V predchádzajúcom čísle časopisu sme zodpovedali otázky ohľadom navrhovania dopravných značiek a dopravných zariadení a venovali sme sa aj stanovisku správcu pozemnej komunikácie. V tomto čísle sa bližšie pozrieme na stanoviská dopravných inšpektorátov, určenie použitia dopravných značiek a dopravných zariadení a upozorníme aj na niektoré súvisiace právne aspekty a časté otázky, s ktorými obce a mestá prichádzajú do styku, v neposlednom rade ponúkneme úvahy de lege ferenda.
Stanovisko dopravného inšpektorátu
Zo skúseností môžeme konštatovať, že laická verejnosť vníma schvaľovanie dopravného značenia nesprávne, pričom za subjekt, ktorý dopravné značenie povoľuje, považuje dopravný inšpektorát, ktorý však v konaní vystupuje len ako subjekt vydávajúci stanovisko rovnako ako správca pozemnej komunikácie.
Stanovisko dopravného inšpektorátu
1)
sa vyžaduje na základe § 3 ods. 7 zákona č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v z. n. p. (ďalej len „cestný zákon“), pričom v predmetnom ustanovení sa uvádza, že toto stanovisko sa vydáva len v rozsahu pôsobnosti dopravného inšpektorátu podľa osobitných predpisov, pričom cestný zákon odkazuje na zákon č. 8/2009 Z.z. o cestnej premávke v z. n. p. (ďalej len „zákon o cestnej premávke“) a vyhlášku Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 9/2009 Z.z., ktorou sa vykonáva zákon o cestnej premávke v z. n. p.
Vzhľadom na neaktuálnosť cestného zákona je potrebné k týmto osobitným predpisom zaradiť aj vyhlášku Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 30/2020 Z.z.o dopravnom značení v z. n. p. (ďalej len „vyhláška o dopravnom značení“). Predmetné tri právne predpisy sú uvedené aj v sekcii legislatíva na stránke dopravnej polície
2)
, avšak zároveň dodávame, že vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 9/2009 Z.z., ktorou sa vykonáva zákon o cestnej premávke v z. n. p., už nie je z hľadiska dopravných značiek a dopravných zariadení relevantná, nakoľko relevantná časť o dopravnom značení sa presunula do vyhlášky o dopravnom značení.
Pre potreby zarámcovania pôsobnosti dopravných inšpektorátov sa v praxi využíva § 2 ods. 1 písm. j) zákona č. 171/1993 Z.z.o Policajnom zbore v z. n. p., podľa ktorého Policajný zbor
„dohliada na bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky a spolupôsobí pri jej riadení“
. V tomto prípade však ide skôr o legislatívnu núdzu ako o legálnu definíciu kompetencií Policajného zboru pri určovaní použitia dopravných značiek a dopravných zariadení.______________________________
Definovať v zmysle uvedenej legisla