Novely zákona o miestnych daniach schválené a účinné v roku 2022 (1.časť)

Vydané: 10 minút čítania

V poradí štvrtou novelou k zákonu č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v z. n. p. (ďalej len „zákon o miestnych daniach“) v priebehu roka 2022 je zákon č. 335/2022 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v z. n. p. s účinnosťou od 1. novembra 2022. Legislatívna úprava novely zákona sa týka legislatívnej úpravy v oblasti miestneho poplatku za komunálny odpad a drobné stavebné odpady.

Zákon č. 335/2022 Z. z. z 5. 10. 2022 v Čl. I a II pojednáva len o novele k zákonu o miestnych daniach; jeho legislatívna úprava nadväzuje aj na plnenie programového vyhlásenia vlády SR v oblasti súvisiacej so zlepšovaním životného prostredia a odpadového hospodárstva. Túto legislatívnu úpravu súčasne platného znenia ustanovení o miestnom poplatku za komunálny odpad a drobné stavebné odpady (ďalej len „poplatok“) si vyžiadala aj pomerne dlhoročná aplikácia príslušných ustanovení o poplatku bez toho, aby došlo k podstatnej legislatívnej úprave ustanovení o poplatku. Novela zákona o miestnych daniach v oblasti poplatku tiež bezprostredne nadväzuje na legislatívnu úpravu zákona č. 79/2015 Z. z. o odpadoch v z. n. p. (ďalej len „zákon o odpadoch“) s účinnosťou od 1. 1. 2023, čímdošlo k zosúladeniu príslušných ustanovení týchto dvoch zákonov.

Poznámka: Informácie k predchádzajúcim trom novelám zverejnené v Z. z. pod č. 92/2022 Z. z., č. 178/2022 Z. z. a č. 249/2022 Z. z. k zákonu o miestnych daniach boli už publikované.

Spôsob určenia poplatku pred ich legislatívnou úpravou

Podľa zákona o miestnych daniach mohla obec do účinnosti legislatívnej úpravy poplatku, teda do konca roku 2022, určiť poplatok dvoma spôsobmi, a to:

a) Paušálne (na osobu a deň) – § 78 ods. 1 až 3, v tomto prípade ide o nezásluhový systém, kde poplatníci v obci platia rovnako bez ohľadu na množstvo vyprodukovaného a vytriedeného komunálneho odpadu, čo vytvára nespravodlivé podmienky poplatkovej povinnosti a nemotivuje pôvodcov komunálnych odpadov predchádzať jeho vzniku.

b) Za množstvový zber – § 79 ods. 3, poplatok za množstvový zber je síce spravodlivejší, ale jedným z parametrov výpočtu poplatku je objem zbernej nádoby, ktorý tiež nie je objektívnou veličinou z dôvodu, že sa nezohľadňuje skutočné naplnenie zbernej nádoby. Okrem toho, zber komunálneho odpadu prebieha v obciach rôznym spôsobom – okrem iného sa používajú obce napr. nálepkový systém, žetónový systém, komunitný zber v spoločných zberných nádobách a pod.; avšak súčasne platný zákon o miestnych daniach tieto systémy neupravuje, aj keď tieto spôsoby komunálneho zberu sú praktické zo strany obce aj pre občanov.

Cieľ legislatívnej úpravy v oblasti poplatkov

S cieľom zabezpečenia nápravy nedostatkov pri platení poplatku bolo potrebné vytvoriť legislatívny rámec pre určenie poplatku, ktorého zber prebieha vážením na zbernom vozidle pri vyprázdňovaní každej zbernej nádoby. Táto legislatívna úprava nadväzuje na už prijatú legislatívnu úpravu v zákone o odpadoch, podľa ktorej sa od roku 2023 samospráva môže rozhodnúť, či bude pri zbere komunálneho odpadu tento odpad vážiť. Priebežné skúsenosti niektorých samospráv, ktoré pilotne už zabezpečili váženie komunálneho odpadu, poukazujú na dobré výsledky v podobe zníženia celkového vyprodukovaného odpadu v obci bez dôsledkov vytvárania čiernych skládok v obci, čo je tiež jeden z dôvodov legislatívnej úpravy platenia poplatku za zber váženého komunálneho odpadu. K možnosti zavedenia váženého množstvového zberu komunálneho odpadu sa viaže aj zavedenie vyrubenia preddavku na poplatok správcom poplatku a následným zúčtovaním preddavku so skutočnými nákladmi obce na zber a likvidáciu odpadu spolu s prípadnými nárokmi poplatníka na úľavy z poplatku, ktoré obec prijala vo všeobecne záväznom nariadení (ďalej len „VZN“).

