Medzi obcou a ňou zriadenou rozpočtovou organizáciou sú vzťahy, ktoré sú predmetom ich účtovníctva. Tieto skutočnosti obec, rozpočtová organizácia vykazujú vo svojich zostavených účtovných závierkach účtovných jednotiek verejnej správy a tiež vykazujú svoje vzťahy vo finančných výkazoch z ich rozpočtového hospodárenia. Činnosti rozpočtovej organizácie sú nevýrobného charakteru sústredené napríklad na predškolskú výchovu, základné školstvo, umelecké vzdelávanie, ostatné vzdelávanie, knižničnú a archivačnú činnosť, športovú a rekreačnú činnosť, muzeálnu činnosť, starostlivosť o staršie osoby, činnosti na botanické a zoologické záhrady atď.
Majetkové záležitosti medzi obcou a ňou zriadenou rozpočtovou organizáciou
Obec používa majetok, ktorý má vo vlastníctve, na plnenie svojich úloh. Obec má svoj majetok používať najmä na verejné účely, na svoju podnikateľskú činnosť a na jej výkon samosprávy. Obec hospodári so svojím majetkom samostatne alebo tento majetok zverí správcovi ako rozpočtovej organizácii. Tým sa rozpočtová organizácia stáva správcom majetku obce, pričom rozpočtová organizácia vystupuje ako správca zvereného majetku obce. Majetok zverený do správy rozpočtovej organizácie je vecne a finančne vymedzený obcou v zriaďovateľskej listine rozpočtovej organizácie. Rozpočtová organizácia je povinná pri správe majetku obce najmä:
- udržiavať a užívať majetok;
- chrániť tento zverený majetok pred poškodením, zničením, stratou alebo zneužitím;
- používať všetky právne prostriedky na ochranu majetku vrátane včasného uplatňovania svojich práv alebo oprávnených záujmov pred príslušnými orgánmi;
- viesť zverený majetok do správy vo svojom účtovníctve.
Účtovanie zverenia majetku obce do správy rozpočtovej organizácie zriadenej obcou
Pri zverení majetku obce do správy ňou zriadenej rozpočtovej organizácie môžu nastať tieto skutočnosti:
- zverenie majetku obstaraného z vlastných prostriedkov, ktorý obec už odpisovala;
- zverenie majetku obstaraného z vlastných prostriedkov, ktorý obec ešte neodpisovala;
- zverenie majetku obstaraného z prostriedkov získaných zo štátneho rozpočtu, ktorý obec už odpisovala;
- zverenie majetku obstaraného z prostriedkov zo štátneho rozpočtu, ktorý obec ešte neodpisovala;
- odňatie správy majetku zvereného rozpočtovej organizácii, ak bol obstaraný z vlastných prostriedkov obce;
- odňatie správy majetku zvereného rozpočtovej organizácii, ktorý obec obstarala z prostriedkov zo štátneho rozpočtu.
Obec zveruje svoj dlhodobý hmotný majetok (ďalej len „DHM“) do správy rozpočtovej organizácie (ďalej len „RO“) na základe písomnej zmluvy uzatvorenej medzi ňou a ňou zriadenou RO. Obec by mala pripraviť aj dodatok k zriaďovateľskej listine, keďže došlo k zmene vymedzeného majetku uvedeného v pôvodnej zriaďovateľskej listine [§ 21 ods. 9 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 523/2004 Z. z.“)].
Schéma 1 Zverenie a odňatie správy majetku obce v rozpočtovej organizácii
Zdroj: Vlastné spracovanie.
Podľa nášho názoru, obec by mala DHM zverený do správy RO sledovať vo svojom účtovníctve na podsúvahových účtoch z dôvodu posudzovania jej majetkovej právnej situácie alebo prostredníctvom vnútroorganizačného účtovníctva [podľa § 8, § 79 opatrenia MF SR č. MF/16786/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky (ďalej len „postupy účtovania“)], aj z dôvodu, že správca môže zveriť majetok ďalšiemu správcovi. Rozpočtová organizácia má vytvárať analytické účty alebo viesť analytickú evidenciu k zverenému DHM do jej správy podľa § 2 ods. 1 a § 25 ods. 4 postupov účtovania.
V tabuľke 1 je uvedený postup účtovania v obci, zriaden