Triedený zber textilu a šatstva

Vydáno: 19 minút čítania

Znečisťovanie a zaťažovanie životného prostredia odpadmi má viacero negatívnych dopadov, ktoré ovplyvňujú náš každodenný život. Možno to pociťovať napríklad na zmene klímy, zvyšujúcich sa nákladoch na likvidáciu nahromadeného odpadu alebo na estetike prírody, kde žiaľ, častokrát nachádzame voľne pohodený odpad. V spoločnosti badať prirodzený záujem na tom, aby sme sa vyhli podobným následkom, ktoré súvisia s produkciou odpadu. Jednou z alternatív prevencie vzniku týchto situácií je aj právna regulácia produkcie, vývozu, zberu a likvidácie odpadov.

EÚ a aj SR ako jej členský štát prijali právne úpravy, ktoré ustanovujú základné normatívne pravidlá správania sa konkrétnych subjektov v súvislosti s odpadmi. V dôsledku doplnenia jednej zo smerníc EÚ sa okruh týchto vnútroštátnych právnych noriem rozšíri a práva a povinnosti jednotlivých subjektov sa precizujú aj vo vzťahu
k textilnému odpadu
.
Väčšina ľudí si pod pojmom textil predstaví "len" oblečenie, ktoré nepochybne patrí do kategórie textilných výrobkov a pravdepodobne predstavuje jej najväčšiu časť. Uvedené potvrdzuje napríklad aj štatistika spotreby textilu v európskom priestore, podľa ktorej odevy tvoria najväčší podiel takejto spotreby, a to až 80 %. [1]
Treba však pamätať aj na to, že nielen oblečenie sa vyrába z textílií. Tie sú zakomponované v nespočetne veľa ďalších výrobkoch, akými sú napríklad bytové doplnky, nábytkové tkaniny, zdravotnícke pomôcky, ochranné prostriedky, budovy, vozidlá a podobne.
Nemožno opomínať ani skutočnosť, že spotreba a spolu s ňou aj dopyt a produkcia textilu neustále stúpajú, s čím sa zákonite spája aj vyššia produkcia textilného odpadu. Dôkazom je aj štatistika, podľa ktorej sa v rokoch 2000 - 2015 celosvetová výroba textílií takmer zdvojnásobila [1], pričom táto tendencia zvyšovania produkcie výroby textilu pretrváva až dodnes.
Povinnosť triedeného zberu textilu, ktorú ukladá EÚ, preto považujeme nielen za potrebnú, ale vo vzťahu k našej budúcnosti a budúcnosti ďalších generácií za žiaducu a nevyhnutnú.
Aké sú konkrétne opatrenia smerujúce k zavedeniu triedeného zberu textilu? Sú povinnosti uložené EÚ a vnútroštátnym právom splniteľné v stanovenom čase? V tomto článku bližšie priblížime nielen plány a ciele EÚ, ktoré vyplývajú z najnovších zmien európskej odpadovej legislatívy, ale aj to, ako sa s nimi právne a fakticky plánuje vysporiadať SR.
 
Odpad ako právny pojem
Na úvod je vhodné ozrejmiť, ako právny poriadok definuje pojem odpad. EÚ pristupuje k chápaniu tohto pojmu veľmi stručne, pričom podľa legálnej definície obsiahnutej v čl. 3 bod 1 smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2008/98/ES z 19. novembra 2008 o odpade a o zrušení určitých smerníc v aktuálnom znení (ďalej len "smernica o odpade") sa za odpad považuje
"každá látka alebo vec, ktorej sa držiteľ zbavuje, chce sa jej zbaviť, alebo je povinný sa jej zbaviť"
.
Vzhľadom na skutočnosť, že do zákona č. 79/2015 Z.z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "

Související dokumenty

Súvisiace články

Triedený zber textilu
Nová dotácia pre zberné dvory a triedený zber odpadov
Povinný zber textilu od roku 2025
Rozšírená zodpovednosť výrobcov na textil v Holandsku a Maďarsku
Ako ďalej využiť textil
Záplata na dieru nakladania s textilom vo forme metodickej príručky
Poučme sa pri zavádzaní povinného zberu textilu od Dánska
Dánsko vyhlásilo druhý ­termín zavedenia povinného zberu textilného odpadu
Stratégia EÚ pre udržateľný a obehový textil
Najlepšie dostupné techniky (BAT) pre textilný priemysel a rôzne definície pojmu "textil"
Povinný triedený zber textilného odpadu na Slovensku už od roku 2024?
Rozhodnutie platné do 31. januára 2021. Čo s jeho predĺžeim?
Transpozícia smernice o znižovaní vplyvu určitých plastových výrobkov na životné prostredie
Možnosti a povinnosti obce pri zbere elektroodpadu a zbere použitých batérií a akumulátorov z územia obce
Analýza triedeného zberu vo vybraných mestách a obciach Slovenska (4.)
Rakúsky model triedeného zberu komunálnych a priemyselných odpadov z obalov ako vzor pre Slovensko?
Ako môže mechanicko-biologická úprava odpadu pomôcť znížiť množstvo skládkovaného odpadu?
Ako sa obce dostanú k údajom o zbere odpadov na svojom územi?
Nové možnosti finančnej motivácie občanov k triedeniu komunálneho odpadu

Súvisiace otázky a odpovede

Miestny poplatok za uloženie KO v podzemných kontajneroch
Samostatne hospodáriaci roľník a daň z pozemkov
Urbárske spoločenstvo a daň z pozemkov
Dodatočné daňové priznanie
Komu vyrubiť daň z nehnuteľností?
Zdaňovanie stavby hotela
Účtovanie dávky v hmotnej núdzi
Zníženie dane z nehnuteľnosti z dôvodu nedostatku finančných prostriedkov
Chýbajúce náležitosti podania
Odvolanie sa proti platobnému výmeru
Kompetencie obecného zastupiteľstva
Procesný postup správcu dane
Pálenie pneumatík
Veterné mlyny a daň zo stavieb
Poplatník z hľadiska zákona o miestnych daniach
Odpustenie alebo zníženie poplatku
Určenie výšky poplatku
Zaúčtovanie poplatkov za komunálny odpad v účtovníctve mesta
Vstup na pozemok suseda
Sankcie pre obec

Súvisiace predpisy

79/2015 Z.z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov