Novelou zákona č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o odpadoch“) vykonanou zákonom č. 285/2020 Z. z. (ďalej len „novela zákona o odpadoch“) a vykonávacej vyhlášky Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 373/2015 Z. z. o rozšírenej zodpovednosti výrobcov vyhradených výrobkov a o nakladaní s vyhradenými prúdmi odpadov v z. n. p. (ďalej len „vykonávacia vyhláška“) došlo k zavedeniu regulácie nákladov na triedený zber a zhodnotenie odpadov z obalov a z neobalových výrobkov. Prijatá právna úprava je pomerne kritizovaná, pričom sa ozývajú viaceré ohlasy spochybňujúce jej súlad so zákonom č. 460/1992 Zb. Ústava Slovenskej republiky v z. n. p. (ďalej len „Ústava SR“) a právom EÚ.
Minimálne sadzby na triedený zber a zhodnotenie odpadov z hľadiska práva Európskej únie a Ústavy Slovenskej republiky
Vydáno:
11 minút čítania
1. Ekonomicky oprávnené výdavky a minimálne sadzby
Dňa 1. januára 2021 nadobudla účinnosť novela zákona o odpadoch, ktorou sa do zákona o odpadoch zaviedla regulácia nákladov na zabezpečenie triedeného zberu a zhodnotenia odpadov z obalov a odpadu z neobalových výrobkov. Podľa § 59 ods. 1 písm. g) zákona o odpadoch je organizácia zodpovednosti výrobcov (ďalej len "OZV") pre obaly povinná uhradiť na zabezpečenie uvedených činností
náklady vo výške ekonomicky oprávnených výdavkov
.Podľa § 59 ods. 4 písm. a) zákona o odpadoch musí zmluva medzi OZV pre obaly a zberovou spoločnosťou okrem iného obsahovať
špecifikáciu nákladov na triedený zber
v rozlíšení nákladov na jednotlivé odpadové materiály a ich výšku.Ekonomicky oprávnené výdavky
následne bližšie špecifikuje vykonávacia vyhláška.