Dňa 17. novembra 2021 zverejnila Európska komisia návrh nariadenia Európskeho parlamentu a Rady o preprave odpadu [1], ktorý má zaviesť výrazné zmeny v oblasti cezhraničnej prepravy odpadu. Od 19. novembra 2021 do 17. januára 2022 môže verejnosť pripomienkovať návrh nového nariadenia o preprave odpadu, a to prostredníctvom webovej stránky Európskej komisie [2]. Európska komisia následne prijaté pripomienky predloží Európskemu parlamentu a Rade s cieľom prispieť k legislatívnej diskusii. Zhrnutie najvýznamnejších plánovaných zmien nájdete v článku.
Dôvody a ciele návrhu nového nariadenia o preprave odpadu
EÚ je dôležitým aktérom v rámci globálneho obchodu s odpadom. V roku 2020 vyviezla do krajín mimo EÚ približne 32,7 milióna ton odpadu, čo od roku 2004 predstavuje nárast o 75% a hodnotu 13 miliárd eur [3]. V súčasnosti platné nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1013/2006 o preprave odpadu bolo prijaté ešte v roku 2006, pričom už nedostatočne upravuje viacero problematických otázok týkajúcich sa prepravy odpadu.
Ide najmä o nedostatočnú právnu úpravu pravidiel nakladania s odpadmi, ktoré sa vyviezli z EÚ do krajín mimo OECD, o zastaralé administratívne postupy pri preprave odpadu v rámci EÚ a o nedostatočný postih nelegálnej prepravy odpadu.
Hlavným cieľom návrhu nového nariadenia o preprave odpadu je teda chrániť životné prostredie uľahčením prepravy odpadu v rámci EÚ v súlade so zásadami obehového hospodárstva, zaručením environmentálne vhodného nakladania s odpadom vyvezeným mimo EÚ a riešením nezákonnej prepravy odpadu v rámci EÚ i mimo nej.
Návrhom nového nariadenia o preprave odpadu sa má zabezpečiť, aby EÚ nevyvážala svoje problémy s odpadmi do zahraničia a aby sa zabezpečilo nakladanie s odpadmi environmentálne udržateľným spôsobom nielen v EÚ, ale aj mimo nej. Navrhované opatrenia majú prispieť k zavedeniu prísnych noriem nakladania s odpadom v tretích krajinách dovážajúcich odpad z EÚ, čo by malo týmto krajinám priniesť environmentálny aj ekonomický prospech a taktiež prispieť k zníženiu celkových emisií skleníkových plynov a splneniu cieľov v oblasti ochrany klímy.
Zároveň majú odpady často kladnú ekonomickú hodnotu, a to najmä ako druhotné suroviny, ktoré môžu nahradiť pôvodné materiály a znížiť závislosť od nich, a prispieť tak k vyššiemu stupňu obehového hospodárstva. V Európskej zelenej dohode a priemyselnej stratégii [4]