Ak má dôjsť v organizácii k environmentálnemu zlepšeniu, tak je veľmi dôležité popísať všetky procesy, ku ktorým pri činnosti organizácie dochádza, ako aj jednotlivých aspektov a vplyvov na životné prostredie. Pre lepšiu názornosť v článku na odporúčaniach, ako aj pozitívnych či negatívnych príkladoch píšeme aj o konkrétnych príkladoch z praxe.
Environmentálne manažérstvo tvoria jednotlivé plánovacie etapy. Keď chceme naše environmentálne správanie riadiť, musíme dobre poznať, aký vplyv na životné prostredie má každý z procesov uplatňovaných vo firme. Na pomoc si vezmeme register procesov, čo je vlastne súpis činností, ktoré firma uplatňuje. [1]
Detailné poznanie každého z procesov nám umožní vylúčiť možné nežiaduce interakcie medzi nimi a tiež optimalizovať činnosti. Keď si napríklad položíme otázku, či sú školenia zamestnancov užitočné, tak každý na ňu odpovie kladne. Z toho by logicky vyplynulo, že by sme sa mali školiť každý pracovný deň v roku. Ale kto by potom vyrábal?
Hľadáme teda kompromis medzi fondom pracovnej doby využívaným na výrobu a na školenia a efektívnosť vynaložených nákladov na školenie s účinkom na znižovanie vzniku nezhôd.
Efektívny tok procesov je dôležitým nástrojom na udržanie a posilnenie postavenia podniku v trhovo orientovanom prostredí. [2] Poznanie procesu a jeho detailov nám umožní zefektívňovať výrobu, logistické operácie, materiálové toky, režimy skladov, prepravu a podobne. To isté platí aj pre služby.
Príklad 1 (pozitívny)
Poradca sa opýtal riaditeľa istých kúpeľov, čo by chcel zlepšiť vo svojom zariadení. Riaditeľ sa zamyslel a uviedol postupne 12 námetov na zlepšenie. Námety zapísali. Neskôr, v počiatkoch implementácie systému manažérstva kvality, vypracovali súpis všetkých procesov a podprocesov pôsobiacich v kúpeľoch - bez ohľadu na to, či išlo o liečebné procedúry, procesy systému kvality, environmentu, bezpečnosti a ochrany zdravia, ekonomiky a účtovníctva či riadenia ľudských zdrojov. Identifikovali vyše 200 procesov a podprocesov. Keď potom posudzovali možnost