Kontrola
Počet vyhľadaných dokumentov: 135
Zoradiť podľa:
Počet vyhľadaných dokumentov: 135
Zoradiť podľa:
Ak starosta obce nepredloží hlavnému kontrolórovi doklady ku kontrole, napríklad faktúry, pokladničné doklady, účtovné doklady, aký postup, prípadne na koho sa môže kontrolór obrátiť, aby mohol vykonať kontrolu, ktorú má schválenú zastupiteľstvom /plán kontrolnej činnosti v roku 2024/, resp. kto môže starostovi dať pokyn na vydanie dokladov?
- Článek
Príspevok o pracovnom stretnutí hlavných kontrolórov k téme majetku územnej samosprávy pokračuje jeho záverečnou časťou, v ktorej sa venujeme vybraným prípadom účtovania pohľadávok z daňových príjmov obcí a vyšších územných celkov.
Pracovnoprávny vzťah je zmluvným vzťahom medzi zamestnancom a zamestnávateľom. Povinnosti zamestnanca, ktoré má počas trvania pracovnoprávneho vzťahu plniť, sú vymedzené najmä v zákone č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov, ale môžu byť vyjadrené aj v iných predpisoch, napr. v zákone č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o BOZP“).
Úpravu povinností zamestnanca možno nájsť aj v interných predpisoch zamestnávateľa. Medzi tieto interné predpisy patria aj predpisy zamestnávateľa v oblasti BOZP.
V súlade s § 12 ods. 2 písm. k) zákona o BOZP je zamestnanec povinný „nepožívať alkoholické nápoje, omamné látky a psychotropné látky na pracoviskách a v priestoroch zamestnávateľa a v pracovnom čase aj mimo týchto pracovísk a priestorov, nenastupovať pod ich vplyvom do práce.“
Zamestnanec je povinný podrobiť sa vyšetreniu, ktoré vykonáva zamestnávateľ, aby zistil, či zamestnanec nie je pod vplyvom alkoholu, omamných látok alebo psychotropných látok.
Okruh zamestnancov zamestnávateľa a iných osôb, ktoré sú oprávnené dať zamestnancovi pokyn, aby sa podrobil vyšetreniu, uvádza zamestnávateľ v pracovnom poriadku alebo vo vnútornom predpise (napr. smernici). Povinnosť upraviť podrobnosti o vyšetrení zamestnanca na požitie alkoholu, omamných alebo psychotropných látok vo vnútornom predpise alebo v pracovnom poriadku vyplýva z § 12 ods. 2 písm. l) zákona o BOZP.
V danom vnútornom predpise (smernici), prípadne v pracovnom poriadku sa odporúča upraviť:
povinnosti zamestnancov – napr. nenastupovať do práce pod vplyvom alkoholu, omamných a psychotropných látok, alebo zákaz požívať alkohol a tieto látky na pracovisku, povinnosť podrobiť sa vyšetrenie, ktoré vykonáva zamestnávateľ alebo orgán štátnej správy, aby zistili či zamestnanci nie sú pod vplyvom alkoholu, omamných a psychotropných látok,
vymedzenie okruhu zamestnancov oprávnených dať príkaz zamestnancovi, aby sa podrobil kontrole, či nie je pod vplyvom alkoholických nápojov alebo iných omamných prostriedkov a vymedzenie okruhu zamestnancov povinných podrobiť sa kontrole,
vymedzenie okruhu zamestnancov oprávnených vykonať dychovú skúšku prístrojom – alkoholtesterom, ktorý určí objemové percento /promile/ alkoholu v krvi,
periodicitu vykonávania kontrol,
popis postupu vykonania kontroly,
možné postihy pre zamestnancov zamestnávateľa za porušenie povinností tohto vnútorného predpisu.
