierky pristupujú účtovné jednotky k procesu vyraďovania a likvidácie majetku. V príspevku sa venujeme práve tejto problematike a na úvod si objasníme, aký majetok býva predmetom vyraďovania a likvidácie a čo znamená vyraďovanie a likvidácia majetku.
S majetkom obce hospodári a nakladá obec ako vlastník majetku a tiež rozpočtová organizácia a príspevková organizácia zriadená obcou ako správca majetku obce. K základným povinnostiam pri hospodárnom, efektívnom a účinnom hospodárení a nakladaní s majetkom obce patrí okrem iného chrániť majetok pred poškodením, zničením, stratou alebo zneužitím.
Na úvod je dôležité objasniť, ktorý majetok býva predmetom vyraďovania a likvidácie, a tiež, aký je rozdiel medzi prebytočným a neupotrebiteľným majetkom.
Prebytočný majetok je majetok, ktorý neslúži a ani v budúcnosti nebude slúžiť vlastníkovi alebo správcovi na plnenie úloh v rámci predmetu jeho činnosti, alebo v súvislosti s ním. Prechodne prebytočný majetok je majetok, ktorý prechodne neslúži vlastníkovi alebo správcovi na plnenie úloh v rámci predmetu jeho činnosti, alebo v súvislosti s ním.
Neupotrebiteľný majetok sú hnuteľné veci alebo stavby, ktoré pre svoje úplné opotrebovanie alebo poškodenie, zrejmú fyzickú, technickú a morálnu zastaranosť alebo z iných závažných dôvodov už nemôžu slúžiť svojmu účelu či určeniu. Za neupotrebiteľný majetok sa považujú aj hnuteľné veci, s ktorými sa nepodarilo naložiť v ponukovom a v osobitnom ponukovom konaní, ktoré obec alebo rozpočtová a príspevková organizácia zriadená obcou ako správca majetku obce realizovali.
Postup pri vyraďovaní a likvidácii majetku z právneho hľadiska
Postup pri vyraďovaní a likvidácii majetku nie je upravený v žiadnom všeobecne záväznom právnom predpise. Účtovné jednotky si proces vyraďovania a likvidácie zvyčajne upravia vlastnou právnou úpravou – v aplikačnej praxi vydajú vnútorný predpis upravujúci vyraďovanie a likvidáciu majetku, napr. „Smernicu upravujúcu postup pri vyradení a likvidácii majetku“ alebo si postup vyraďovania a likvidácie upravia v štatútoch komisií, ktoré tento proces realizujú, napr. „Štatút vyraďovacej a likvidačnej komisie“.
Upozornenie: V podmienkach obcí, rozpočtových organizácií a príspevkových organizácií zriadených obcou môže byť proces vyraďovania a likvidácie upravený aj v Zásadách hospodárenia s majetkom obce.
Odporúča sa, aby vlastná právna úprava (smernica, štatút alebo zásady) obsahovala najmä:
- určenie postupu pri vyraďovaní a likvidácii majetku,
- určenie komisie, ktorá bude posudzovať vyradenie a likvidáciu majetku – určenie jej zloženia, pôsobnosti, vymedzenie kompetencií,
- určenie dokumentácie z činnosti komisie – návrh na vyradenie majetku, zápisnica, vyraďovací protokol, likvidačný protokol a iné.
Vyraďovacia a likvidačná komisia
Vyraďovacia a likvidačná komisia (ďalej len „komisia“) sa zriaďuje ako poradný orgán štatutárneho orgánu obce, rozpočtovej organizácie a príspevkovej organizácie (ďalej len „štatutárny orgán“).
V aplikačnej praxi sa zriaďuje buď jedna komisia:
- vyraďovacia a likvidačná komisia,
alebo dve komisie:
- vyraďovacia komisia, ktorá posúdi majetok a navrhne jeho vyradenie, a
- likvidačná komisia, ktorá majetok likviduje – zabezpečí odpis z majetkovej evidencie a účtovníctva a skontroluje postup pri jeho likvidácii.
Komisia býva zriadená najmä na posudzovanie návrhov na vyradenie majetku z dôvodu jeho neupotrebiteľnosti, ako aj na posudzovanie návrhov na likvidáciu neupotrebiteľného majetku.
Náplň činnosti komisie:
- prerokúva a posudzuje návrhy na vyhlásenie majetku za neupotrebiteľný majetok a návrhy na nakladanie s neupotrebiteľným majetkom,
- posudzuje technický stav majetku navrhnutého na vyradenie; vykonáva fyzickú obhliadku neupotrebiteľného majetku,
- posudzuje oprávnenosť vyradenia majetku z evidencie majetku a účtovníctva z dôvodu jeho neupotrebiteľnosti,
- pripravuje návrhy rozhodnutí štatutárneho orgánu o vyhlásení majetku za neupotrebiteľný a o vyradení neupotrebiteľného majetku,
- navrhuje spôsob hospodárnej a efektívnej likvidácie neupotrebiteľného majetku,
- dohliada na realizáciu likvidácie neupotrebiteľného majetku.
Komisia sa schádza spravidla po ukončení inventarizácie majetku k termínu zostavenia účtovnej závierky na základe zistenia neupotrebiteľného majetku inventarizačnou komisiou alebo v priebehu roka podľa potreby.
Odporúča sa, aby členmi komisie boli zamestnanci, ktorí zodpovedajú za evidenciu majetku, a zamestnanci, ktorí sú odborne spôsobilí na posúdenie technickej stránky vyraďovaného majetku s prihliadnutím na fyzickú a morálnu zastaranosť.
Postup pri vyraďovaní a likvidácii majetku
Vyraďovanie neupotrebiteľného majetku sa spravidla realizuje po ukončení inventarizácie majetku k termínu zostavenia účtovnej závierky na základe zistenia neupotrebiteľného majetku inventarizačnou komisiou alebo aj v priebehu roka podľa potreby.
Postup pri vyraďovaní a likvidácii majetku možno rozvrhnúť do niekoľkých etáp:
a) „Rozhodnutie o neupotrebiteľnosti majetku“ alebo „vyhlásenie majetku za neupotrebiteľný“
„Rozhodnutie o neupotrebiteľnosti majetku“ alebo „Vyhlásenie majetku za neupotrebiteľný“ sa spravidla spracúva určeným zamestnancom/organizačným útvarom, ktorý zodpovedá za správu a evidenciu majetku, a to v termínoch:
- po ukončení inventarizácie majetku k termínu zostavenia účtovnej závierky na základe zistenia neupotrebiteľného majetku, a to inventarizačnou komisiou,
- v priebehu roka podľa potreby.
b) Návrh na vyradenie neupotrebiteľného majetku
Zamestnanec/organizačný útvar zodpovedný za evidenciu majetku na základe „rozhodnutia o neupotrebiteľnosti majetku“ alebo „vyhlásenia majetku za neupotrebiteľný“ spracuje „návrh na vyradenie neupotrebiteľného majetku“, ktorý spolu s podrobnou špecifikáciou tohto majetku predloží komisii. Podr