Nestanovené alebo povrchne stanovené environmentálne aspekty a vplyvy

Ak nám záleží na tom, aby v organizácii došlo k environmentálnemu zlepšeniu, tak je dôležité popísať všetky procesy, ku ktorým pri činnosti organizácie dochádza, ako aj jednotlivých aspektov a vplyvov na životné prostredie. Je chybou, ak sú tieto procesy stanovené povrchne, prípadne nie sú stanovené vôbec. Pre lepšiu názornosť je článok vhodným spôsobom doplnený aj o konkrétne pozitívne či negatívne príklady z praxe.
Priebeh, úspech a časový horizont budovania systému environmentálneho manažérstva závisia hlavne od angažovanosti vedenia. Vedenie organizácie je zodpovedné za stanovenie a realizáciu environmentálnej politiky, ktorá je základným dokumentom organizácie pri budovaní daného systému. Pri jej definovaní sa musí zabezpečiť, že environmentálna politika:
-
je primeraná k charakteru, rozsahu a environmentálnym vplyvom jej činností,
-
obsahuje záväzok na neustále zlepšovanie a prevenciu znečistenia,
-
obsahuje záväzok na dodržiavanie príslušných právnych požiadaviek a iných požiadaviek, ktoré sa organizácia zaviazala plniť a vzťahujú sa na jej environmentálne aspekty,
-
je zdokumentovaná, implementovaná a udržiavaná,
-
komunikuje sa so všetkými osobami pracujúcimi v organizácii alebo pre organizáciu,
-
je prístupná verejnosti. [1]
V tabuľke 1 vidíme environmentálny vplyv na jednotlivé zložky životného prostredia s vymedzením ich pôsobenia, stanovením cieľov pre jednotlivé oblasti, sledovaných limitov či odporúčaného merateľného ukazovateľa, ako aj účinkov na životné prostredie a čo tieto nepriaznivé účinky spôsobuje. [2]

Tabuľka 1 Rozbor faktorov environmentálnej koncepcie podniku (Zdroj: Frischer, 1997) [3]

Voda Ovzdušie Pôda Ľudské zdroje Prírodné zdroje
Zníženie produkcie
odpadových vôd (OV)
Zníženie vypúšťania emisií Zníženie depozitného spádu Zlepšenie zdravotného
stavu
Hospodárne využívanie surovín
Limit vypúšťania
odpadových vôd
Limit vypúšťania emisií Limit kontaminácie

Související dokumenty

Súvisiace články

Hlavné kroky pri budovaní systému environmentálneho manažérstva
Politika systému environmentálneho manažérstva
Nedostatočná identifikácia environmentálnych aspektov a vplyvov
Zánik poplatkovej povinnosti v priebehu roka
Povinnosti obce pri odpredaji šrotu
Vplyv turizmu na výber miestnych daní v obci Podhájska
Komentár k novelám zákona o podmienkach predaja na trhových miestach
Čo sa mení novelou zákona o miestnych daniach?
Postup pri preberaní poštových zásielok
Vnútorný predpis pre oblasť účtovníctva obce (I.)
Účtovanie finančných prostriedkov získaných z Environmentálneho fondu
Podania daňového subjektu
Komunálne zdaňovanie v konkrétnych príkladoch obcí a miest SR – inšpirácie a podnety pre samosprávy (II.)
Poplatok za komunálny odpad a zabezpečenie kompostovacích zásobníkov
Ročné ohlásenie o vzniku odpadov a nakladaní s ním pre obec
Príspevok z Environmentálneho fondu
Klasifikácia príjmu z poplatkov za uloženie odpadov
Účtovanie účelovej finančnej rezervy
Štátna podpora formou úveru z Environmentálneho fondu

Súvisiace otázky a odpovede

Zber BRKO a frekvencia vývozu
Miestny poplatok za uloženie KO v podzemných kontajneroch
Dodávateľ (platiteľ DPH) fakturuje firme (tiež platiteľovi DPH) podľa zmluvy o nájme samostatnými faktúrami
Zdaňovanie stavebného pozemku
Kompetencie obce u vlastníkov neudržiavaných záhrad
Tvorba daňových rezerv
K niektorým náležitostiam platobného výmeru
Samostatne hospodáriaci roľník a daň z pozemkov
Urbárske spoločenstvo a daň z pozemkov
Dodatočné daňové priznanie
Komu vyrubiť daň z nehnuteľností?
Nehnuteľnosti v bezpodielovom spoluvlastníctve po rozvode manželov
Zdaňovanie stavby hotela
Poplatok za ubytovacie služby a DPH
Účtovanie dávky v hmotnej núdzi
Zníženie dane z nehnuteľnosti z dôvodu nedostatku finančných prostriedkov
Chýbajúce náležitosti podania
Odvolanie sa proti platobnému výmeru
Kompetencie obecného zastupiteľstva
Procesný postup správcu dane

Súvisiace predpisy

343/2015 Z.z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov