Miestne dane
Počet vyhľadaných dokumentov: 74
Zoradiť podľa:
Počet vyhľadaných dokumentov: 74
Zoradiť podľa:
- Článek
V našej obci vlastnia rodinný dom manželia z Ukrajiny, kde manžel má pobytový preukaz a manželka spolu s dvoma deťmi majú potvrdenie o udelení/predĺžení tolerovaného pobytu na území SR (Dočasné útočisko). Chcem sa spýtať, či môže obec takýmto občanom vyrubiť daň z nehnuteľnosti za rodinný dom, ktorý v obci vlastnia, a poplatok za odpad.
- Článek
Obce a mestá okrem množstva iných pôsobností majú aj postavenie správcov miestnych daní a poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady. Táto pôsobnosť patrí do oblasti ich samosprávnej pôsobnosti. Cieľom tohto článku je na praktických príkladoch poukázať na niektoré chyby zaužívané v aplikačnej praxi niektorých obcí a miest, ktoré môžu spôsobiť ujmu na právach daňovníkov alebo aj miest a obcí.
- Článek
Výnosy z miestnych daní a poplatkov predstavujú dôležitý príjem obce. V nasledujúcom príspevku sa venujeme efektívnemu nástroju, prostredníctvom ktorého môžu obce nedoplatky na miestnych daniach a poplatkoch od daňových dlžníkov vymôcť.
- Článek
V daňovom konaní má obec právne postavenie správcu dane s rozhodovacou právomocou. Uvedené právne postavenie jej umožňuje, aby daňovému subjektu, ktorý si nesplní svoje právne povinnosti, zaslala výzvu. Predmetom tohto článku sú druhy výziev, ktoré môže obec v daňovom konaní využiť.
- Článek
Podľa právnej teórie je predbežnou otázkou taká otázka, zodpovedanie ktorej podmieňuje rozhodnutie vo veci, ktorá je predmetom správneho konania. V praxi to znamená, že správny orgán si o predbežnej otázke urobí len úsudok, t.j. nevydá o tejto otázke samostatné rozhodnutie, ale musí počkať, kým o nej rozhodne kompetentný orgán.
Ako vypočítam z LV výmeru garáže, ktorá je ako nebytový priestor v bytovom dome. Na LV je druh nebytový priestor č. 2- garáž a spoluvlastnícky podiel je 2294/58505.
- Článek
Príspevok sa zaoberá právnou úpravou všeobecne záväzných nariadení obcí o miestnych daniach, poukazuje na nedostatky v ustanoveniach všeobecne záväzných nariadení obcí, na odporúčania pri odstraňovaní týchto nedostatkov a tiež na oprávnenie prokurátora podať protest proti všeobecne záväzným nariadeniam obcí, ktorými bol porušený zákon.
- Článek
Obec ako správca miestnych daní a miestneho poplatku postupuje pri ich správe podľa osobitného predpisu, ktorým je daňový poriadok, s výnimkou v zákone určených prípadov. V príspevku sa dozviete, kedy sa nepostupuje podľa daňového poriadku a aké sú základné zásady správy daní.
- Článek
Zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v z. n. p. (ďalej len „zákon o miestnych daniach a miestnom poplatku“) bol zmenený na základe troch zákonov, a to zákona č. 198/2023 Z. z. zo 16. mája 2023, zákona č. 205/2023 Z. z. z 9. mája 2023 v súvislosti s reformou stavebnej legislatívy a zákona č. 278/2023 Z. z. z 21. júna 2023. Zmeny, resp. úpravy a doplnenia sa týkajú ročnej sadzby dane zo stavieb, úpravy predmetu dane vo vzťahu k zmenám stavebnej legislatívy a elektronickej komunikácie s obcou.
- Článek
Obyvateľ vlastní niekoľko domov, ktoré prenajíma viacerým nájomcom. Platí sa za takéto ubytovanie v nájme daň z ubytovania? Je to síce dočasné ubytovanie, ale nie krátkodobé. Nájomcovia tam bývajú aj celé roky a platia nájom. Postupuje obec správne, ak za ubytovanie v nájme nevyrubuje daň z ubytovania?
V poradí štvrtou novelou k zákonu č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v z. n. p. (ďalej len „zákon o miestnych daniach“) v priebehu roka 2022 je zákon č. 335/2022 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v z. n. p. s účinnosťou od 1. novembra 2022. Legislatívna úprava novely zákona sa týka legislatívnej úpravy v oblasti miestneho poplatku za komunálny odpad a drobné stavebné odpady.
V poradí štvrtou novelou k zákonu č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v z. n. p. (ďalej len „zákon o miestnych daniach“) v priebehu roka 2022 je zákon č. 335/2022 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v z. n. p. s účinnosťou od 1. novembra 2022. Legislatívna úprava novely zákona sa týka legislatívnej úpravy v oblasti miestneho poplatku za komunálny odpad a drobné stavebné odpady.
V priebehu roka 2022 (do 30. 9. 2022) boli schválené už tri novely zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v z. n. p. (ďalej len „zákon o miestnych daniach“). Ide o novely, ktoré si vyžiadal predovšetkým vzniknutý vojenský konflikt na Ukrajine začiatkom februára 2022 a aj dlhodobo neriešená situácia s chátranými a neobývanými nehnuteľnosťami v obciach a spresnenie základu dane a sadzby dane u vybraných druhov pozemkov.
