Možnosti spracovania biologicky rozložiteľného odpadu v obciach

Vydáno: 7 minút čítania

Predmetom článku je poukázať na povinnosti obcí na úseku odpadového hospodárstva pri nakladaní s biologicky rozložiteľnými odpadmi. Jednou z ich zložiek je aj odpad zo zelene, ktorého zhodnotenie býva pre obce často finančne náročné a nedostupné, pretože nie v každom regióne sú zriadené dostatočné kapacity na ich zhodnotenie. Jedným z ekonomicky prístupných a výhodných pre obec je zriadenie vlastného zariadenia na zhodnocovanie biologicky rozložiteľného odpadu, ktorého kapacita neprevyšuje 100 ton.

V každej samospráve vzniká pri bežných činnostiach obyvateľom značné množstvo komunálnych odpadov. Významnú časť tvorí biologicky rozložiteľný odpad. Obce majú pri nakladaní s týmto odpadom viaceré povinnosti, ktoré sú uvedené v § 81 ods. 7 zákona č. 79/2015 Z.z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "zákon o odpadoch"), a to zabezpečiť zavedenie a vykonávanie triedeného zberu:
-
biologicky rozložiteľného kuchynského odpadu okrem toho, ktorého pôvodcom je fyzická osoba - podnikateľ a právnická osoba, ktorá prevádzkuje zariadenie spoločného stravovania,
-
biologicky rozložiteľných odpadov zo záhrad a parkov vrátane odpadu z cintorínov.
Pre biologick

Související dokumenty

Súvisiace články

Ako môžu obce a mestá splniť legislatívne ciele v odpadovom hospodárstve
Možnosti a povinnosti obce pri zbere elektroodpadu a zbere použitých batérií a akumulátorov z územia obce
Analýza triedeného zberu vo vybraných mestách a obciach Slovenska (4.)
Množstvový zber odpadu v obci
Analýza triedeného zberu vo vybraných mestách a obciach na Slovensku
Analýza triedeného zberu vo vybraných mestách a obciach Slovenska (2.)
Analýza triedeného zberu vo vybraných mestách a obciach Slovenska (3.)
V rodinnom záhradníctve v Rakúsku už spracúvajú bioodpad na energiu a teplo
Komentár k novelám zákona o podmienkach predaja na trhových miestach
Čo sa mení novelou zákona o miestnych daniach?
Postup pri preberaní poštových zásielok
Povinnosti obce pri odpredaji šrotu
Vplyv turizmu na výber miestnych daní v obci Podhájska
Vnútorný predpis pre oblasť účtovníctva obce (I.)
Účtovanie finančných prostriedkov získaných z Environmentálneho fondu
Podania daňového subjektu
Komunálne zdaňovanie v konkrétnych príkladoch obcí a miest SR – inšpirácie a podnety pre samosprávy (II.)
Ako viesť evidenčný list odpadov pri zmluvnom vzťahu obce s obchodníkom odpadov
Minimálne sadzby na triedený zber a zhodnotenie odpadov z hľadiska práva Európskej únie a Ústavy Slovenskej republiky

Súvisiace otázky a odpovede

Miestny poplatok za uloženie KO v podzemných kontajneroch
Kompetencie obce u vlastníkov neudržiavaných záhrad
Účtovanie dávky v hmotnej núdzi
Odvolanie sa proti platobnému výmeru
Kompetencie obecného zastupiteľstva
Pálenie pneumatík
Poplatník z hľadiska zákona o miestnych daniach
Odpustenie alebo zníženie poplatku
Určenie výšky poplatku
Zaúčtovanie poplatkov za komunálny odpad v účtovníctve mesta
Sankcie pre obec
Poplatok za komunálny odpad
Klasifikácia príjmu z poplatkov za uloženie odpadov
K niektorým náležitostiam platobného výmeru
Samostatne hospodáriaci roľník a daň z pozemkov
Urbárske spoločenstvo a daň z pozemkov
Dodatočné daňové priznanie
Komu vyrubiť daň z nehnuteľností?
Zdaňovanie stavby hotela
Zníženie dane z nehnuteľnosti z dôvodu nedostatku finančných prostriedkov

Súvisiace predpisy

79/2015 Z.z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov
371/2015 Z.z. , ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o odpadoch
364/2004 Z.z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon)