Audit
Počet vyhľadaných dokumentov: 23
Zoradiť podľa:
Počet vyhľadaných dokumentov: 23
Zoradiť podľa:
- Článek
Povinnosť auditu individuálnej účtovnej závierky miest a obcí ustanovuje § 9 ods. 4 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov. V súvislosti s auditom individuálnej účtovnej závierky samosprávy audítor overuje tiež dodržiavanie povinností podľa § 10 ods. 7 a 8, § 16 ods. 12, § 17 a § 19 ods. 1 zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy“).
Daná je s. r. o., ktorej v roku 2019 prvý raz vznikla povinnosť auditu. Audit aj začal ešte v roku 2019. Audítori ale skončili svoju prácu až teraz, v lete 2021. Medzitým ale bolo podané DPPO aj účtovná závierka za rok 2019, keďže sme nechceli porušiť zákonné lehoty. Pochopiteľne, závierka neobsahovala správu audítora aj výročnú správu. Samotná účtovná závierka nebola schválená a ani dodatočne nebolo podané Oznámenie o schválenie účtovnej závierky, nakoľko audit ešte stále bežal a závierku nikto neschváli. Teraz nám audítori oznámili, že chcú zaktualizovať poznámky, výkazy a výročnú správu za rok 2019. Je tento postup správny? Napr. Finančná správa píše: Ak účtovná jednotka nemá schválenú účtovnú závierku a po jej uložení v RÚZ zistí, že v zostavenej účtovnej závierke má významnú chybu a pristúpi k opätovnému otvoreniu účtovných kníh, potom do RÚZ uloží „novú“ zostavenú a schválenú riadnu účtovnú závierku najneskôr do 5 pracovných dní od jej schválenia (§ 23a ods. 6 zákona o účtovníctve), najneskôr do jedného roka od skončenia účtovného obdobia, za ktoré sa účtovná závierka zostavuje (§ 23a ods. 7 zákona o účtovníctve). Teraz už prešlo viac ako jeden a pol roka od skončenia účtovného obdobia. Aj tak máme vypracovať kompletne novú závierku s celou dokumentáciou? Ako máme postupovať podľa zákona?
- Článek
Zákon č. 423/2015 Z. z. o štatutárnom audite a o zmene a doplnení zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov a zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len „zákon o účtovníctve“) definujú pojem štatutárny audit ako overovanie individuálnej účtovnej závierky, ako aj konsolidovanej závierky a taktiež overenie individuálnej výročnej správy alebo konsolidovanej výročnej správy s údajmi uvedenými v účtovnej závierke.
- Článek
Výkon auditu účtovnej závierky v samospráve definujú a upravujú rôzne zákony a predpisy, Za najdôležitejšie považujeme zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len zákon o obecnom zriadení“) a zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len „zákon o účtovníctve“).
- Článek
V slovníku cudzích slov pojem rezerva predstavuje zásobu, zálohu, prostriedky na mimoriadne účely, náhradné koleso s pneumatikou, zdržanlivosť, opatrnosť, výhradu. V územnej samospráve sa používa pojem rezervný fond (peňažný fond), zákonný rezervný fond, rezervy. V nasledujúcom texte sa budeme zaoberať týmto pojmami.
- Článek
Cieľom príspevku je upozorniť subjekty územnej samosprávy na zmeny v spôsobe predkladania výsledkov kontrol, vládnych auditov a výsledkov vyhodnocovania hospodárenia územnej samosprávy oznámených kontrolnými orgánmi, auditujúcimi orgánmi a organizačnými zložkami Ministerstva financií Slovenskej republiky (ďalej len „MF SR“) oprávnenými vykonať finančné kontroly, vládne audity a kontroly nakladania s verejnými prostriedkami pre zabezpečenie správneho konania.
V s.r.o. máme povinnosť auditu, teda účtujeme aj o nákladoch budúcich období. Vo februári roku 2017 sme kúpili ročné diaľničné známky, ktoré sú platné do 31. 1. 2018. Sme povinní sumu tejto diaľničnej známky časovo rozlišovať? Ide v podstate o diaľničnú známku na rok 2017. Môžeme celú hodnotu diaľničnej známky zaúčtovať v roku 2017 na účet 518? Alebo musíme vypočítať sumu pripadajúcu na február-december 2017 a zvlášť január 2018?
- Článek
Predmetom príspevku sú súvzťažnosti účtovania účtovného prípadu pri výkone základnej finančnej kontroly v prípade vzniku finančnej operácie/jej časti. Téma príspevku nadväzuje na praktickú aplikáciu zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o finančnej kontrole a audite“) v jednotkách územnej samosprávy pri účtovaní odpisov obstaraného majetku.
- Článek
Príspevok sa venuje aktuálnej problematike stanovenia a dôsledkom zodpovednosti vo vzťahu k finančnej operácii v nadväznosti na finančnú kontrolu (pozn. autora: povinný kontrolný mechanizmus je výlučne základná finančná kontrola). Zároveň v ňom objasňujem spôsob výkonu základnej finančnej kontroly v rámci vecnej pôsobnosti – zodpovednosti za charakter finančnej operácie podľa zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o finančnej kontrole a audite“). Výkon základnej finančnej kontroly sa viaže na každú finančnú operáciu alebo jej časť. Primárne sa príspevok venuje zodpovednosti zamestnancov a spôsobom definovania zodpovednosti v nadväznosti na hmotnú zodpovednosť zamestnancov podľa osobitného predpisu.
- Článek
Cieľom príspevku je informovať o vykonávaní administratívnej finančnej kontroly a finančnej kontroly na mieste v zmysle zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o finančnej kontrole a audite“), ktorým sa zrušil zákon č. 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole a vnútornom audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Nový zákon je účinný od 1. januára 2016.
V roku 2015 sme v priebehu roka dostali niekoľko faktúr za Odborné poradenstvo ISO noriem , prípravu k certifikácii . Celá suma fakturácie za rok 2015 neprevýšila sumu 2 400 €. Jednotlivé faktúry sme účtovali 518/321. K 31. 12. 2015 však nedôjde k vlastnému certifikačnému auditu a získaniu ISO certifikátu. Ako sa majú účtovať takéto náklady súvisiace so získaním ISO certifikátu v roku 2015 a v roku 2016? Alebo vstupujú-nevstupujú náklady z roku 2015 do obstarávacej ceny ISO certifikátu, ktorý bude vydaný v roku 2016? Sú tieto náklady daňovo uznané pre rok 2015 v plnom rozsahu? (všetky sú zaplatené do 31. 12.)
- Článek
Národná rada Slovenskej republiky dňa 10. 11. 2015 schválila zákon č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „nový zákon“). Predmetný zákon ruší zákon č. 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole a vnútornom audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov a zákon č. 440/2000 Z. z. o správach finančnej kontroly. Nový zákon nadobudne účinnosť od 1. januára 2016.
- Článek
Príspevok reaguje na praktickú stránku vnútornej administratívnej kontroly. Otázky sú skoncipované na základe podnetov zo strany subjektov verejnej správy, pričom aplikácia odporúčaní a rád predstavuje prínos pre zamestnancov zodpovedných za príslušných charakter finančnej operácie alebo jej časti v praxi.
- Článek
Ostatná novela zákona č. 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole a vnútornom audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o finančnej kontrole a vnútornom audite“) zakotvila do procesu realizácie predbežnej finančnej kontroly dva nové stupne.
- Článek
V prvej časti príspevku som poukázal na nedostatky zo strany orgánov územnej samosprávy zistených kontrolou zameranou na oblasť financovania z prostriedkov štátneho rozpočtu. Medzi najčastejšie pochybenia patrili najmä nevyúčtované finančné transfery a nevrátenie nepoužitej časti finančného transferu späť na bankový účet poskytovateľa.
- Článek
V prvej časti príspevku sa venujem najčastejšie zisťovaným nedostatkom pri vládnych auditoch prostriedkov štátnej rozpočtu v územnej samospráve vo financovaní z prostriedkov štátneho rozpočtu. Správy finančnej kontroly (so sídlom v Bratislave, vo Zvolene a v Košiciach), sú zriadené na základe zákona č. 440/2000 Z. z. o správach finančnej kontroly v z. n. p. a sú oprávnené vykonávať v obciach vládny audit.
- Článek
Problematiku zostavenia výročnej správy individuálnej, ako aj výročnej správy konsolidovanej účtovnej jednotky podrobne rozoberá zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o účtovníctve“).
- Článek
V tejto časti príspevku o vykonávaní predbežnej finančnej kontroly pripravovaných finančných operácií som sa zameral na príjmové finančné operácie. Tie zákon č. 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole a vnútornom audite v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o finančnej kontrole a vnútornom audite“) charakterizuje ako finančné operácie v súlade s ustanovením § 2 ods. 2 písm. j) zákona o finančnej kontrole a vnútornom audite.
- Článek
Obec je povinná si dať po ukončení príslušného rozpočtového roka overiť svoju účtovnú závierku audítorom v súlade so zákonom č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. Takúto povinnosť definuje ustanovenie § 16 ods. 3 zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy“).
- Článek
Príspevok venovaný vykonávaniu predbežnej finančnej kontroly som sa rozhodol napísať po množiacich sa otázkach a nejasnostiach zo strany zamestnancov v územnej samospráve, no najmä po často sa vyskytujúcich nedostatkoch zistených Najvyšším kontrolným úradom Slovenskej republiky v subjektoch územnej samosprávy.