Pre obce, ktoré nezavedú vážený množstvový zber komunálneho odpadu (v celej obci alebo jej časti, alebo pre určité skupiny poplatníkov), sa pri vyrubení poplatku principiálne nič nemení. Uvedená novela nezakladá žiadne nové povinnosti alebo plnenia pre obce, avšak uvedená novela zákona o miestnych daniach neupravuje nové povinnosti alebo plnenia, avšak nevýhody v podobe nízkej motivácie predchádzať vzniku komunálneho odpadu, nízkej motivácie separovať vytriediteľné zložky zmesového komunálneho odpadu sa v „pôvodných systémoch“ spoplatnenia komunálneho odpadu, a z toho prameniace náklady obce na činnosti súvisiace so zberom a likvidáciou komunálneho odpadu naďalej ostávajú.

Poznámka: Ide o novelu č. 460/2019 Z. z. a novelu č. 216/2021 Z. z. s účinnosťou od 1. 1. 2023 k zákonu o odpadoch; touto novelou zákona o odpadoch sa doplnil § 16 ods. 10 písm. a) a b), ktorý upravuje povinnosti pri vykonávaní zberu zmesového odpadu alebo triedeného zberu komunálnych odpadov z obalov a komunálnych odpadov z neobalových výrobkov v obci s účinnosťou od 1. 1. 2023.

Avšak táto povinnosť zabezpečiť vybavenie zberných vozidiel vážiacim systémom zaradeným do skupiny určených meradiel a spĺňajúcim požiadavky na určené meradlo nie je automatická zo zákona, ale platí len v prípade, ak o to požiada obec, v ktorej sa vykonáva zber zmesového odpadu alebo triedený zber komunálnych odpadov z obalov a komunálnych odpadov z neobalových výrobkov. Ak obec o takéto vybavenie zberných vozidiel nepožiada, nebude potrebné túto povinnosť zabezpečiť. Zákon súčasne doplnil aj možnosť použiť iný preukázateľný spôsob váženia odpadov, ktorý ustanoví vyhláška MŽP SR.

Podľa § 16 ods. 10 zákona o odpadoch ostáva povinnosť obce, ohlasovať množstvá vyzbieraného zmesového odpadu a vyzbieraných komunálnych odpadov z obalov a komunálnych odpadov z neobalových výrobkov v obci, na území ktorej vznikli tieto odpady, do 15 dní od skončenia mesiaca, v ktorom bol zber uskutočnený.

V nadväznosti na ust. § 16 ods. 10 zákona o odpadoch o spôsobe určenia poplatku za komunálny odpad bude na rozhodnutí obce, či zavedie:

• paušálny poplatok (sadzba poplatku na osobu a deň),

• štandardný nevážený množstvový zber (ako súčin sadzby poplatku, veľkosti zbernej nádoby a frekvencie – počty odvozu zberných nádob),

• vážený množstvový zber (poplatok vypočítaný podľa skutočného množstva odpadu vyjadreného v hmotnostných jednotkách),

• prípadne ich kombinácia podľa lokality v obci alebo podľa typu poplatníkov.

Ustanovenia zákona o miestnych daniach, ktoré boli novelou legislatívne upravené a doplnené

Novela zákona o miestnych daniach sa upravuje a dopĺňa o tieto ustanovenia a nové odseky:

• § 78 odseky 1 písm. a), b) c) a d), nové odseky 2 a 3, 4 a 5 – Sadzba poplatku,

• § 79 odseky 1 a 2, nové odseky 6 až 8 – Určenie poplatku,

• § 79a odseky 1 až 6 – Určenie poplatku za vážený množstvový zber komunálneho odpadu – nové ustanovenie,

• § 81 odseky 1 až 6 – Vyrubenie poplatku a splatnosť – nové znenie,

• § 82 odseky 1, 2, 3 a 5 – Vrátenie, zníženie a odpustenie poplatku,

• § 83 odseky 1, 2 a 3 – Splnomocňovacie ustanovenia,

• § 104n odseky 1 a 2 – Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. 11. 2022.

Ustanovenie § 78 –výška sadzby poplatku

Novelou tohto ustanovenia dochádza k novému spôsobu určenia sadzby poplatku obcou.

Podľa nového znenia odseku 1 obec určí sadzbu poplatku v súlade so zavedenýmsystémom zberu komunálneho odpadu a drobného stavebného odpadu (ďalej len „odpad“) nasledovnými spôsobmi:

a) paušálne na osobu a kalendárny deň v sume najmenej 0,02 € a najviac 0,2 €, pričom obec môže paušálnu sadzbu poplatku vyjadriť aj v jednej sume za kalendárny rok,

b) za nevážený množstvový zber odpadu v sume najmenej 0,01 € a najviac 0,2 € za 1 liter alebo dm3 odpadu, ak v obci nebol zavedený vážený množstvový zber drobného stavebného odpadu,

c) za nevážený množstvový zber odpadu v sume najmenej 0,01 € a najviac 0,2 € za 1 liter alebo dm3 komunálnych odpadov, ak v obci bol zavedený vážený množstvový zber drobného stavebného odpadu,

d) za vážený množstvový zber drobného stavebného odpadu v sume najmenej 0,01 € a najviac 0,2 € za 1 kg drobných stavebných odpadov.

Obec ustanovuje sadzby poplatku pre paušálny poplatok, nevážený množstvový zber komunálneho odpadu a vážený množstvový zber drobného stavebného odpadu [písmená a) až d)]. Sadzby sa upravujú a zaokrúhľujú tak, aby bolo zo zákona dostupné dostatočné rozpätie pre obce na krytie nákladov obcí na zber a likvidáciu odpadu, najmä v súvislosti so zvyšovaním poplatku za uloženie odpadu na skládkach pre obce s nízkou mierou separácie odpadu, ako aj nákladmi na zberové spoločnosti.

Je už známa skutočnosť, že v súčasnej dobe viaceré skládky komunálneho odpadu ukončujú prevádzku, čo pre obce znamená potrebu zvozu na ďalšiu najbližšiu skládku, ktorá však predlžuje cestu vývozu komunálneho odpadu, ktoré sú priamymi nákladmi obce na zber a likvidáciu odpadu. Práve uvedenou úpravou rozpätia sadzieb sa nemenia sadzby pre poplatníkov, tie nastanú až samotnou úpravou VZN obce. Z titulu zmeny zákona preto nevznikajú fiškálne zmeny ani vplyvy na poplatníkov.

Na vysvetlenie možno uviesť, že najnižšia anualizovaná sadzba poplatku za komunálny odpad určená na osobu a deň, ktorú si obec môže určiť vo VZN, vychádza na 7,3 € a najvyššia na 73 €. Ak obec zavedie vážený množstvový zber komunálneho odpadu, postupuje podľa odseku 2, podľa ktorého neustanovuje vo VZN sadzbu poplatku, ale obec ustanovuje sadzbu preddavku na poplatok.

Ustanovenie § 78 sa dopĺňa o nové odseky 2 a 3, terajšie odseky 2 až 4 sa označujú ako odseky 4 až 6 a vypúšťa sa odsek 5.

Nové odseky 2 a 3 ustanovujú rozsah sadzby preddavku na poplatok a jeho uplatnenie; ak obec neustanoví preddavok na poplatok, tak obec uplatní poplatok podľa odseku 1.

Podľa nového znenia odseku 2 sa stanovuje, že ak obec zavedie vážený množstvový zber odpadu, určí sadzbu preddavku na poplatok v sume najmenej 0,01 € a najviac 0,2 € za jeden kilogram, liter alebo dm3 komunálnych odpadov.

Nový odsek 3 nadväzuje na odsek 2, ktorý ustanovuje, že ak obec neustanoví VZN sadzbu poplatku podľa odseku 1 alebo sadzbu preddavku na poplatok podľa odseku 2, uplatní sa dolná hodnota sadzby poplatku podľa odseku 1 písm. a).

Tieto dva nové odseky stanovujú, akým spôsobom určí obec poplatok a je na rozhodnutí obce s prihliadnutím na zavedenie množstvového zberu odpadu. Ak sa obec rozhodne určiť preddavok na poplatok pri váženom množstvovom zbere komunálneho odpadu, sadzba preddavku na poplatok sa použije len pri výpočte preddavkov na poplatok v bežnom zdaňovacom období, počas ktorého sa vykonáva vážený množstvový zber, avšak nie pri určení konečnej výšky poplatku podľa skutočných nákladov obce na zber a likvidáciu komunálneho odpadu a zohľadnení nárokov na prípadné úľavy z poplatku. Ak však obec neustanoví poplatok VZN podľa odseku 1 písm. a) až d) alebo neurčí sadzbu preddavku na poplatok podľa odseku 2, obec poplatok vyberať musí a v takýchto prípadoch uplatní dolnú hranicu hodnoty sadzby poplatku podľa odseku 1 písm. a), t. j. určí poplatok paušálne na osobu a kalendárny deň v sume najmenej 0,02 € a najviac 0,2 €, pričom obec môže paušálnu sadzbu poplatku vyjadriť aj v jednej sume za kalendárny rok.

odseku 4 došlo k spresneniu, že z akých nákladov obec určí sadzbu poplatku do VZN, keďže v čase prijímania a schvaľovania VZN k miestnemu poplatku za odpad, obce ešte nepoznajú presnú sumu ročných nákladov na zabezpečenie činnosti nakladania odpadmi vrátane nákladov súvisiacich so zabezpečovaním zberných nádob a kompostovacích zásobníkov. Z uvedeného dôvodu sa v odseku 4 spresnilo, že pri určení výšky sadzby poplatku do VZN podľa odseku 1 bude obec vychádzať zo súčtu predpokladaných priemerných nákladov obce.

Legislatívnou úpravou došlo k vypusteniu odseku 5 ako nadbytočného, čo súvisí so zavedením nových odsekov 2 a 3.

Aj v odseku 5 (po úprave odseku 6) došlo k legislatívnemu spresneniu a zosúladeniu pojmov s § 78 ods. 1, ako je nevážený množstvový zber odpadu, výška poplatku sa nahradila sadzbou poplatku podľa písm. b) a c).

Zdroj: Celý príspevok si môžete už teraz prečítať po bezplatnej registrácii na www.daneauctovnictvo.sk