Novozvolený starosta obce prijal vo febr.2023 do prac.pomeru na dobu neurčitú dcéru svojej sestry na funkciu admistratívna pracovníčka a určil jej prac.náplň,ktorú daná pracovníčka až do odchodu na mat.dovolenku v sept.2023 nevykonávala. Nikto jej nekontroloval využitie prac.času ani výkon. Bolo zjavné,že prac.miesto bolo vytvorené čisto pre blízku osobu starostu. Na otázku poslancov Obecného zast. o dôvode a opodstatnenosti novej funkcie bola odpoveď,že prijímanie zamestnancov je v plnej kompetencii starostu obce. Neuprednostnil starosta obce v tomto prípade osobný záujem pred verejným a nezneužil obecné financie na plat na umelo vytvorenú funkciu pre blízku osobu ?
- Článek
V marcovom čísle časopisu sme uverejnili 1. časť príspevku o pracovnom stretnutí hlavných kontrolórov k téme majetku územnej samosprávy. V pokračovaní článku sa venujeme najčastejším porušeniam územnej samosprávy pri hospodárení s majetkom, vymáhaniu nedoplatkov v územnej samospráve a vybraným prípadom účtovania pohľadávok z daňových príjmov.
- Článek
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky (ďalej len "NKÚ SR") v závere minulého roka na svojej pôde organizoval pracovné stretnutie s hlavnými kontrolórmi krajských miest, hlavnými kontrolórmi vyšších územných celkov a profesijných združení hlavných kontrolórov k téme majetku územnej samosprávy.
Zásady/Pravidlá kontrolnejčinnosti v podmienkach samosprávy obce/mesta ………. Obecné/mestské zastupiteľstvo obce/mesta............... (upraví sa interne) v súlade s ustanovením § 18e zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov a dodatkov schvaľuje...
Obecné zastupiteľstvo uložilo hlavnému kontrolórovi vykonať kontrolu platových náležitostí zamestnancov obce. Môže hlavný kontrolór kontrolovať platové náležitosti zamestnancov obce, keďže ide o citlivé osobné údaje zamestnancov? V uznesení zastupiteľstva má hlavný kontrolór na rokovanie zastupiteľstva predložiť podrobnú správu o výsledku tejto kontroly. Môže tieto osobné údaje uviesť v správe o výsledku kontroly, ktorú predkladá na zasadnutí obecného zastupiteľstva?
Mesto je členom oblastnej organizácie cestovného ruchu, ktorej platí členský príspevok. Na základe toho mestské zastupiteľstvo uložilo hlavnému kontrolórovi mesta vykonať kontrolu hospodárenia oblastnej organizácie cestovného ruchu. Je hlavný kontrolór oprávnený vykonať kontrolu hospodárenia v oblastnej organizácie cestovného ruchu?
Hlavný kontrolór má podľa plánu kontrolnej činnosti vykonať kontrolu hospodárenia a nakladania s daňovými pohľadávkami. Je táto kontrola zo strany hlavného kontrolóra možná? Môže úrad sprístupniť hlavnému kontrolórovi údaje o daňovníkoch, neporuší tým daňové tajomstvo?
Obecné zastupiteľstvo svojím uznesením uložilo hlavnej kontrolórke vykonať kontrolu vyplatenia odmien pre zamestnancov obecného úradu. Hlavná kontrolórka pri tejto príležitosti chce skontrolovať dodržiavanie zákona o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme. Má oprávnenie na tento postup? Môže sa hlavná kontrolórka oboznamovať s údajmi o platoch a odmenách jednotlivých zamestnancov?
- Článek
Interné predpisy sú často predmetom následných kontrol (či už hlavným kontrolórom obce alebo mesta, vyššieho územného celku) alebo kontrol Najvyšším kontrolným úradom Slovenskej republiky. Príspevok je venovaný právnej sile interných predpisov ako vnútorných aktov riadenia, charakteru interných predpisov, ich zverejňovaniu a častým otázkam zamestnancov obecných úradov, škôl, zariadení a organizácií v územnej samospráve. Obsahuje aj prehľad častých kontrolných zistení pri kontrole.
- Článek
V príspevku chcem hlavným kontrolórom poskytnúť návod, ako postupovať pri kontrole dodržiavania zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v z. n. p. (ďalej len „Zákonník práce“), konkrétne pri kontrole uzatvárania dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru. Uvediem aj najčastejšie nedostatky, ktoré hlavní kontrolóri zisťujú pri tejto kontrole.
- Článek
Príspevok si kladie za cieľ bližšie poukázať na častý a opakujúci sa problém miest, obcí a rozpočtových a príspevkových organizácií (ďalej len „ROPO“), ktorý pri svojej kontrolnej činnosti odhaľujú hlavní kontrolóri miest a obcí, ale aj iné kontrolné orgány v rámci ich zákonnej pôsobnosti pri výkone kontroly. V príspevku na základe výsledkov kontrol vykonávania základnej finančnej kontroly v kontrolovaných subjektoch upozorňujeme na najčastejšie nedostatky, ktoré zisťujú hlavní kontrolóri pri výkone tejto kontroly.
- Článek
Stav životného prostredia už dlhodobo odzrkadľuje správanie sa tak jednotlivcov, ako aj celej spoločnosti. Zatiaľ čo „doma“ sa snažíme mať upratané, vytvárame si príjemné prostredie na svoju existenciu a optimálny priestor pre strávenie voľných chvíľ, to, čo je vonku, nás akoby nezaujímalo. Ale malo by. Práve preto, že voľné chvíle zvykneme tráviť nielen vo svojich obydliach, ale aj v prírode. Ak sa teda „doma“ vieme (väčšinou) správať zodpovedne, očakávalo by sa, že rovnako sa budeme vedieť správať aj k vonkajšiemu prostrediu.
- Článek
Cieľom príspevku je poukázanie na výkon kontrolnej činnosti v oblasti pokladničnej agendy (v rámci overenia účtovného a skutočného stavu, resp. dodržania ustanovení zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov vzhľadom na stav pokladničnej hotovosti v zmysle hlavnej knihy, pokladničnej knihy v predmetný deň a zostatku pokladničnej hotovosti – bankoviek a mincí vo fyzickej forme).
- Článek
Príspevok sa venuje problematike pôsobnosti hlavného kontrolóra obce pri kontrole právnických osôb, v ktorých má obec majetkovú účasť, a iných osôb, ktoré nakladajú s majetkom obce alebo ktorým bol majetok obce prenechaný na užívanie. Pokúsi sa dať odpovede na mnohé otázky, ktoré rezonujú medzi hlavnými kontrolórmi a odbornou verejnosťou.
Cieľom príspevku je objasnenie povinností pri výkone základnej finančnej kontroly v prostredí materských škôl v zmysle zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o finančnej kontrole a audite“).
V príspevku sa venujeme spracovaniu častých otázok z praxe vzhľadom na vykonávanie základnej finančnej kontroly podľa ustanovení § 7 ods. 2 a 3 v nadväznosti na § 6 ods. 4 zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Otázky sa venujú najmä náležitostiam základnej finančnej kontroly a aj čitateľovi prezentujú časté finančné operácie, ktoré musia v praxi byť overené základnou finančnou kontrolou aj vzhľadom na dikciu osobitných predpisov.
- Článek
V príspevku sa zameriame na problematiku kontroly základných umeleckých škôl, jazykových škôl, materských škôl a školských zariadení, ktorých zriaďovateľom je štátom uznaná cirkev a náboženská spoločnosť alebo iná právnická a fyzická osoba (ďalej len „súkromné a cirkevné školy a školské zariadenia“). Príspevok tiež upozorňuje na legislatívne zmeny v súvislosti s charakterom finančných prostriedkov, ktoré obce poskytujú zriaďovateľom súkromných a cirkevných škôl a školských zariadení.