Pravidlá/Zásady kontrolnej činnosti

Vydané: 19 minút čítania

Zásady/Pravidlá kontrolnejčinnosti

v podmienkach samosprávy obce/mesta ……….

Obecné/mestské zastupiteľstvo obce/mesta............... (upraví sa interne) v súlade s ustanovením § 18e zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov a dodatkov schvaľuje na zabezpečenie kontrolnej činnosti v podmienkach samosprávy obce/mesta ....... (upraví sa interne) tieto pravidlá/zásady kontrolnej činnosti v nadväznosti na novelizované ustanovenia § 20 až § 27 zákona č. 357/2015 Z. z. o  finančnej kontrole a  audite a  o  zmene a  doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

Čl. 1

Základné ustanovenia

  1. Pravidlá kontrolnej činnosti v podmienkach samosprávy obce/mesta .......  (ďalej len „pravidlá“) upravujú základné zásady, ciele a spôsob kontroly vykonávanej podľa pravidiel ustanovených v  ustanoveniach § 20 až § 27 zákona č. 357/2015 Z. z. o  finančnej kontrole a  audite a  o  zmene a  doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a  kontrolu dodržiavania zákonnosti, účinnosti, hospodárnosti a efektívnosti pri hospodárení a nakladaní s verejnými prostriedkami v podmienkach samosprávy podmienkach samosprávy obce/mesta ....... (upraví sa interne).
  2. Tieto pravidlá kontrolnej činnosti sa nevzťahujú na vykonávanie základnej finančnej kontroly, administratívnej finančnej kontroly a  finančnej kontroly na mieste v zmysle § 7 až § 9 zákona č. 357/2015 Z. z. o  finančnej kontrole a  audite a o  zmene  a  doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

Čl. 2

Obsah a zameranie kontrolnej činnosti

  1. Kontrolnou činnosťou sa rozumie súhrn činností, ktorými sa v súlade so zákonom č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov a zákonom   č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov overuje dodržiavanie:

a)     všeobecne záväzných právnych predpisov,

b)     hospodárnosti, efektívnosti a účelnosti pri nakladaní s verejnými financiami,

c)     dostupnosti, správnosti a  úplnosti informácií o vykonávaných finančných operáciách a  iných povinností zo strany obce/mesta (napríklad zákon č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov, novelizovaný  zákon    č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších predpisov, zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov),

d)     splnenia opatrení prijatých na nápravu nedostatkov zistených kontrolou a na odstránenie príčin ich vzniku a kontrolu riadenia rizík v samospráve.

  1. Kontrolou vykonávanou hlavným kontrolórom sa rozumie kontrola zákonnosti, účinnosti, hospodárnosti a efektívnosti pri hospodárení a nakladaní s majetkom    a majetkovými právami obce, ako aj s majetkom, ktorý obec užíva podľa osobitných predpisov, kontrola príjmov, výdavkov a finančných operácií obce, kontrola vybavovania sťažností a petícií, kontrola dodržiavania všeobecne záväzných právnych predpisov vrátane nariadení obce, kontrola plnenia uznesení obecného zastupiteľstva, kontrola dodržiavania interných predpisov obce a kontrola plnenia ďalších úloh ustanovených osobitnými predpismi (ústavný zákon č. 493/2011 Z. z. o rozpočtovej zodpovednosti v znení neskorších predpisov, zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov, zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov).

Čl. 3

Oprávnená osoba vykonávajúca kontrolu

Oprávnenou osobou sa rozumie ............... (hlavný/mestský kontrolór a prípadne poverení zamestnanci z útvaru kontrolóra), ako aj poverené prizvané osoby pre výkon kontroly, ktoré postupujú pri vykonávaní kontroly podľa ustanovení týchto pravidiel podľa Čl. 5 a nasl.

Čl. 4

    Povinná osoba

  1. Povinnou osobou sa v podmienkach samosprávy obce/mesta .......   rozumie najmä orgán verejnej správy (obecný úrad, rozpočtové a príspevkové organizácie, právnické osoby s majetkovou účasťou obce/mesta), právnické osoby a fyzické osoby, ktorým boli z rozpočtu obce/mesta poskytnuté účelové dotácie, návratné, či nenávratné finančné prostriedky v rozsahu nakladania s týmito prostriedkami (podľa zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov) alebo iné osoby, ktoré nakladajú s majetkom samosprávy alebo ktorým bol majetok samosprávy ....... prenechaný na užívanie.
  2. Kontrola sa v zmysle polročného plánu kontrolnej činnosti, resp. požiadania starostom k výkonu kontroly (ak vec neznesie odklad) a podľa  poverenia  pre útvar hlavného kontrolóra (pozn.: ak je to relevantné) zameriava ďalej na:

a)     kontroly dodržiavania všeobecne záväzných právnych predpisov a interných normatívnych aktov vydaných v pôsobnosti obce/mesta ..... a uznesení obecného/miestneho zastupiteľstva,

b)     b) kontroly záväzkových vzťahov uzatvorených obcou/mestom s fyzickými osobami   a právnickými osobami,

c)     kontroly nakladania s majetkom samosprávy pri vykonávaní správcovských funkcií fyzických osôb a právnických osôb (tieto kontroly sú zamerané najmä na dodržiavanie účelu  a ekonomických podmienok a efektívnosť spravovania majetku).

Čl. 5

Hlavný kontrolór ako oprávnená osoba vykonávajúca kontrolu

  1. Hlavný kontrolór vykonáva kontrolnú činnosť zameranú na kontrolu zákonnosti, účinnosti hospodárnosti a efektívnosti pri hospodárení a nakladaní s majetkom  a majetkovými právami ako aj s majetkom, ktorý samospráva užíva podľa osobitných predpisov (zákon č. 278/1993 Z. z. o správe majetku štátu v znení neskorších predpisov, zákon č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších zmien a dodatkov), kontrolu príjmov, výdavkov a  finančných operácií.
  2. Ďalej sa  táto činnosť zameriava na kontrolu vybavovania sťažností (zákon č. 9/2010       Z. z. o sťažnostiach v znení neskorších zmien a dodatkov) a petícií (zákon č. 85/1990 Zb. o petičnom práve v znení neskorších zmien a predpisov), ako aj kontrolu dodržiavania všeobecne záväzných právnych predpisov vrátane nariadení obce/mesta, kontrolu plnenia uznesení obecného/mestského zastupiteľstva, kontrolu dodržiavania interných predpisov a kontrolu plnenia ďalších úloh ustanovených osobitnými predpismi (napr. ústavný zákon č. 493/2011 Z. z. o rozpočtovej zodpovednosti v znení neskorších predpisov, zákon č. 54/2019 Z. z. o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti o zmene a doplnení niektorých zákonov, zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy v znení neskorších predpisov, zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy v znení neskorších predpisov).
  3. Hlavný kontrolór pri výkone kontroly postupuje podľa základných pravidiel finančnej kontroly ustanovených osobitným predpisom (§ 20 až § 27 zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov).
  4. Kontrolná činnosť podľa Čl. 2 pravidiel sa nevzťahuje na konanie, v  ktorom o právach, právom chránených záujmoch alebo povinnostiach právnických osôb alebo fyzických osôb rozhoduje obec/mesto v správnom konaní (zákon č. 416/2001 Z. z. o prechode niektorých pôsobností z orgánov štátnej správy na obce a na vyššie územné celky v znení neskorších predpisov a zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní v znení neskorších predpisov).
  5. V zmysle osobitného predpisu (novelizované ustanovenia § 18f zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov) vykonáva hlavný kontrolór všetky činnosti, ktoré patria do pôsobnosti hlavného kontrolóra, a to najmä výkon kontrolnej činnosti a vypracúvanie odborných stanovísk či predkladanie raz za šesť mesiacov návrh plánu kontrolnej činnosti, ktorý musí byť najneskôr 15 dní pred rokovaním zastupiteľstva zverejnený spôsobom v obci/meste obvyklým (odporúčam uviesť do prílohovej časti ako vzor).
  6. Hlavný kontrolór riadi a zodpovedá za činnosť útvaru hlavného kontrolóra zabezpečuje odborné, administratívne  a organizačné práce súvisiace s plnením úloh hlavného kontrolóra (uvedie sa, ak je to relevantné a takýto útvar je riadne zriadený, pričom útvar hlavného kontrolóra tvoria odborní zamestnanci, ktorí plnia úlohy uložené hlavným kontrolórom). Zamestnanci útvaru hlavného kontrolóra zodpovedajú za svoju činnosť priamo hlavnému kontrolórovi. Útvar hlavného kontrolóra je povinný na požiadanie bezodkladne sprístupniť výsledky kontrol poslancom zastupiteľstva alebo starostovi/primátorovi (ak je zriadený).

Čl. 6

Oprávnenia a povinnosti osôb vykonávajúcich kontrolu

  1. Osoby vykonávajúce kontrolu (hlavný kontrolór, útvar hlavného kontrolóra a tiež prizvané osoby ku kontrole) sú oprávnené najmä:

a)     vyžadovať a odoberať od povinnej osoby alebo od osoby, ktorá je vo vzťahu k finančnej operácii alebo jej časti dodávateľom výkonov, tovarov, prác alebo služieb, alebo akejkoľvek inej osoby, ktorá má informácie, doklady alebo iné podklady, ktoré sú potrebné na výkon finančnej kontroly alebo auditu, ak ich poskytnutiu nebráni osobitný predpis v určenej lehote a rozsahu originály alebo úradne osvedčené kópie dokladov, písomnosti, záznamy dát na pamäťových médiách prostriedkov výpočtovej techniky, ich výpisov, výstupov, vyjadrenia, informácie, dokumenty a iné podklady súvisiace s administratívnou finančnou kontrolou, finančnou kontrolou na mieste a auditom a vyhotovovať si ich kópie a nakladať s nimi spôsobom ................ (určí sa interne),

b)     vyžadovať od povinnej osoby alebo od tretej osoby súčinnosť v rozsahu kontroly,

c)     vyžadovať od povinnej osoby predloženie písomného zoznamu opatrení prijatých na nápravu nedostatkov a na odstránenie príčin ich vzniku v lehote určenej oprávnenou osobou; ak oprávnená osoba odôvodnene predpokladá vzhľadom na závažnosť nedostatkov, že prijaté opatrenia nie sú účinné, vyžadovať prepracovanie písomného zoznamu prijatých opatrení a predloženie prepracovaného písomného zoznamu prijatých opatrení v lehote určenej oprávnenou osobou,

d)     vstupovať do objektu, zariadenia, prevádzky, dopravného prostriedku, na pozemok povinnej osoby alebo tretej osoby alebo vstupovať do obydlia, ak sa používa aj na podnikanie alebo na vykonávanie inej hospodárskej činnosti,

e)     vyžadovať od povinnej osoby splnenie prijatých opatrení v lehote určenej oprávnenou osobou,

f)      vyžadovať od povinnej osoby predloženie dokumentácie preukazujúcej splnenie prijatých opatrení po uplynutí lehoty na splnenie prijatých opatrení a  

g)     overiť splnenie prijatých opatrení.

  1. Oprávnené osoby sú pri výkone kontroly povinné:

a)     vopred oznámiť povinnej osobe alebo tretej osobe termín začatia a cieľ výkonu kontroly alebo najneskôr pri vstupe  (ak by oznámením o výkone kontroly mohlo dôjsť k zmareniu cieľa kontroly alebo ak hrozí, že doklady alebo iné podklady budú znehodnotené, zničené alebo pozmenené, je povinná oznámenie urobiť najneskôr pri vstupe do objektu povinnej osoby alebo pri začatí kontroly) a tiež preukázať sa poverením na vykonanie kontroly a umožniť na základe požiadavky povinnej osoby nahliadnuť do preukazu totožnosti alebo služobného preukazu,

b)     potvrdiť povinnej osobe alebo tretej osobe odobratie poskytnutých originálov alebo úradne osvedčených kópií dokladov, písomností, záznamov dát na pamäťových médiách prostriedkov výpočtovej techniky, ich výpisov, výstupov, vyjadrení, informácií, dokumentov a iných podkladov súvisiacich s kontrolou a zabezpečiť ich riadnu ochranu pred stratou, zničením, poškodením a zneužitím (tieto veci oprávnená osoba vráti bezodkladne tomu, od koho sa vyžiadali, ak nie sú potrebné na konanie podľa Trestného poriadku alebo na iné konanie podľa osobitných predpisov),

c)     oboznámiť povinnú osobu s návrhom čiastkovej správy alebo s návrhom správy jeho doručením, ak boli zistené nedostatky a poučiť povinnú osobu o možnosti podať písomné námietky k zisteným nedostatkom, navrhnutým odporúčaniam, k lehote na predloženie písomného zoznamu prijatých opatrení a k lehote na splnenie prijatých opatrení uvedeným v návrhu čiastkovej správy alebo v návrhu správy v lehote najmenej päť pracovných dní odo dňa doručenia návrhu čiastkovej správy alebo návrhu správy, ak sa oprávnená osoba nedohodne s povinnou osobou inak,

d)     preveriť opodstatnenosť námietok k zisteným nedostatkom, navrhnutým odporúčaniam, k lehote na predloženie písomného zoznamu prijatých opatrení a k lehote na splnenie prijatých opatrení uvedeným v návrhu čiastkovej správy alebo v návrhu správy a zohľadniť opodstatnené námietky v čiastkovej správe alebo v správe a neopodstatnenosť námietok spolu s odôvodnením neopodstatnenosti oznámiť povinnej osobe v čiastkovej správe alebo

e)     zaslať čiastkovú správu alebo správu povinnej osobe,

f)      oznámiť podozrenie zo spáchania trestného činu, priestupku alebo zo spáchania iného správneho deliktu orgánom na to príslušným, pričom tieto podozrenia sa v prípadoch hodných osobitného zreteľa v návrhu čiastkovej správy, návrhu správy, čiastkovej správe alebo v správe neuvádzajú a tiež

g)     zachovávať mlčanlivosť o skutočnostiach, o ktorých sa dozvedeli pri výkone kontroly (§ 27 ods. 1 zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, § 8 ods. 1 písm. c) zákona č. 552/2003 Z. z. o výkone práce vo verejnom záujme v znení neskorších predpisov, zákon č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov).

Čl. 7

Výstup z kontroly v prípade zistenia nedostatkov

  1. O výsledku kontroly vypracuje oprávnená osoba v prípade zistenia nedostatkov návrh správy.
  2. Návrh správy obsahuje najmä tieto náležitosti:

a)     označenie oprávnenej osoby,

b)     mená, priezviská a podpisy zamestnancov oprávnenej osoby a prizvanej osoby, ktorí vykonali kontrolu (hlavný kontrolór, jeho útvar a prizvané osoby, či prizvaní poslanci),

c)     označenie povinnej osoby,

d)     cieľ kontroly,

e)     opis zistených nedostatkov, ich zakotvenie a odôvodnenie a pri porušení osobitných predpisov alebo medzinárodných zmlúv, ktorými je Slovenská republika viazaná, a na základe ktorých sa Slovenskej republike poskytujú finančné prostriedky zo zahraničia, označenie konkrétnych ustanovení, ktoré boli porušené spolu s návrhmi odporúčaní na nápravu zistených nedostatkov a na odstránenie príčin ich vzniku,

f)      zoznam podkladov preukazujúcich zistené nedostatky,

g)     dátum vyhotovenia návrhu správy,

h)     lehotu na podanie námietok k zisteným nedostatkom, navrhnutým odporúčaniam, k lehote na predloženie písomného zoznamu prijatých opatrení a k lehote na splnenie prijatých opatrení

i)      lehotu na predloženie písomného zoznamu prijatých opatrení a tiež

j)       lehotu na splnenie prijatých opatrení na nápravu kontrolných nedostatkov.

  1. V prípade potreby a charakteru kontroly vypracuje oprávnená osoba návrh čiastkovej správy. Návrh čiastkovej správy o kontrole obsahuje náležitosti podľa týchto pravidiel.
  2. Po doručení návrhu správy povinnej osobe a po uplynutí lehoty (nie kratšej ako 5 pracovných dní od doručenia) na podanie námietok k zisteným nedostatkom, navrhnutým odporúčaniam, k lehote na predloženie písomného zoznamu prijatých opatrení a k lehote na splnenie prijatých opatrení a spôsobu vysporiadania sa s týmito námietkami vypracuje oprávnená osoba správu, ktorá musí obsahovať najmä:

a)     označenie oprávnenej osoby,

b)     mená, priezviská a podpisy zamestnancov oprávnenej osoby a prizvanej osoby, ktorí vykonali kontrolu,

c)     označenie povinnej osoby,

d)     cieľ kontroly,

e)     dátum doručenia návrhu čiastkovej správy alebo návrhu správy na oboznámenie povinnej osobe,

f)      informáciu o tom, či povinná osoba podala námietky k zisteným nedostatkom, navrhnutým odporúčaniam, k lehote na predloženie písomného zoznamu prijatých opatrení a k lehote na splnenie prijatých opatrení a spôsob vysporiadania sa s týmito námietkami,

g)     opis zistených nedostatkov, ich zakotvenie a odôvodnenie a pri porušení osobitných predpisov alebo medzinárodných zmlúv, ktorými je Slovenská republika viazaná, a na základe ktorých sa Slovenskej republike poskytujú finančné prostriedky zo zahraničia, označenie konkrétnych ustanovení, ktoré boli porušené spolu s odporúčaniami  na nápravu zistených nedostatkov a na odstránenie príčin ich vzniku so zohľadnením opodstatnenosti podaných námietok,

h)     zoznam podkladov preukazujúcich zistené nedostatky,

i)      lehotu na predloženie písomného zoznamu prijatých opatrení a súčasne

j)      lehotu na splnenie prijatých opatrení a dátum vyhotovenia správy.

  1. Ak výstupom z kontroly bol návrh čiastkovej správy, oprávnená osoba z návrhu čiastkovej správy spracuje čiastkovú správu o kontrole, s náležitosťami podľa predošlých odsekov.
  2. Kontrola je vždy skončená dňom zaslania (písomnou formou, elektronicky či kombináciou alebo osobným doručením cez podateľňu, určí sa interne) správy povinnej osobe. Hlavný kontrolór zhotoví informačnú správu pre obecné/mestské zastupiteľstvo spôsobom ......... a súčasne  pre komisie zastupiteľstva .......... (určí sa interne).
  3. Ak je kontrola alebo jej časť zastavená z dôvodov hodných osobitného zreteľa, vyhotoví sa  záznam s uvedením dôvodov ich zastavenia.

Čl. 8

Výstup z kontroly v prípade nezistenia nedostatkov

  1. O výsledku kontroly vypracuje oprávnená osoba v prípade nezistenia nedostatkov správu.
  2. Správa o výsledku kontroly obsahuje vždy:

a)     označenie oprávnenej osoby,

b)     mená, priezviská a podpisy zamestnancov oprávnenej osoby a prizvanej osoby, ktorí vykonali kontrolu,

c)     označenie povinnej osoby,

d)     cieľ kontroly a súčasne dátum vyhotovenia správy.

Čl. 9

Vybrané oprávnenia a povinnosti povinných osôb

  1. Povinný subjekt je oprávnený:

a)     vyžadovať od oprávnenej osoby potvrdenie o odobratí poskytnutých originálov alebo    úradne osvedčených kópií dokladov, písomností, záznamov dát na pamäťových médiách prostriedkov výpočtovej techniky, ich výpisov, výstupov, vyjadrení, informácií, dokumentov a iných podkladov súvisiacich s kontrolou,

b)     podať v lehote určenej oprávnenou osobou písomné námietky k zisteným nedostatkom, navrhnutým odporúčaniam, k lehote na predloženie písomného zoznamu prijatých opatrení a k lehote na splnenie prijatých opatrení, uvedeným v návrhu čiastkovej správy alebo v návrhu správy; ak povinná osoba k zisteným nedostatkom, navrhnutým odporúčaniam, k lehote na predloženie písomného zoznamu prijatých opatrení a k lehote na splnenie prijatých opatrení uvedeným v návrhu čiastkovej správy alebo v návrhu správy nepredloží námietky v určenej lehote, považujú sa zistené nedostatky, navrhnuté odporúčania, lehota na predloženie písomného zoznamu prijatých opatrení a lehota na splnenie prijatých opatrení za akceptované

c)     vyžadovať od oprávnenej osoby zaslanie čiastkovej správy alebo správy,

d)     vyžadovať od oprávnenej osoby preukázanie sa písomným poverením na vykonanie     kontroly a vyžadovať nahliadnutie do preukazu totožnosti alebo služobného preukazu.