- Článek
Článok v prvej časti predstavuje prehľad niektorých legislatívnych zmien prijatých v roku 2022, ktoré sa týkajú obcí, miest a vyšších územných celkov, najmä v oblasti volieb do orgánov samosprávy obcí a samosprávnych krajov, miestnych daní a školstva.
- Článek
Obec ako správca dane môže v dôsledku pasivity daňovníka prevziať iniciatívu a pristúpiť k procesu určenia dane podľa pomôcok, ak daňovník nepodá daňové priznanie k daniam, resp. poplatku, ktoré obec spravuje. V príspevku poukazujeme na postup správcu dane – obce, po zistení, že daňovník bol povinný priznať daň za nevýherné hracie prístroje, pričom toto daňové priznanie nepodal ani na základe výzvy obce. Daň určil správca osobitným, zjednodušeným režimom podľa pomôcok, pričom prvotné informácie o predmete daňovej povinnosti správca dane nezískal od daňovníka, ale vykonaním miestneho zisťovania v jeho prevádzke. Postup správcu dane bol potvrdený nielen odvolacím orgánom, ale na základe správnej žaloby aj správnym súdom a následne kasačným súdom.
- Článek
Komunálne voľby starostov obcí, primátorov miest a tiež poslancov do obecných a mestských zastupiteľstiev a voľby do vyšších územných celkov (ďalej len „VÚC“) sa uskutočnia jednotne 29. októbra 2022. Za poslancov obecného, resp. mestského zastupiteľstva si budú môcť vybrať občania kandidátov, ktorí ich budú potom zastupovať v mestskom či obecnom zastupiteľstve. Za starostu alebo primátora bude zvolený ten kandidát, ktorý získa najviac platných hlasov. Voľba bude jednokolová, v prípade rovnosti hlasov starostov/primátorov sa voľby uskutočnia znova. Primárnymi orgánmi obce sú starosta obce a obecné zastupiteľstvo, ktoré sú volené v priamych voľbách obyvateľmi obce na obdobie štyroch rokov. Starosta obce je najvyšší výkonný a štatutárny orgán obce vystupujúci v jej mene v pracovnoprávnych, administratívnoprávnych, majetkovoprávnych vzťahoch. V mestách je zaužívané pomenovanie primátor. Zastupuje obec voči štátnym orgánom, fyzickým a právnickým osobám, ako aj zvoláva zasadnutie obecného zastupiteľstva a obecnej rady. Obecné zastupiteľstvo tvorí zastupiteľský zbor zložený z poslancov. Jeho úlohou je predovšetkým rozhodovanie o základných otázkach rozvoja a života obce. Schvaľuje rozpočet obce, program rozvoja, územný plán, nakladanie s majetkom, rozhoduje o zavedení miestnych daní, o zriadení obecných podnikov, o prijatí úveru, o vytvorení orgánov a organizácií obce, vyhlasuje hlasovanie obyvateľov obce, uznáša sa na nariadeniach. Medzi ďalšie orgány obce patria obecná rada, komisie, obecný úrad, prednosta obecného úradu, hlavný kontrolór a obecná polícia. Organizačná štruktúra obce je znázornená pomocou obrázku č. 1.
Združenie miest a obcí Slovenska vypracovalo analýzu, ktorá poukazuje na nevyhnutnosť a potrebu ponechania možnosti samosprávam rozhodovať o vlastnej politike miestnych daní a poplatkov ako jedného zo základných fiškálnych nástrojov skvalitnenia života obyvateľov a zvýšenia kvality verejných služieb v oblasti miestnych daní a poplatkov na zodpovedajúcu úroveň v nadväznosti na meniace sa potreby a požiadavky.
- Článek
Článok predstavuje prehľad jednotlivých oblastí, v ktorých je obec povinná a oprávnená prijať všeobecne záväzné nariadenia. V prvej časti pôjde najmä o oblasť obecného zriadenia, miestnych daní a miestnych poplatkov, školstva, volebnej kampane a hazardných hier.
Podľa § 6 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“) obec môže vo veciach územnej samosprávy vydávať nariadenia, nariadenie však nesmie byť v rozpore s Ústavou SR, ústavnými zákonmi, zákonmi a medzinárodnými zmluvami. Vo veciach, v ktorých obec plní úlohy štátnej správy, môže vydávať nariadenie len na základe splnomocnenia zákonom a v jeho medziach.
- Článek
Zákonom č. 470/2021 Z. z. bol novelizovaný zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o miestnych daniach a miestnom poplatku“). Zákon č. 470/2021 Z. z. bol zverejnený v Zbierke zákonov SR dňa 11. decembra 2021 a nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia. Novela zákona vytvára obciam, ktoré sú správcom dane z nehnuteľností, právnu možnosť oslobodiť od dane alebo znížiť daň z nehnuteľností zo stavieb a nebytových priestorov alebo ich častí. Bola zavedená možnosť obciam určiť si okruh stavieb uvedených v § 17 ods. 3 písm. b) zákona o miestnych daniach a miestnom poplatku, na ktoré sa bude vzťahovať daňová úľava alebo oslobodenie [doteraz museli obce taxatívne prevziať znenie celého písmena b) do všeobecného záväzného nariadenia obce].
- Článek
Článok v prvej časti predstavuje prehľad niektorých legislatívnych zmien za rok 2021 týkajúcich sa obcí, miest a vyšších územných celkov najmä v oblasti volieb do orgánov samosprávy obcí a samosprávnych krajov, miestnych daní, rozpočtových pravidiel a školstva.