Určenie použitia dopravných značiek a dopravných zariadení je odborným termínom pre povoľovanie dopravných značiek a dopravných zariadení, čiže pre rozhodovanie o organizácii dopravy. Aktuálne sa oblasť dopravného značenia dostáva do povedomia odbornej aj laickej verejnosti, často v súvislosti s novými predpismi, ale aj v súvislosti s parkovacou politikou miest a obcí a v ostatnom období aj kvôli cyklotrase na nábreží v hlavnom meste. Cieľom tohto článku je pomôcť obciam uchopiť túto problematiku, keďže sú to práve obce, ktoré o určovaní použitia dopravných značiek a dopravných zariadení na miestnych a účelových cestách rozhodujú.
V zmysle § 3 ods. 2 zákona č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v z. n. p. (ďalej len „cestný zákon“) obce určujú použitie dopravných značiek a dopravných zariadení na miestnych a účelových cestách. Podľa odseku 7 citovaného ustanovenia obec rozhoduje na základe stanoviska správcu predmetnej miestnej alebo účelovej cesty a stanoviska dopravného inšpektorátu, pričom v zmysle odseku 6 sa na toto konanie nevzťahujú všeobecné predpisy o správnom konaní.
Z uvedenej legálnej definície vyplýva, že pôsobnosť obce sa vzťahuje aj na neverejné účelové cesty. Rovnako pravidlá cestnej premávky sa uplatňujú aj na neverejných účelových cestách podľa § 2 ods. 1 zákona č. 8/2009 o cestnej premávke v z. n. p. O správnosti tejto úpravy je možné polemizovať, keďže neverejné účelové cesty nie sú prístupné verejnosti, ale len určitému okruhu užívateľov, preto by stálo za odbornú diskusiu, či nie je vhodný iný typ právnej úpravy. Podľa našej mienky majú byť v pôsobnosti obce len verejné účelové cesty, nevidíme dôvod ani verejný záujem na reguláciu uzavretých prie