  1. Povinná osoba je povinná pri výkone kontroly:

a)     vytvoriť podmienky na vykonanie kontroly a zdržať sa konania, ktoré by mohlo ohroziť jej začatie a riadny priebeh,

b)     oboznámiť pri začatí kontroly oprávnenú osobu s bezpečnostnými predpismi, ktoré sa vzťahujú na priestory, v ktorých sa vykonáva kontrola,

c)     umožniť oprávnenej osobe vstup do objektu, zariadenia, prevádzky, dopravného prostriedku, na pozemok alebo vstup do obydlia, ak sa používa aj na podnikanie alebo na vykonávanie inej hospodárskej činnosti,

d)     predložiť oprávnenej osobe alebo prizvanej osobe na vyžiadanie výsledky kontrol alebo auditov vykonaných inými orgánmi a povinnou osobou, ktoré súvisia s kontrolou,

e)     predložiť v lehote určenej oprávnenou osobou vyžiadané originály alebo úradne osvedčené kópie dokladov, písomností, záznamov dát na pamäťových médiách prostriedkov výpočtovej techniky, ich výpisov, výstupy, vyjadrenia, informácie, dokumenty a iné podklady súvisiace  s kontrolou a vydať jej na vyžiadanie písomné potvrdenie o ich úplnosti a umožniť oprávnenej osobe alebo prizvanej osobe vyhotovovať si kópie týchto podkladov,

f)      poskytnúť súčinnosť oprávnenej osobe,

g)     prijať v lehote určenej oprávnenou osobou opatrenia na nápravu nedostatkov uvedených v čiastkovej správe alebo správe a odstrániť príčiny ich vzniku,

h)     predložiť oprávnenej osobe v určenej lehote písomný zoznam prijatých opatrení

i)      prepracovať a predložiť v lehote určenej oprávnenou osobou písomný zoznam opatrení prijatých na nápravu nedostatkov a na odstránenie príčin ich vzniku uvedených v čiastkovej správe alebo správe, ak oprávnená osoba vyžadovala ich prepracovanie a predloženie písomného zoznamu prepracovaných opatrení,

j)      splniť prijaté opatrenia v lehote určenej oprávnenou osobou a

k)      predložiť na výzvu oprávnenej osoby dokumentáciu preukazujúcu splnenie prijatých opatrení.

Čl. 10

Záverečné ustanovenia

  1. Ostatné práva a povinnosti neupravené týmito pravidlami sa riadia príslušnými ustanoveniami osobitných predpisov (§ 20 až § 27 zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov a iné osobitné predpisy).
  2. Týmito pravidlami nie je dotknutá kontrola plnenia úloh vymedzených osobitným predpisom (zákon č. 369/1990 Zb. o  obecnom zriadení v znení neskorších predpisov) v  podmienkach samosprávy obce/mesta ........, ktorú vykonávajú:

a)     obecné/mestské/miestne zastupiteľstvo,

b)     poslanci zastupiteľstva na základe a  v  rozsahu uznesením zastupiteľstvom,

c)     starosta/primátor alebo

d)     určené kreované komisie.

  1. Pravidlá kontrolnej činnosti sú platné odo dňa účinnosti uznesenia, ktorým boli pravidlá kontrolnej činnosti schválené............. . Pravidlá kontrolnej činnosti rušia zásady kontrolnej činnosti zo dňa ........ v plnom rozsahu.
  2.  Súčasťou tohto interného aktu riadenia sú vzory dokumentácií do aplikačnej praxe pre oprávnené osoby (spracované je vzorové poverenie, oznámenie predpojatosti pri kontrole, prevzatie a odovzdanie dokumentov, výstupy z kontrol a vzor materiálov do zastupiteľstva a návrh uznesenia do praxe).

 

 Vzory vybraných písomností používaných pri výkone kontroly nájdete v časti Súvisiace formuláre a dokumenty.